Hjem Øjne Åben debat om øjne

Hævet, tørt og rødt hud omkring øjnene

Hej

Jeg har i et års tid døjet med sart hud omkring mine øjne (lige under og på det ene øjenlåg).

Jeg har været ved min læge, som først udskrev noget Mildison til at tage det værste. Derefter har jeg fået besked på at bruge Locobase Repair, som er en fed creme.

Jeg brugte Mildison i kort tid, hvorefter jeg har brugt (og fortsat bruger) Locobase. Men jeg bliver ved med at være periodisk hævet, rød og tør ved huden, særligt ved det ene øje.

Jeg oplever at det blusser op når jeg bruger makeup/makeup fjerner.

Min læge siger at jeg bare har sart hud om vinteren, og at jeg skal pleje det med en fed creme. Synes bare det er rigtig træls, at det ikke forsvinder helt. Jeg er en ung pige på 24 år som gerne bruger make up til dagligt.

Status er at jeg hver aften inden jeg går i seng giver et godt lag Locobase på de ramte områder.

Nogle der har erfaringer, eventuelt et forslag til en anden creme eller lignende? Jeg synes min læge er hoppet meget hurtigt over "problemet".

Venlig hilsen

«1

Kommentarer

  • Bonusinfo: jeg bruger Essentials Double Effect Eye Makeup Remover fra Nivea sammen med vatrondeller, da det er den eneste jeg har fundet, der kan fjerne vandfast mascara (som jeg bruger).

    Jeg har naturligvis overvejet, om det er dårligt for mine øjne at bruge i det område/om vatrondellerne er for "krads". Men jeg ved ikke hvad alternativet kan være.

  • Hej Lotte Hansen

    Jeg har et lignende problem, som lige nu er ved at aftage. Jeg har haft problemet 3-4 gange tidligere, gangen før var i 2011, så der er altså gået en del år imellem hver gang.

    Den første gang gik jeg også til læge, som gav mig en hydrokortison-creme, som jeg kun turde bruge ganske kort tid. Så vidt jeg husker, hjalp det, men jeg turde ikke bruge det. Den slags er jo noget stads, som man helst skal undgå.

    Derefter fandt jeg et produkt i en helsekostbutik, som har hjulpet mig meget hver gang. Det er en meget fed creme fra Dr. Hauschka. De kalder den øjenbalsam. Det står der på æsken. Jeg smører øjenlågene ind morgen og aften.

    Jeg har problemer med begge øjenlåg, som bliver kolossalt udtørrede og ru. Det er klart, at de så vil opsuge en masse creme, og derfor hæver de voldsomt. Denne gang har der også været rødme. Det plejer der vist ikke at være, eller måske husker jeg det bare ikke.

    Jeg går ud fra, at der er et eller andet, jeg indtager, som jeg ikke tåler. Jeg får en del medicin og en del kosttilskud, men jeg har ikke fundet ud af, hvad problemet skyldes. Det varer gerne et par måneder.

    Jeg er meget forsigtig med at smøre andre ting på end øjenbalsam, for ALT ANDET svier eller brænder. På apoteket anbefalede de mig for nylig en creme med ved navn Avène, som skulle være god, og jeg tænkte, at det ville være en god ide at skifte lidt mellem forskellige slags. Men Avène sved og brændte. Så nu nøjes jeg med min øjenbalsam.

    Jeg kan se, at Mildison, som du har brugt, også er en hydrokortison-creme. Og det er godt, at du er holdt op med at bruge det.

    Hvis jeg var dig, ville jeg helt holde op med at bruge øjenmakeup og øjenmakeup-fjerner. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil bruge det, men prøv at holde en pause med det, og se, om problemet forsvinder.

    Jeg tåler i hvert fald ikke diverse kemiske produkter ved øjnene ;-)

    Jeg håber, du finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

  • Redigeret 25 marts, 2020, 10:29

    Hej Kameliadamen

    Tak for din historie og dit input!

    Jeg tør næsten ikke bruge andet end Locobase, da den er meget mild.

    Jeg går og tænker, om jeg kan være allergisk overfor den makeup fjerner, jeg bruger, da det blussede op efter brug, og efter en lang pause fra at have brugt make up hvor der intet var.

    Kan man blive testet for det mon?

    Det klør også udover at være hævet og "ru". Jeg vil tage en lægetid igen når det engang åbner op for det.

    Venlig hilsen Lotte

  • Hej igen, Lotte Hansen

    Du efterlyste faktisk forslag til en anden creme ;-)

    Jeg syntes, at jeg var meget heldig, da jeg fandt denne øjenbalsam fra Dr. Hauschka. Den er også mild, men meget fed. Du har imidlertid en creme, du kan tåle, og så er det jo godt.

    Sådan som jeg har forstået det, så er det netop, fordi øjenomgivelserne er så ru og udtørrede, at de opsuger virkelig meget af cremen, og det er årsagen til, at stedet er så hævet. Hos mig klør øjenomgivelserne også denne gang. Det husker jeg ikke fra tidligere gange.

    Jeg tror ikke, at man kan blive testet for et bestemt mærke i øjenmakeup-fjerner. Men jeg ved ikke noget om det. Den bedste test må vel være at holde op med at bruge den, og se, om det hjælper!

