Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

Smag og Lugte sans forsvundet

Hej!

Jeg er i den uheldige situation at jeg har mistet min smag og lugte sans for et halvt år siden. For ca en uge siden fik jeg så en mærkelig lugt i min næse (som om jeg kan lugte nogen råddent, en meget forfærdelig lugt) og den driver mig til vanvid!

Jeg fik derfor en tid hos en Øre, Næse, Hals læge som informeret mig om at sandsynligheden for at mine sanser kommer tilbage er mellem 3-5% efter så lang tid, da det højst sandsynligt at mine "lugte følere" som er blevet beskadige. Mht. den grimme lugt, så kunne han ikke gøre noget?

Jeg er af natur et meget positivt menneske, og tænker at der er andre der har det meget værre end mig, så ingen grund til at pjevse over det! Men den forfærdelige lugt driver mig til vanvid, har opkastningsfornemmelser rigtig mange gange i løber af dagen :-(

Har søgt en del på nettet for at finde information om dette emne og kan se at der er rigtig mange der oplever at disse sanser pludselig forsvinder, og nogen oplever også en grim lugt, men har svært ved at finde nogen der skriver at de er kommet af med lugten eller har fået deres sanser tilbage?

Hvis nogen har oplevet noget lignende eller har et godt råd, så vil jeg være meget taknemmelig.

Heidi

Kommentarer

  • Manglende lugt og smagssans samt dårlig luft kan skyldes bihulebetændelse.
    Blev du røntgenfotograferet / CT-scannet forud for din undersøgelse hos øre-næse-hals læge?
    Du kunne jo også bede om second opinion hos en anden øre-næse-hals-læge.
    Manglende lugt og smagssans ses også ved f.eks. kviksølvforgiftning, som følge af brug af dental amalgam, men dette symptom passer ikke med din oplysning om den den rådne forfærdelige lugt.

Log in eller Registrér for at kommentere.