Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vinterdepression uden medicin?

Vægten77Vægten77
Redigeret 29 juni, 2019, 17:05 i Åben debat om depression

Hejsa.

kort fortalt har jeg lidt af vinterdepression de sidste Ca. 22år af mit liv måske mere. Efter mange år og mange forhold og mange nedture fandt jeg en læge som jeg i sammenarbejde med fandt ud af hvilken mængde Citalopram jeg skulle have for at fungere optimalt i vintermånederne. 60mg skal jeg op på og det fungere fint! Både ved at trappe op og trappe ud.

Problemet:

Jeg fik ny læge for nogle år siden og de vil IKKE udskrive 60mg fordi det er imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger og har sendt mig videre til en psykiater som indtil videre har udskrevet Citalopramen for mig, men nu vil psykiateren helt have mig ud af det og mener at jeg slet ikke skal begynde på medicinen her før vinteren. Jeg haven selv måtte bede hende om ekstra konsultationer, da jeg er bange og har en del tvivl ved hendes fremgangs metode. Jeg en bange for, at jeg igen får depression og dermed ikke kan sove om natten, mister alt energi, mister min kæreste og i værste fald bliver selvmordstruet som jeg blev, før jeg kom op på 60mg.

selvfølgelig ville det bedste være hvis jeg helt kunne undgå Citaloprammen, men så kunne jeg fra år til år gå længere ned i dosis, eller starte på et minium og stoppe ved den mængde som føltes acceptabelt, men følge min psykiaters ønske om helt at stoppe min medicin i vinterhalvåret, føler jeg er, at gamble med mit liv.

Hvad tænker i andre som har eller haft erfaring med citalopram og vinterdepression?

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hej jeg kan rigtig godt forstå din bekymring, jeg lider selv af årlig tilbagevendende depression og søvnproblemer. Men jeg har lyst til at fortælle dig om en erfaring jeg har gjort: Jeg har sat mig ind i hvordan jeg kan få min krop til selv kan producere mere serotonin og melatonin. Det viser sig at den skal bruge B6 vitamin og et proteinstof der hedder tryptofan.

    Rent praktisk så køber jeg et glas stærk B vitaminpiller i håndkøb og og tager i perioden og så spiser jeg meget mere end jeg plejer, af tryptofanholdig kost. Faktisk sørger jeg for at få noget til alle måltider. For mit vedkommende er mine favoritter fisk, æg, kål, bønner, grønne bladgrønsager, fuldkornprodukter af alle slags, soyaprodukter af alle slags, bananer, chokolade, kakaomælk o.s.v.
    Da jeg startede på min 'antidepressionskost' kunne jeg mærke forskel i løbet af 3 -4 dage, ved at jeg sover bedre om natten, og har meget bedre og stabilt humør.

    Det er bivirkningsfrit at prøve og det går ikke på nogen måde imod de officielle kostråd. Du kan selv søge på nettet og finde lister over tryptofanholdig kost og lave din egen kostplan med dine egne favoritter . Men husk at du ikke skal tage stærk B vitamin hele året rundt - det kan godt overdoseres :-)
    Iøvrigt ved jeg at mange har glæde af at bruge lyslampe om morgenen, jeg har ikke selv brugt det, men det er også en mulighed at prøve.
    De bedste hilsner fra Åse

Log in eller Registrér for at kommentere.