    Mange hilsner

    Kameliadamen

  • Hej igen


    Det har du fuldstændig ret i, og takker også for forslagene. Kunne godt finde på at prøve den, du nævner.


    Og ja, jeg må prøve at hjemmeteste lidt med de forskellige ting.


    Uanset er det altid rart at høre erfaringer fra andre.


    Rigtig god dag og tak for dine svar! :-)

  • Hej Lotte,
    Jeg arbejder selv med hudpleje til daglig og kender faktisk flere med din problemstilling. Der har denne øjencreme givet gode resultater ved flere: https://www.dermaspace.dk/hudpleje/ojencreme/benton-fermentation-eye-cream
    Den er udviklet til sensitiv hud og indeholder meget milde ingredienser.
    Det lyder til at du skal have noget som giver en masse fugt og kan berolige huden. :-)
    Held og lykke på din rejse med at finde en god øjencreme!

  • Hej Kameliadamen1 og andre med udtørrede øjne. Har I prøvet med en blanding af Økologisk Kokosolie fra supermarkedet og en god aloevera olie ?
    Jeg har selvet en blanding til mine ru og indtørrede hænder hvor jeg bruger 2 dele kokusolie, 1 del aloeveraolie og 1 del neemolie. Den hjælper fantastisk godt på mine hænder også ved forskelleig udslet på kroppen.

  • Min hud omkring øjnene er også meget sart. På mig har det hjulpet kun at bruge produkter uden parfume. Jeg er blevet glad for Matas serie natur .Den er uden farvestoffer og parfume og den har den blå krans fra astma/allergi foreningen.

  • Hej

    Mange tak for forslag til creme ;-)

    Men som jeg har skrevet, er jeg glad for den creme, jeg har fundet, nemlig øjenbalsam fra Dr. Hauschka.

    Jeg ser sådan her på det:

    Når jeg står med et helbredsproblem, er det for mig vigtigt at finde årsagen og gøre noget ved den. Det er selvfølgelig vigtigt at lindre symptomet så meget som muligt, men derudover skal man jo prøve at løse mysteriet: Hvorfor får jeg dette her problem?

    Jeg havde i lang tid mistanke til min medicin, som er et antidepressivt middel, som jeg er nødt til at tage forebyggende mod depression, især i den mørke årstid. Når jeg havde mistanke til den, skyldes det blandt andet, at der under bivirkninger ved medicinen står, at den kan give alvorlige hudreaktioner. Jeg har nu skåret så meget ned, som jeg turde, hvilket jo er blevet nemmere her i forårstiden ;-)

    Men jeg tror, at det var et vildspor. I hvert fald har jeg derudover skiftet mine vitaminpiller. Før tog jeg Omnix, som har et ret højt indhold af vitaminer og mineraler – også højere, end man normalt anbefaler. Men eftersom producenten anbefaler en dosis på to stk. om dagen, og jeg kun tog en, mente jeg, at det var sikkert nok. Under alle omstændigheder har jeg skiftet til et andet produkt med et mindre indhold, og mit problem med øjenomgivelserne er ved at aftage – omsider!

    Så jeg tror, at jeg har fundet årsagen, og at mit problem herefter efterhånden forsvinder helt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Jeg ved, at mange vil sige: Hvorfor i alverden vil du dog tage vitaminpiller? Det er da bedre at spise sundt! Ja, men jeg gør begge dele: Spiser sundt OG tager vitaminpiller!

    Desuden er der sikkert også nogle, der vil mene, at det er forkert at spise antidepressiv medicin. Det er nu den løsning, jeg er nødt til at bruge. Jeg har i massevis af år brugt perikon forebyggende mod depression, men det kan desværre ikke forenes med Marevan, som jeg også er nødt til at tage. Sådan er det.

  • Kære Kameliadamen1

    Jeg har læst om dine symptomer og vil opfordre dig til at søge en god hudlæge, for at be- eller afkræfte om du skulle have de kroniske hudlidelse Rosacea, som typisk viser sig som rødme i huden på kinder, næse og pande, men kan også vise sig om øjnene.

    Rosacea er en kronisk lidelse, så den forsvinder ikke bare efter en kurbehandling, men skal kontinuerligt "holdes nede".
    Det kan være svært at diagnosticere, derfor er det vigtigt at det er en god og grundig hudlæge du besøger.

    Skulle det vise sig at være rosacea, er det vigtigt at du holder området rent og frit for talg/sebum/olie, ved at vaske området 2 x dagligt (fx i forbindelse med almindelig hudpleje) med en god rens. gerne en fra en hudplejeklinik, som er mild, men samtidig fjerner talg (fx Gentle Cleanser fra ZO Skin Health)

    Hvis du ikke renser, men blot smører fede cremer og olier på, kan du faktisk gøre ondt værre; de døde hudceller (tør hud) falder ikke naturligt af, for den fede creme/olie holder på dem og det generer huden.
    Alt du putter på huden signalerer ned i de dybere hudlag, så det er vigtigt at du benytter en creme som ikke bare symptombehandler på overfladen, men derimod en creme som indeholder aktive ingredienser der holder din hud sund og vital.

    Igen en opfordring til at søge hudplejeklinikker, som fører hudpleje der er videnskabeligt bevist og som stimulerer huden, fremfor at kamuflerer problemet på overfladen.

    Rigtig god fornøjelse

    Venlig hilsen Gabriella

Log in eller Registrér for at kommentere.