Hjem Ældre Åben debat for ældre

Lægens journalnotater ikke korrekte

Hvor vigtigt er det?
Har haft et år med store operationer i ryggen. Desværre fik jeg infektioner og næsten ti mdr på antibiotika.
Det medførte blodmangel og meget mere.
Så kom nye ting til, og jeg var til undersøgelse i onsdags.
Så kommer det jeg vil spørge om:
Er det lige meget om journalen er korrekt?,
Jeg var meget syg efter den første af de store operationer. Jeg blev opereret 1. gang i okt og 2. gang i nov. Blev udskrevet i dec. Måtte opereres igen i april md. og fik igen infektion. Denne gang af en sjælden bakterie.
Nu er der så skrevet i journalen, at jeg blev opereret i dec.
Det er som om de ikke hører efter hvad man siger. Mange forskellige læger gør det ikke bedre.
En læge sagde til mig: Det er da længe siden du blev opereret.
Men det er det ikke og må først nu begynde genoptræning.

Kommentarer

  • Jeg blev forhindret i at skrive færdigt. Kan ikke få øje på, hvordan jeg kan redigere.
    fortsættelse kommer her.
    Lægen spørger naturligvis om diverse ting og sager - men en lille blodig slimklat, var blevet til et blodbad.
    Blodbad fandt sted tilbage i 70`erne, og er ikke af ny dato.
    Nå, men lægen havde dog skimmet diverse blodprøver m.m. og jeg blev sendt til videre udredning på grund af blodmangel.
    Noget er der galt, men jeg er usikker på, hvad urigtige oplysninger kan betyde, når nye læger læser journalen.
    Under et forløb med mange sygehusbesøg, skulle jeg hver gang skrive ned om indlæggelser og behandlinger på sygehusene.
    Det blev jeg træt af, og skrev det ind i et worddokument. Jeg skriver ned hver gang jeg skal noget på et sygehus. Årstal måned og dato, samt hvad jeg skulle.
    Det er de meget glade for, men jeg bliver ikke så glad, når de ikke bruger oplysningerne.
    Alt i alt er jeg tilfreds med behandlingerne. Jeg føler der bliver taget hånd om mig. Men læger hører jo også med forskellige ører og deres erfaringer.

  • Jeg blev forhindret i at skrive færdigt. Kan ikke få øje på, hvordan jeg kan redigere.
    fortsættelse kommer her.
    Lægen spørger naturligvis om diverse ting og sager - men en lille blodig slimklat, var blevet til et blodbad.
    Blodbad fandt sted tilbage i 70`erne, og ikke af ny dato.
    Nå, men lægen havde dog skimmet diverse blodpr

  • Jeg kan så fortælle, at fejlen fik konsekvens. Jeg skulle rejse til genoptræning i Spanien på næste lørdag. Jeg skulle være der i tre uger.
    Lægen ringede fra Spanien i dag, og den "lille fejl" gjorde, at jeg ikke kunne komme derned.
    Ærgerligt er det.

  • Hej Rosa

    Det var ærgerligt, at turen til Spanien blev aflyst på grund af en fejl i journalen. Øv!

    Lige for tiden har jeg igen masser af kontakt med sundhedsvæsenet, og jeg må også konstatere, at der er mange fejl i min journal.

    Forleden blev jeg ringet op af en sygeplejerske fra hospitalet. Ved gennemgangen af min journal havde de opdaget, at jeg ifølge dem får to forskellige slags blodtryksmedicin, som stort set er ens. Notatet om medicinen blev skrevet i 2013 og har åbenbart ikke givet anledning til undren før nu. Jeg har aldrig hørt navnet på den ene slags medicin, som hun nævnte, og jeg måtte da også fortælle hende, at de ikke har den oplysning fra mig. Jeg brugte anledningen til at sige: ”Der er mange fejl i journalen”.

    Det svarede hun ikke på. Men hun sagde, at patienter ofte får for meget medicin, fordi nye læger udskriver noget, uden at opdage at patienten i forvejen får den samme eller lignende medicin. Derfor var de ekstra opmærksomme, sagde hun.

    Jeg synes bare ikke, at den ekstra opmærksomhed er noget værd, eftersom det har taget 5 år at opdage problemet, som altså slet ikke var noget problem, eftersom jeg aldrig har taget og aldrig har hørt om den ekstra medicin.

    Jeg ønsker dig alt godt, Rosa.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

  • Jeg har også en lang medicinliste, men får på nuværende ikke meget af det.
    Jeg er så heldig, at efter tre store rygoperationer, er jeg smertefri.
    Så jeg får kun noget for kolesterol, hjertemagnyl, samt noget for mavesyre.
    Så jeg er heldig..
    Efter 10 mdr på antibiotika er der tilsyneladende noget galt med maven eller tarmene. Nu må vi se hvad den sidste undersøgelse viser.
    Jeg fik noget der hedder Metronidazol, og lægerne har gjort notat om bivirkninger, men mente det var det bedste valg udfra den bakterie der havde angrebet mig.
    Bakterien hedder Privotella Bivia. Den havde forårsaget kraftig betændelse med pus der væltede ud fra ryggen da de åbnede mig igen. Lægerne siger alle, at det er en meget sjælden bakterie.
    Jeg har set på nettet, at den hører til i munden. I dag var jeg til tandlæge og spurgte så her.
    Hun sagde til mig, at den bakterie i munden ville forårsage meget slem tandkødsbetændelse. Min mund så fin ud, så det er ikke herfra den kommer.
    Hvordan pokker får man sådan en bakterie i ryggen?
    Mine blodprøver er fine igen, bortset fra, at jeg ikke optager jern.
    Før første operation i okt, var mine blodprøver perfekte, som min læge sagde. Efter operationerne, har der været rigtig udu i blodprøverne.
    Jeg var færdig med antibiotika den 4 aug. Tandlægen sagde, at det sagtens kunne være i kroppen endnu.

