Hjem Sind og psyke Angst

angst og stress?

Jeg er en 41 årig mand der for tiden oplever en skilsmisse. Den er fredelig og konfliktfri, men dog stadig meget påvirket af det. Det sidste 1,5 måneds tid har jeg oplevet ubehag med min krop og sind ifm med let svimmelhed(konstant), angstanfald om natten, kvalme, prikken, snurren i hænder, susen i hovedet, som føles som om man "falder ned", især nå ens øjne er lukket. Det har medført mange nætter med alt for lidt søvn, hvor min krop har været i alarmberedskab, hvorfor dagene også blev ødelagt pga søvnmangel. Det endte med at jeg måtte trække stikket fra arbejde i mere en 1 måned. Det skal siges at jeg har haft virksomhed de sidste 3 år med en meget stressfyldt arbejde og ansvar, hvor jeg ikke har brugt tid på mig selv. Altid været i højt gear.

Derudover opfatter jeg de mindste tegn fra kroppen(trykken for bryst, stikken, prikken i arm, hovedpine), som en faresignal for noget alvorligt sygdomsrelateret. Herefter går min psyke og krop i alarmberedskab. Det bliver en ond cirkel. Jeg går ind og læser alt og nærstuderer alt om sygdomme og kobler det til mine symptomer.

Min svimmelhed og angstanfald blev bedre efter et stykke tid, da jeg brugte tid på afspænding, psykolog, svømning, motion osv. i 14 dage. Jeg fik mere overskud og bedre søvn.
Men de sidste 5-7 dage er der dukket nye symptomer op efter jeg vendte tilbage til arbejde og den gamle rutine. Jeg begyndte at sove 3-5 timer hver nat og har fået vejrtrækningsbesvær. Dvs, jeg skal bruge mine lunger med fuld kraft og trække vejret helt i bund før jeg mærke at jeg kan få luft eller hvis jeg gaber hjælper det kun. Vejrtrækningsbesværet bliver bedre når jeg er i ro eller får min søvn. Derudover trykken for bryst og en stikken og sviende fornemmelse, uden at det er smerter. Hver nat vågner jeg ved 2-3 tiden, grundet tissetrang og får en fornemmelse af at jeg ikke kan trække vejret og er ved at blive kvalt, og det udløser et angstanfald som varer 15 min ca. Herefter kan jeg ikke falde i søvn igen før kl. 6-7 om morgenen. Min søvnmangel giver mig kvalme og påvirker mit samvær med mit lille barn på 3 år, pga manglende overskud.

Det eskalerede forrige nat, da jeg ringede til 112 og blev tjekket af en ambulance, fordi jeg var sikker på at jeg fik et hjerteanfald eller hjertesvigt. Jeg går konstant rundt og tror at jeg har hjertesvigt, fordi mine symptomer kan minde meget op det. Jeg har fået taget EKG to gange, en scanning af lunger og blodprøver og der er intet tegn på sygdom. Min læge siger det stressrelateret.
Jeg synes det er rigtigt ubehageligt at have det på den måde og nogle gange tror jeg at jeg er ved at blive sindssyg, fordi jeg ikke er "normal". Jeg frygter nætterne og bliver nærmest bange for at jeg skal sove igen, fordi angsten vil ramme mig.
Kan angst og stress virkelig give de nævnte symptomer?

Kommentarer

  • Sagtens. Jeg har haft det sådan i 7 år. Har først fået psykolog hjælp inden for sidste 2 måneder. Det hjalp. Men jeg fik et vildt tilbagefald, fordi jeg åbenbart havde overbevist mig selv om at rygning er meget farligt. Så nu er jeg stoppet med at ryge, og får sertralin af lægen. Du skal starte med at hente imeditation, og bruge den hver dag. Så skal du hente en breathing app, så du kan trække vejret helt ned i dunken👍

  • dennish, tak for råd. Har også langsomt forsøgt mig med mindfullness og breathing app. I starten havde det modsat effekt fordi kroppen var så meget i alarmberedskab.

  • Totti1977 har du overvejet at få hjælp af en psykolog eller psykoterapeut?
    Det kommer fra en som selv har sidder mange år med stress, og der er intet som fjerner ens overskud som når man lider af stress.

    Jeg mistede helt lysten til normale hverdagsaktiviteter og se venner/familie, hvilket stadig ærger mig til den dag i dag.

    Hvis du er i nærheden af København, så kan jeg anbefale Psykoterapeut Nina Reventlow hun var vildt god for mig. Bare med de små ting - at få overskud til hverdagsting igen, og derefter hvordan jeg kunne takle mine forhold, som jeg havde ladet falme lidt.

  • Jeg får ikke notifikationer ved nye indlæg åbenbart. Men ja, angst er en bitch, og kommer gerne snigende når man skal sove, da man slapper af, og har tid til at tænke over tingene. Lige i dette tilfælde skal du prøve dig frem. Meld dig ind i grupper på fb. Og få noget samtaleterapi.

  • Forresten, glem alt om lykkepiller. Jeg stoppede med sertralin efter 3 uger. Jeg blev simpelthen så dårlig af dem.

  • Jeg har også lidt af stress og angst i årevis, og vågnede om natten med anfald af hjertebanken mv.

    Jeg kan stadig få snerten af det, når jeg ikke passer godt nok på mig selv, er stresset eller usund.

    Det der hjalp mig var:
    Daglig meditation eller mindfuldness-øvelser.
    Tid til at "lege" - lave noget, jeg synes er sjovt.
    Sund kost.
    Motion/træning 3 gange ugentligt.
    Tilskud af B-vitamin-kompleks i perioder (kroppen bruger ekstra, når man er stresset)
    Tilskud af magnesium-citrat.

    God bedring

  • @Dennish sagde:
    Forresten, glem alt om lykkepiller. Jeg stoppede med sertralin efter 3 uger. Jeg blev simpelthen så dårlig af dem.

    Jeg har også behandlet dette

Log in eller Registrér for at kommentere.