Hjem Ældre Åben debat for ældre

Rollatorer, gå efter pris eller kvalitet

Redigeret 3 marts, 2018, 04:36 i Åben debat for ældre
Hej. Vi skal til at finde en rollator, men jeg er ikke helt sikker på, hvilken vi skal købe. Jeg har set på en række sider. Harald Nyborg har f.eks. en række billige rollatorer, men er de ikke i dårlig kvalitet? (når man tænker på prisen). Jeg har set lidt på http://welldana-innocare.dk/produkt-kat ... ollatorer/ da det virker som god kvalitet, men prisen er dog også noget højere.

Har I gode erfaringer med billige rollatorer, eller ville I mene, at det giver mening at købe en god rollator med det samme? Tak på forhånd.

Kommentarer

  • Jeg vil mene, at man i det hele taget kommer længst med en ordentlig kvalitet.

    Men - der er jo ingen, der siger, at det så SKAL være en helt ny.

    Jeg vil mene, at man kan finde gode kvaliteter ved at søge efter noget brugt, f.eks. gennem Den blå Avis eller guloggratis. Alternativt kan man søge i nogle lokale facebookgrupper.

    Nu gætter jeg, at du selv er noget oppe i årene, men måske du kan få et yngre familiemedlem til at hjælpe dig - især med de lokale facebookgrupper.
  • Tak for dit svar. Jeg vil se om jeg ikke kan finde sådan en Facebook side, og så holde udvalget op mod de nye rollatorer jeg linkede til.
  • Der findes garanteret en del køb/slag facebookgrupper i dit område, men du skal nok sætte et søgeopslag op.

    De andre forslag, jeg kom med - Den blå Avis og Guloggratis - vil der nok være et større udbud - afhængigt af, hvor du bor i landet.

    Jeg har både købt og solgt mange gode ting gennem disse steder.

    Jeg søgte lige "rollator" på de to medier, og der er da en pænt udvalg spredt over hele landet, naturligvis flest i Jylland, men både Fyn og Sjælland er da repræsenterede.

    Held og lykke med det.
  • Jeg tager mig den frihed, at spørge når jeg møder en bruger. Man får mange gode oplysninger. Den sidste jeg spurgte, fortalte at, dem man får fra kommunen er store, klodsede og tunge. Hun skulle have sin med i en bil, og det var det der interesserede mig. Det var en lille bil, en C1. Vi holdt ved siden af hinanden ved et supermarked. Det gik snildt med at klappe den sammen og få den anbragt bagi bilen. Derudover havde den sæde man kunne sidde på. Men det bedste for hende var, at kurvene i supermarkedet passede ned i en kurv på rollatoren. Hendes var fra Harald Nyborg.
  • Min rollator er en Carl Oskar og jeg har fået den af kommunen. Der er alt andet end klodset. Den er dog ikke så nem at få i en bil, men også det går med lidt fantasi. Indkøbskurvene passer der hvor rollatorens egen kurv sad - jeg bruger aldrig dens kurv, bruger bagageelastikker til at binde muleposer m.m. fast, hvor kurven sad. Kvalitet er vigtig. Jeg måtte igennem flere før jeg fandt min. Stabil nok til ikke at vælte, når mit ben forsvinder under mig. Kh
  • Jeg købte min rollator for et par år siden på Guloggratis, men her skal man holde øje med kvaliteten, for det er ikke dem alle der er lige gode. Jeg har tænkt på at købe sådan en kulfiber rollator som den her https://handicapmidler.dk/shop/rollator-9c1.html hvis jeg kan få en bevilling fra kommunen.

  • Jeg har lige fået en af kommunen. Den er for tung at løfte op i bilen. Det er den letteste de havde.
    jeg går ikke særlig godt med rollator, jeg føler den mere ustabil end et par armstokke.

  • KWhansen1KWhansen1
    Redigeret 20 august, 2018, 13:05

    Der er selvfølgeligt noget forskel på hvor meget forskellige rollatorer vejer, men det er normalt ikke det store. En almindelig såkaldt "letvægts-rollator" vejer normalt omkring 7,5 kg.

    Man kan få rollatorer i kulfiber som vejer mindre - typisk omkring 5,5 kg. De er lettere at lægge ind i et bagagerum, men prisen er dog også lidt højere.

  • Redigeret 1 april, 2019, 11:55

    Med hensyn til vægten på en rollator, så findes der altså også nogle, som kun vejer omkring 5 kilo, og det gør trods alt en forskel, hvis den skal ind- og ud af bagagerummet i bilen.
    Og så gør det jo heller ikke noget, hvis den ser lidt smart ud. Faktisk så findes der mange rollatorer, som er væsentlig mere fikse at se på, end dem som kommunerne bevilliger, da de ofte vælger de billigste, som sjældent er hverken lette, pæne eller særligt ergonomisk korrekt konstrueret.
    Personligt synes jeg at denne her (link fjernet, redaktionen) er både smart og let og den er trods alt til at betale, hvis man ikke vil tage til takke med den kommunale udgave.

  • Redigeret 1 april, 2019, 11:56

    Nu startede denne tråd jo med en snak omkring køb af rollatorer, og det blev nævnt, at man jo ikke nødvendigvis behøver at købe en ny rollator, idet der findes en god mulighed for at købe brugt på enten DBA eller GulogGratis.
    Endelig er der jo også muligheden for at undgå den store engangsudgift ved at leje en rollator. Der er flere stedet, hvor man kan leje en rollator i kortere eller længere tid alt efter behov, eksempelvis kan nævnes (link fjernet, redaktionen), som er en relativt ny virksomhed, men som tilbyder udlejning af hjælpemidler uden depositum og uden bindingsperiode.

Log in eller Registrér for at kommentere.