Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Registrering af psykologhjælp

Jeg er en ung mand, der efter længere tids overvejelse har besluttet mig for at opsøge psykologhjælp til nogle forskellige personlige problemer.

Jeg kan forstå, at det almindeligvis foregår sådan, at man bestiller tid hos sin læge, der laver en indledende “udredning” for at finde ud af, hvad man skal have hjælp til og om man overhovedet skal have hjælp, hvorefter man kan få en henvisning til en psykolog.

Da min arbejdsfunktion er af en lidt speciel karakter, kan jeg ikke risikere at der kan stilles spørgsmål til mit mentale helbred, hverken på nuværende eller ved jobskift. Derfor er det meget vigtigt for mig, at samtalen sker anonymt, dvs. at min lægehenvisning til psykolog og selve psykologsamtalerne ikke bliver registreret i min lægejournal, der kan tilgås af andre læger/psykologer i fremtiden. Er dette overhovedet muligt, eller skal jeg i så fald helt uden om det danske sundhedsvæsen?

Kommentarer

  • Indstillinger

    Du kan selv henvende dig til en psykolog. Det tror jeg ikke bliver registreret nogen steder.
    Det kan du da spørge om.

  • Indstillinger
    Redigeret 13 marts, 2019, 22:37

    Ja, det overvejer jeg også. Sagen er bare den, at jeg kan få gratis psykologhjælp gennem min sundhedsforsikring, dette kræver dog en henvisning fra en læge, hvilket jeg helst vil undgå, hvis det ikke kan foregå uden registrering.

Log in eller Registrér for at kommentere.