Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan fysioterapeuterne aflaste lægerne ?

Jeg er til daglig fysioterapeut og se mange patienter med henvisninger fra læger. Desværre er langt største delen uden relevante test eller undersøgelser.

Derfor er jeg begyndt at tænke om det vil give mening at patienterne først skal forbi lægen?

Vil det være muligt at lave et system, hvor patienten kunne komme direkte til fysioterapeuten, hvor der ofte er mere tid til relevante og dybdegående undersøgelser?

Problemet er, som jeg ser det, primært økonomi-delen. Patienteren uden henvisning skal betale væsenligt mere for behandlingen.

Dette kun dog ændres politisk
En anden problem stilling vil være kvalitetsikring hos fysioterapeuterne. Hvis fysioterapeuterne skal være de første til at tilse patienter skal der stilles højere kræv til fysioterapeuternes screeninger og undersøgelser. Det er afgørende at det kan vurderes om patienten skal afsted til egen læge.

Dog er der i disse år fokus på netop dette ifht. akkrediteringer og kvalitetssikringer.
Nogler fysioterapeuter er allerede begyndt på noget lign. fx. udbyder “Sundhed med Mening” en gratis fysioterapeutisk undersøgelse til alle med smerter.

Er det en god eller dårlig ide ?
Umildbart tænker jeg selv at der selvfølelig vil være udfordringer i at ændre systemet og tankegangen, men det skal holdes op imod hvad der kan spares af tid og resourcer hos den praktiserende læge.

Jeg ser det som en god løsning, hvad tænker i? Har jeg overset noget ? Meld gerne tilbage.

Kommentarer

  • Indstillinger

    Jeg synes, det lyder som en rigtig god ide. Lægerne har jo så travlt nu om dage, at de netop let kan overse noget - de har jo kun fem-ti minutter til hver patient, og ikke alle patienter er lige hurtige - måske fordi de ikke er helt friske; man kunne endda forestille sig, at nogen søger læge, fordi de ganske enkelt er syge? Og - det er der jo ikke tid til at finde ordentligt ud af på de minutter. Det må da ulige være meget nemmere at en patient, der har ondt et sted - lige har været ved en fysioterapeut, der kan give lægen besked om, at vurderingen er sådan eller sådan.

    Ligeledes synes jeg, der skal kæmpes for at lægesekretærerne kommer tilbage. Det er dog helt vanvittigt, at de højtuddannede læger, skal sidde og lave kontorarbejde i stedet for at tage sig af patienterne.

  • Indstillinger

    Jeg kan kun svare udfra egne erfaringer.
    Jeg har gået til fysioterapeut i rigtig mange år. Gået på holdtræning samme sted. Altid haft smerter i ryggen.
    Jeg kan ikke sige det hjalp, men det har nok holdt mine led nogenlunde i bevægelse.
    Der kom et par rygoperationer til for spinalstenose.
    På et tidspunkt for et par år siden, fik jeg bare ondt. Fysseren kom hen til mig inden jeg begyndte at træne.
    Hvad er der dog galt med dig, du går jo helt sidelæns, sagde han.
    Jeg fik en tid til behandling. Men han turde dårlig røre ved mig. Der er noget helt galt, sagde han. Han bad mig om at gå til lægen.
    Det fik jeg ikke meget ud af, hun så ikke en gang på min ryg.
    Fysseren forsøgte igen at hjælpe, men han bad mig om at få en henvisning til scanning.
    Det ville lægen ikke høre tale om. Jeg kan da ikke bare henvise dig, fordi fysseren siger det. Igen så hun slet ikke min ryg.
    Så skete det, at jeg blev akut indlagt med ryggen. Alt blev sat i gang.
    Det endte med en stor operation, stivgjort i hele ryggen med stave og 42 skruer.
    Så jeg ved ikke hvordan i ville få det gode forslag sat i værk. Min læge ville overhovedet ikke høre. Fysioterapeuten havde set, at noget var helt tosset.
    Så der kan i rende panden mod en mur.
    Inden jeg kom til rygkirurgerne, var jeg omkring en specialuddannet fysioterapeut. Hun forsinkede også forløbet. Hun mente mine smerter kom fra dårligt blodomløb i benene og sendte mig til karkirurger.
    Mine blodkar var meget fine, så tilbage igen og videre til reumatologer. Herfra til Rigshospitalet. Man kunne ikke lave så stort indgreb på Region Sjælland Universitetshospital.
    Min fysioterapeut havde jo set at noget var galt. Jeg tænker at hvis sådan noget som du foreslår, skal sættes i værk, så skal fysioterapeuterne også kunne henvise til røntgen og scanning.

  • Indstillinger

    Før gik jeg tit til lægen med en dårlig skulder og albue (betændelse i senehinder), nu går jeg i stedet hos en fysioterapeut, som hælper med at forebygge.

    Man kan evt finde og anmelde fysioterapeuter på http://healthpilot.dk

  • Indstillinger

    Jeg ville ønske det ikke var så dyrt at gå til fysioterapeut. Jeg kommer hos en dygtig fysioterapeut, han kan holde mine smerter nede ved en par behandlinger engang imellem. To andre har jeg kasseret, de duede ikke.

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 1 juni, 2020, 05:44

    citat. Min fysioterapeut havde jo set at noget var galt. Jeg tænker at hvis sådan noget som du foreslår, skal sættes i værk, så skal fysioterapeuterne også kunne henvise til røntgen og scanning. citat slut

    Men, så bør læger på sygehuset ikke bare kunne afvise. Da min læge indlagde mig akut blev jeg bare sendt hjem igen af lægen på sygehuset uden en grundig undersøgelse. Han troede ikke på jeg havde smerter.
    Jo tak, kort efter var mit ben lammet. Jeg lå hjemme i sengen i flere uger. Endelig kunne jeg langsomt begynde at gå.
    Da sygehuset ikke gav besked til kommunen, fordi lægen ikke troede på mig, kunne jeg ingen hjælp få. Jeg blev afvist af en "venlig" dame, da jeg ringede og bad om hjælp. Så jeg blev f.eks. ikke vasket eller fik børstet tænder i næsten tre uger.
    Der er simpelthen noget helt galt i vores sundhedssystem.

Log in eller Registrér for at kommentere.