Hjem Kvinder Åben debat for kvinder

Donation og transplantation af livmoder

Redigeret 15 december, 2015, 08:07 i Åben debat for kvinder
Hej.

Jeg kunne godt tænke mig, at spørge jer, hvad i synes om livmoder donation, og om i selv kunne finde på at gøre det?

Hvis nu at du selv stod i situationen, at du ingen livmoder havde, men for alt i verden gerne ville have et barn. Ville du så vælge, at få en livmoder transplantation, eller adoption?

Hvis der er nogle af jer, som ikke helt er med på, hvad det vil sige at donere sin livmoder, så er det simpelthen bare, at en person, dog helst et familiemedlem, donere sin livmoder til kvinden som ingen har, og derefter bliver et af denne kvindes æg taget ud og befrugtet med mandens sæd. Ægget placeres derefter i den donerede livmoder, hvor det vil vokse i 9 månede. Det bliver så taget ud ved kejsersnit, og der har man så sit helt eget og naturlig fødte barn.

Kommentarer

  • Jeg er en 16 årig ung kvinde, der for et par dage siden har fundet ud af, at jeg lider af et syndrom kaldet MRKH. Dette betyder at jeg er født uden livmoder, og at jeg derfor ikke vil være i stand til nogensinde at føde mig eget barn. Troede jeg... For da jeg sad der, med læger og min mor omkring mig, og stortudede, fortalte den ene af gynækologerne mig, om en svensk kvinde der havde fået en livmodertransplantation, og herefter født en sund, rask dreng. Efterfølgende har jeg naturligvis læst meget om dette forsøg og fundet en masse artikler om det, og nu faldt jeg lige over denne side. At spørge om det burde være lovligt, og endda etisk korrekt at lave livmodertransplantationer ved kvinder som mig, virker som det dummeste spørgsmål til dags dato. Selvfølgelig burde det være lovligt! Vi har ikke valgt at blive født ude livmoder, og vi burde have samme mulighed som andre kvinder. Måske ikke helt samme muligheder, men nogle. Vi burde forske meget mere i dette, så vi en dag kan give kvinder mulighed for at opfylde deres inderste drøm om at blive gravid. Ja, det indebærer nogle risci, men jeg ved at jeg til hver en tid ville gøre forsøget, jeg ville give alt i verdenen, hvis jeg fik en chance for at blive gravid. Det burde slet ikke være et spørgsmål, så længe både den barnløse kvinde, og donoren (typisk moderen) er indforstået med at der en risci. Og jeg er sikker på der er mange mødre der ville gennemgå operationen, på trods af risikioen, hvis det betød deres døtre kunne blive gravide.

    Så jeg mener helt klart vi burde forske mere i livmodertransplantation, og gerne så hurtigt som muligt, så når jeg om 10 år er klar til at få børn, måske kan få lov at bære mit eget barn.
  • Jeg er journaliststuderende og vil skrive en artikel om netop den problemstilling med kvinder, der er født uden en livmoder og ønsker en livmodertransplantation. Kunne du have lyst til at tale med mig om din situation?

    Vh
  • Jeg er ikke født uden livmoder men fik den fjernet som følge Af æggestok cancer. :/
    Jeg vil give hvad sim helst for at kunne føde mit eget barn.
    Så fik jeg mulighed for en livmoder transplantation ville jeg tage imod med kyshånd og største taknemlighed.
  • Kære "Waldo82"

    Det er lige præcis den problemstilling, jeg håber at kunne belyse. Kunne du have lyst til at tale med mig om din situation? Du må meget gerne sende en mail til mvpabst@gmail.com - så kan jeg fortælle dig mere om, hvad jeg tænker om historien, og du kunne vurdere, om du havde lyst til at tage en snak over en kop kaffe med mig.

    Kh Mette
  • Nu er debatten muligvis outdated, men jeg som 25-årig kvinde er jeg afklaret med, at jeg IKKE ønsker børn. Kunne jeg i stedet få lov til at donere min livmoder, så andre kvinder selv kunne få glæden af at bære sit eget barn, ville jeg stå forrest i donorkøen.

Log in eller Registrér for at kommentere.