Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

tidligt?

Hej har ikke haft mens siden slut juli 18. Efter dette har jeg haft hæftige hedeture, mange gange om dagen. De er nu næsten væk, der kommer nogle meget svage hedeture en gang imellem. Jeg har ikke taget noget for det.
Jeg kan jo ikke vide om jeg får mens igen, men er det normalt bare at stoppe fra den ene dag til den anden. Jeg er 49 er det tidligt eller hvordan har i oplevet det? Jeg er blevet mere stiv i leddene, og er gråhåret:-) men ellers har jeg det ok. I årene før har jeg haft mens, som har haft interval 26-27 dage, en enkelt gang er den sprunget over en måned, de har har skiftevis været svage eller kraftige.

Kommentarer

  • Indstillinger

    Almindeligvis hedder det sig, at hvis ikke man har haft menstruation i to år, kan man godt regne med, at det så er slut.
    For nogen klinger det langsomt ud - for andre slutter det pludseligt, så det er forskelligt fra kvinde til kvinde.
    Det kan da godt være, du er en smule tidligt på den, men heller ikke det er usædvanligt.
    Jeg vil da forslå at du beder om at få taget en blodprøve ved lægen, der kan vise, om du er i overgangsalder eller, for hvis du ikke er, så skal du givet undersøges lidt nærmere. Du skal ikke finde dig i det, hvis lægen siger, at det "nok bare" er overgangsalder, du skal så forlange at få det undersøgt.
    Desværre har mange læger det med, at afvise stort set alt, kvinder kommer med, efter de er fyldt 40 med, at det "nok" skyldes den overgangsalder, og det er i en del tilfælde noget vrøvl.

    Det er altid bedst at være sikker, og det bliver du med en sådan prøve.

    Husk i øvrigt, at overgangsalder ikke er noget man SKAL have alvorlige gener ved. 1/3 af alle kvinder mærker absolut intet til det, 1/3 har moderate gener, som i øvrigt er til at leve med, og som ikke skal medicineres på nogen måde, og så er der den sidste trediedel, som er den vi kvinder altid bliver nærmest bombarderet med - nemlig den del, som har svære gener, som kræver, at man måske skal have noget hjælp.

Log in eller Registrér for at kommentere.