Hjem Sind og psyke Åben debat om depression

Kronisk kvalme - hvad er det?!

Redigeret 13 februar, 2017, 03:14 i Åben debat om depression
Jeg har skrevet dette indlæg i forumet mave-tarm også, men da der jo også er en del psykisk over det skriver jeg samme brev her. Håber I kan hjælpe!
I får min historie kort;

Siden jeg var ganske ung har jeg lidt af vinterdepressioner og startede som 17-årig med antidepressiv medicin. Det har været et turbulent forløb og inderst inde er jeg ikke særlig glad for at tage medicinen, hvilket jeg tror har en påvirkning et eller andet sted. Sidste vinter fik jeg en svær depression med udtalt angst til følge (har nok haft det længe, men ikke vidst hvad det var) og fik diagnosen ADD. Jeg kom på Cymbalta og modiodal og var sygemeldt i fra mit studie i ca. et år. Langsomt men sikkert kom jeg op til overfladen og mit liv begyndte at lappe sig sammen - jeg fik den længe ventede lejlighed, var startet på mindfulness og var i bedre kontakt med min krop etc. So far so good.
For sådan ca 4-5 måneder siden begyndte jeg at være lettere tilbøjelig til kvalme end normalt. Jeg har altid haft en sart mave, og lav stresstærskel for den sags skyld, så jeg så det ikke som "noget nyt", men kun generende og tænkte ikke videre over det.

For Halvanden måned siden ca tog jeg det længe ventede tilløb til at ændre mere markant livsstil og kost. Dvs. jeg skar gevaldigt ned på sukker, mælk (som jeg altid har været lidt følsom overfor), gluten, kaffe og alkohol. Jeg skruede i stedet op for mere økologi, fibrer, sunde fedtstoffer, grøntsager etc. Desuden blev mental balance en større prioritering i form af ro og orden omkring mig og nedsat tempo + yoga/meditation (dog ikke dagligt).
(Det skal siges, at jeg altid er blevet fodret godt og grundigt med gode vitaminer, da min far har Multipel Sclerose og er godt indsat i kroppens funktioner/behov og derfor befaler vitaminer etc.). Trods dette, faktisk i forlængelse af dette, begyndte jeg først at få meget ondt i maven (luft) og besvær med at komme på toilettet, som jeg ellers aldrig har.
Kort efter begyndte jeg at få daglig kvalme, som stagnerede for hver dag og er fuldkommen drænende. Siden da har det været én stor pærevælling af kropslige symptomer...

Til at starte med havde jeg maveondt og vekslende afføring (hård/løs) og megen kvalme. Det bevægede sig senere hen over til, at jeg mestendels "kun" har kvalme og føler mig meget utilpas i kroppen. Nu er hovedpine en stor del af det også.

Kort symptomoversigt:
- 2 gange har jeg kastet op grundet kvalmen, begge gange om morgenen lige efter jeg indtog vand og vitaminer. Efter opkastningen havde jeg VILDE mavekramper i op til 6 timer
- Voldsom kvalme DAGLIGT, hvor intervallerne kan være op til 10 timer. Har skrevet dagbog over hvornår de indtræffer og der er ingen sammenhæng. Hverken i tid, mad, humør, gøremål el. lign (jo jeg får lidt mere kvalme når jeg laver fysiske aktiviteter)
- Til tider maveondt, som om jeg har meget luft i maven og skal på toilettet, men kan hverken komme af med det ene eller det andet
- Har det nogle gange, efter jeg har spist, som om at "åh-åh, nu skal jeg snart på toilettet og have løs mave", men der sker intet.
- Har store spændinger og smerter i kæben (startede da jeg begyndte på cymbalta, men er ikke holdt op efter jeg holdt op med den. Mistænker visdomstand for at være skurk her)
- Hovedpine, tror det er spændingsrelateret
- Føler mig nogle gange svimmel, specielt ved fysisk aktivitet - nok lavt blodtryk
- Svært ved at komme frem med ordene/sige det jeg vil (nok relateret til medicinstop)
- Umådelig træt!!
- Bøvser HELT vildt! Også selvom det er flere timer siden jeg indtog noget
- har det som om jeg har tømmermænd hver dag uden at have drukket, med andre ord føler mig til tider forgiftet
- Influensa-følelse om aftenen (kan være seponeringssymptom)


Har derudover:
- lavt blodtryk
- 3 visdomstænder på vej :/
- seneskedehindebetændelse i begge arme efter for megen computer-/mobil-brug under sygemeldingsåret.

Jeg har indtil videre gjort følgende for at finde ud af, hvad det kunne være, men det har ikke vist nogle resultater
- Stoppet med laktose/gluten i en periode
- Stoppet med kaffe
- stoppet med at drikke alkohol i over 3-4 uger
- stoppet på p-piller
- stoppet med antidepressiva (en del af mine kropslige finurligheder stammer nok fra seponeringssymptomerne, men det er svært at skelne fra hinanden). Har været uden i over 18 dage nu
- Skåret ned på zink-indtag (da overdosis kan give kvalme)
- taget b-vitamin tilskud (da underskud kan give kvalme)
- taget blodprøver for lever og metabolisme, alt er fint
- taget helicobactor-test (pusteprøve). Negativ
- taget laktose-intoleranstest. Negativ
- taget graviditetstest. Negativ

Min læge tror at det er angst og vil have mig ud på Hvidovre psykiatri for undersøgelse, og jeg er ikke afvisende for tanken, men synes det er lidt for "let" en løsning når jeg ikke føler mig depressiv (trods udebleven medicin). Er åben for alle diagnoser, så længe der kommer et svar og noget jeg kan forholde mig til!

Jeg leder efter folk der har lign. symptomer og evt. kan give mig råd. Hjælp?