  • Hej Igen Rosa

    Når man tager antibiotika – og det har du jo gjort længe – skal man være opmærksom på, at antibiotika slå både de skadelige og de gavnlige bakterier ihjel. Det burde enhver læge vide, men af en eller anden grund bliver der aldrig taget hensyn til dette.

    Du er selv nødt til at gøre noget for at genoprette en naturlig tarmflora. Det kan gøres på flere måder:

    1. Du kan købe mælkesyrebakterier i helsekosten eller Matas
    2. Du kan købe noget, der hedder Vitabiosa, som er et planteprodukt
    3. Du kan spise yoghurt - helst den slags som har flere gavnlige bakteriekulturer

    Her er et par links:

    https://www.matas.dk/helse-sundhed/kosttilskud-olier/kosttilskud/maelkesyrebakterier

    https://www.matas.dk/vita-biosa-original-oe-1-l

    http://www.naturmaelk.dk/økologisk-abc-kultur-tykmælk-35

    Mange hilsner

    Kameliadamen

  • Alt det ar jeg gjort.
    Det har været noget værre griseri med dårlig mave. Det er dog blevet bedre.
    Så jeg håber det er på retur.
    Det er lang tid på antibiotika og blodprøverne er fine nu bortset fra jern. Af en eller anden årsag kan jeg ikke optage jern. Det er ikke så godt.
    Det har været et langt år for mig med forskellige infektioner efter operationerne.
    Der er tilkommet nogle føleforstyrrelser i mine fødder, jeg kan ikke mærke dem. Meget ubehageligt.

  • Hej Rosa

    Det lader til, at du allerede er opmærksom på de problemer, lang tids behandling med antibiotika kan give. Men jeg vil alligevel prøve at komme med mit bud på, hvad der kan være galt.

    Jeg tror, at det er sådan, at når der har været problemer med tarmene på grund af en usund bakterieflora, så er der næringsstoffer, som man ikke optager godt nok, f.eks. jern, men muligvis også andre ting.

    Du skriver, at du har føleforstyrrelser i fødderne. Det kan skyldes mangel på B12. Nu skriver du ganske vist, at alle dine blodprøver er fine, bortset fra jern. Er du sikker på, at B12 også er målt, og at den er normal?

    Jeg prøver lige at finde noget om mangelsymptomer ved B12- mangel. Der er mange informationer at vælge imellem. Jeg tager bare en af dem:

    ”Symptomer fra nervesystemet, der kan vise sig som nedsat følelse i fødderne, følelse af ”at gå på puder”…”

    Citatet stammer fra:

    https://b12-vitamin.dk/mangelsymptomer/

    Du behøver jo ikke at lide af alle de symptomer, der står omtalt. Jeg ville bare lige nævne dette for en sikkerheds skyld.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

  • Der er taget prøver af B12 vitamin, stofskifte, D vitamin, ja det hele. Jeg er selv inde på det du skriver om, og fandt ud af, at jern må ikke tages sammen med kalk.
    Jern kræver til gengæld C vitamin for at optages. Købte så nogle stærke C vitaminer.
    Men en mavepine.
    Fik nogle andre piller med tarmbakterier, købt i en helsebutik. De har stoppet diarreen, lige nu ihvertfald. Jeg fik dem i fredags, så det var hurtigt de virkede.
    Jeg har ellers købt sådanne midler på apoteket, spist yogurt, a38 og meget mere. Med det resultat, at der gik ikke fem minutter, så en vældig diarre.
    Jeg synes jeg mangler hjælp fra min læge og alligevel ikke.
    Jeg brugte en anden læge i gruppen, og han sendte mig til alle de her blodprøver, coloskopi og DXA scanning.
    Efter coloskopien blev jeg henvist til gastroskopi.
    Man er inde på, at følelsløsheden i fødderne kommer fra ryggen. Jeg skulle kontakte kirurgen der har opereret mig.
    Han har også ringet, vi skulle tale sammen igen en uges tid før jeg skulle på Montebello.
    Jeg har nu forsøgt uden held.
    Min fysioterapeut foreslog i fredags til genoptræningen, at hun skriver til Rigshospitalet.
    Kirurgen selv, var inde på, at jeg skulle til en nervelæge.
    Det positive efter de her store rygoperationer er, at jeg har ingen smerter.
    Jeg selv tror, at jeg har fået neuropati, hvor immunforsvaret angriber mine nerver. Jeg har læst, at det kan ske efter antibiotikabehandling.
    Forøvrigt var jeg meget aktiv i en patientforening for år tilbage. Her forklarede en læge os om pest eller kolera ved betændelse i ørerne. Pennicillin ødelægger de små hårceller i ørerne, så det er et valg mellem pest eller kolera.

  • Bliver nød til, at finde en ny måde at tale med læger på.
    Når de spørger til hvor længe, hvor meget osv, er det nyt eller gammelt, ja så svarer jeg ud fra bedste evne, og oplyser gerne omkring de spørgsmål jeg får stillet.
    Men igen i går er der skrevet fejl i journalen. Fejl som kan have betydning for mit videre forløb.
    Hvad stiller man dog op med det?

Log in eller Registrér for at kommentere.