Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Strækmærker - på en teenage dreng!

Goddag.

Jeg er 15 år, og jeg har fået synlige strækmærker.

Nogle ved navlen, under armhulerne og ved hofterne.

Og jeg hader dem!

Jeg har ikke været i svømmehallen i 1 år, og jeg tør ikke engang gå til lægen med dem. Ikke engang min mor, får lov til at se dem.
Jeg smider ikke blusen, og under ferier beholder jeg blusen på.

Mit BMI lyder på 23,1 hvilket er normalt vægtigt, og jeg forstår ikke hvorfor at andre drenge, som er meget større end mig ikke får dem. Jeg vejer 77 kg, og jeg er ca. 182-185 høj.

Jeg kan ikke rigtigt bestille cremerne online, da min mor sikkert bare vil spørge hvad de er til - jeg KAN intet gøre. Stærkmærkerne har overtaget min selvtillid.

Ellers er jeg en meget udadvendt fyr, med gode venner, og folk betegner mig ikke som en tyk fyr :)

Hvad skal jeg gøre?

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hej

    En ting er helt sikker: Du skal holde dig langt væk fra cremer m.m. man kan købe på nettet. Du har ingen chance for at vide hvad de indeholder, og om de vil have nogen effekt for den sags skyld.

    Hvorfor vil det være så slemt at gå til lægen med det?????????
    Og at snakke med din mor om det for den sags skyld...

    Jeg kan overhovedet ikke se noget pinligt i det.

    Men hvis du insisterer på, at det er pinligt, så drejer det sig om 5 minutters pinlighed med lægen.
    Er det slemt sammenlignet med ikke at have taget blusen af i andres selskab i 1 år???? Og ikke ville vise sig uden tøj på fremover heller?

    Jeg er helt sikker på, at lægen kan hjælpe dig.

    Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor du har fået strækmærker. Nogen får dem nemt hvis de tager på eller taber sig hurtigt, mens andre kan tage mere på eller tabe sig mere på samme tid uden at få strækmærker.

    Uanset hvad: Se at komme til lægen. Det er simpelthen (ærligt talt) for dumt det her.

  • Indstillinger

    @Jullie9925 sagde:

    Jeg er 15 år, og jeg har fået synlige strækmærker.

    Nogle ved navlen, under armhulerne og ved hofterne.

    Mit BMI lyder på 23,1 hvilket er normalt vægtigt, og jeg forstår ikke hvorfor at andre drenge, som er meget større end mig ikke får dem. Jeg vejer 77 kg, og jeg er ca. 182-185 høj.

    Hej Jullie. Nu skal du høre her, dét er ikke umuligt at få dine strækmærker til at være mindre synlige. Som Harkel skriver, så får nogle strækmærker hurtigere end andre - jeg har selv trænet en del i en årrække på 4 år, hvor jeg efter et par år, begyndte at få strækmærker ved armhulerne pga. at mine biceps og triceps voksede hurtigere end huden kunne følge med til. Jeg søgte efterfølgende råd rundt omkring, og jeg prøvede også cremer, men det hjalp ikke. En anden skade gjorde dog, at jeg besøgte en akupunktør i Bramming, som kunne lave laserbehandling, og hun gav mig laserbehandling 2 gange, som faktisk endte med næsten at gøre strækmærkerne usynlige.

    Og nu hvor jeg er ældre, må jeg sige, at jeg har vænnet mig til det - det gør altså ikke så meget, at man har strækmærker. Er man udadvendt og stoler på, at ens venner og familie ikke kigger på en pga. udseendet, men på det indre, dig som person, så er du altså godt stillet - og så skal du være ligeglad med hvad andre folk tænker.

    Håber at du finder ud af noget! :-)

  • Indstillinger

    @Jullie9925 sagde:
    Jeg er 15 år, og jeg har fået synlige strækmærker.

    Nogle ved navlen, under armhulerne og ved hofterne.

    Mit BMI lyder på 23,1 hvilket er normalt vægtigt, og jeg forstår ikke hvorfor at andre drenge, som er meget større end mig ikke får dem. Jeg vejer 77 kg, og jeg er ca. 182-185 høj.

    Strækmærker forsvinder heldigvis af sig selv igen med tiden, men der kan desværre gå nogle år inden de er helt forsvundet.

    Mulige løsninger kan være at gå til lægen med det, hvor du kan få en creme med retinol. Disse kan også købes i håndkøb, men her er de ikke lige så stærke og vil tage længere tid før de virker.

    En anden løsning er laser behandling af strækmærkerne, med dette kan være en dyr behandling og vilmed sikkerhed tage mere end et par behandlinger.

    Det bedste råd jeg har, er at gå til lægen så du kan begynde at få løst dit problem.

Log in eller Registrér for at kommentere.