Kommentarer

  • Jeg har læst dit indlæg flere gange. Det virker jo noget "rodet", men sidste gang jeg læste det kom jeg til at tænke på om din mave ikke har kunnet tåle, du lige pludselig ændrede på kosten. Om den gik mere eller mindre i stå.
    Det virker da lidt sådan, når man læser om dine symptomer, plus naturligvis det andet du fejler. Efter min ringe mening beskæftiger du dig lidt for meget med tilskud af så det ene og så det andet. Hvorfor ikke bare tage en blandet vitaminpille og så lad være med at tænke så meget over dit og dat, men spis fornuftigt.

    Så er der det med seneskedebetændelse, med det skyldes jo bare "brugen" af computeren, det er jo lidt uden for det andet, der er galt. Så du har altså samtidig problemer med stress, angst, eller hvad det er. Mon ikke din læge kan have noget ret.

    Jeg fortryder måske jeg skrev, for jeg kan jo ikke andet end gætte på, hvad der er galt. Jeg syntes bare du skulle have et svar fra nogen, for jeg kan da godt høre, du ikke har det godt.
    Jeg blev selv så glad, når nogen ville svare mig, da jeg sad og ledte efter et svar på, hvad der var galt med mig. Heldigvis fik jeg til sidst løsningen og svaret. Men indtil da, var jeg glad for hvert et svar. Så jeg tænkte du gerne ville vide nogen har læst, hvad du skrev og tænkt på dig.
  • Ja, jeg må indrømme at jeg ligesom Pernille måtte læse dit indlæg en del gange for helt at kunne følge med i hvad er foregik. Det der studsede mig mest er din kommentar omkring mindfulness. Du skriver at det hjalp dig, kan du evt. dele hvor du tog dit kursus? Min bror tog et kursus hos http://www.alicejuhl.dk/Mindfulness-Aarhus/ men jeg er interesseret i at se om du måske kender et der ikke ligger i Aarhus - det er nemlig lidt langt fra mig :)
  • Hej!

    Nu ved jeg godt det er lidt sent at komme med et indlæg her i debatten, men ville lige kime med. Det er nemlig sådan at jeg har haft kronisk kvalme i ca. 2 år nu, og mine symptomer er ret så lig dine.
    Det hele startede godt nok med en slem gang maveinfektion og så har jeg gradvist fået:
    - Kvalme, hele tiden. Det er fra morgen til aften, og skifter i intensitet fra dag til dag. Får også mere kvalme ved fysiske aktiviteter.
    - Ondt i maven: Generelt har jeg hele tiden ondt lige under ribbenene, men har tit ondt i tarmene pga. for meget luft. Har også den der følelse af at skulle på toilettet uden at der egentlig sker noget.
    - Har sjovt nok også spændinger under kæben, og hovedpine
    - Bliver altid super hurtigt træt.
    - Bøvser meget, især når jeg har det ekstra skidt.
    - Har det som om jeg har influenza hver aften.

    Desuden har jeg hævede kirtler under ørerne og ret tit en kvalme der sidder helt oppe i halsen.

    Jeg er også blevet afvist af flere gastro-læger, og ved snart ikke hvad jeg skal gøre... Fandt du nogensinde ud af noget??

    Jeg er desuden også ved at få visdomstænder, hmm.
  • Hej. Jeg faldt lige over denne tråd og blev nysgerrig på, om du/I nogensinde fandt ud af, hvad der var galt? Jeg er selv i samme båd.

  • Jeg er også nysgerrig.

    Har nogle af jer fået lavet en pusteprøve for H. Pylori, eller fået konstateret gærende bakterier i maven, som danner alkohollignende substans?

  • Allerførst synes jeg du skal starte med, at teste din mavesyre (google "mavesyre test natron"). Hvis du har fået taget blodprøver, så kig på dem og se, om dit stofskifte er blevet testet (T3, T4 og TSH), sæt dig ind i værdierne og se hvordan de ligger. Mange har fået at vide, af deres læge, at stofskiftet er fint, for så at finde ud af, at det ligger meget lavt i normalområdet. Hvis stofskiftet er lavt/i den lave ende, så kan man i bogen om blodtypediæt læse hvilke fødevarer der dæmper stofskifte hos hver enkelt blodtype. Hvis mavesyren er lav, så er det dér der skal sættes ind, da en god mængde mavesyre er en betingelse for at alt andet fungerer. F.eks. er der flere mineraler man ikke kan optage hvis mavesyren er lav. M.h.t. kosten skal man være opmærksom på hvilke slags brød man spiser. Fytin (googl "fytin", "fytinsyre", og forstå hvad det handler om. Der er en tråd om det her på netdoktor-debatten) hæmmer optagelse af flere mineraler og hæmmer fordøjelsesenzymer (herunder mavesyre). I det meste rugbrød på det danske marked er der eddike, som kan ødelægge fordøjelsen/stofskiftet hos nogle mennesker.

  • Ja du skal forstå årsagen til angst, stress og de lidelser der følger med. Årsagen ligger i de endokrine kirtler og her er der nu fundet et præparat der virker. Tryptophan. To piller dagligt. Det tager lidt tid, så regn med et par måneder, men søvn bliver god og stress forsvinder og dermed bliver fordøjelsen langsomt bedre. En diætist kan lave en perfekt diæt. Disse betændelser, der opstår på grund af skade på de endokrine kirtler giver også betændelse i muskler og led. Træning er vejen frem. Angst kommer fra de endokrine kirtler. Den vil forsvinde. Det er en diætist du skal have til den perfekte diæt. Hvis du vil vide mere, kan du skrive til mig. Du kan blive fuldstændig rask.
    Desværre ved læger ikke meget om at spise sig rask her i landet.

Log in eller Registrér for at kommentere.