Hjem Hjerne og nervesystem Urolige ben

RLS i mange år !

Jeg har nu i 10+ år lidt af RLS (Restless legs syndrome).

Nu er det efterhånden så slemt at jeg slet ikke kan sove overhovedet om natten. Er jeg heldig får jeg måske blundet lidt, og ellers er jeg vågen indtil min krop ganske enkelt besvimer af udmattethed. Hvilket jo kan være ret så upraktisk hvis man er andre steder end i sin seng eller sofa.

Fx har jeg prøvet at falde i søvn på en togstation. Det tolkede politiet som at jeg var fuld og smed mig derfor i detentionen !

Jeg har nævnt det for flere læger, men de gør ikke noget ved det. Det gør også at mine ben er så udmattede i dagtimerne (da de har "trænet" hele natten") at jeg dårligt nok kan bære min egen vægt (der er sket mange faldulykker).

Jeg mærker ikke så meget til det hvis jeg drikker rigeligt med alkohol, men det er jo også en dårlig løsning på sigt.

En enkelt læge kaldte det slet ikke RLS, men polyneuropati, jeg ved ikke om det bare er et "finere ord" for det samme.

Men har i nogle gode råd ? For en halv flaske vodka inden sengetid er selvsagt ikke en løsning i længden, så de fleste nætter ligger jeg søvnløs eller næsten søvnløs.

Kommentarer

  • Hej
    Jeg har selv RLS, og haft det i mange år, for år tilbage blev jeg henvist til neurolog med speciale i søvnmedicin, der fik jeg ordineret Gabapentin.
    https://pro.medicin.dk/sygdomme/sygdom/318157
    Men man kan godt give pramipexol som jeg også fået i perioder når virkning er gået af gabapentin og omvendt. Ved ikke om din læge kan ordinerer det til dig ellers skal du forbi en neurolog som kan give det. Hvis din læge ikke vil gøre noget, så vil jeg skifte læge hvis jeg var dig.
    Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra?

  • Jeg er fra Jyderup (midtsjælland), men har ikke nævnt det for min lokale læge. Men den jeg havde før (i Nykøbing Sj) gav mig Truxal, da hun mente jeg så ville sove bedre (hjalp ikke en disse).

    Så har jeg fået mere ud af at importere Melatonin fra udlandet, selvom det ikke tar det hele, så får jeg da sover LIDT mere i det mindste.

  • Du skal jo have noget som kan tage uroen, RLS behandles med medicin som jeg nævnte, ved ikke om region sjælland har en neurolog med speciale i søvnmedicin? ellers er der Glostrup søvncenter.

  • Det er ikke lykkedes mig at blive henvendt til speciealister som dem du nævner.

    Som sagt hjælpe Melatonin en del. Men det hjælper "helt" hvis jeg får en del alkohol samtidig.

    Men det har jo også sine bivirkninger, men så får jeg i det mindste sovet.

    Ellers har jeg gået rundt evig søvnløshed, altså hvor jeg ikke har sovet før jeg faktisk besvimede af søvn.

    Fx er det sket at jeg skulle med toget, og så ved 30 min på en station på et andet tog.

    Og så faldte jeg i søvn på bænken. Jeg blev vækkede af politiet som kørte mig direkte i detentionen? De trode at jeg var enten fuld eller Skæv eller begge dele... !

    Rimeligt belastende, men når politiet har taget en beslutning og spærret en inde, er der ikke så meget man kan gøre jo !

  • Jeg tror det er bedre at få en henvisning til en neurolog, som kan hjælpe dig. Det har været min redning.

  • Jeg har fået Pramipexol i et par år og det virker fint for mig. :)

  • Hov havde lige glemt denne post.

    Jo får jeg har skam set neurologer på sygehuset, men tror ikke nogen af dem havde speciale i søvnmedicin. Vil da prøve at undersøge om der er sådan en et sted, ellers må jeg jo en tur til Gentofte som du nævner ;)

    Takker for tips´ne.

Log in eller Registrér for at kommentere.