Hjem Familieliv Teenagere

Hvornår må man drikke alkohol?

Redigeret 28 august, 2011, 09:44 i Teenagere
Hej,
jeg er en smule usikker på hvad den normale alder er, når man får lov til at drikke. Hvad min mor ikke ved er, at jeg har været fuld utallige gange, og det er kun opdaget tre gange. Jeg er en pige på femten, og jeg har lært at styre mig! Jeg vil gerne høre jeres mening om alder og alkohol! :)

Kommentarer

  • Min mening er du vist ikke interesseret i. Hvis du var min datter havde jeg holdt øje med hvad du lavede og jeg kan love dig for, den gik ikke.


    CITAT
    Hvis du er fyldt 16 år, må du købe øl, vin og alkoholsodavand i butikkerne, og det kan være en god ide at tage ID med. Hvis den person der står i butikken er usikker på din alder, skal han/hun spørge efter at se noget ID.

    Når du er fyldt 16 år, må du købe øl, vin og alkoholsodavand i butikkerne, men ikke stærk spiritus som vodka, gin og rom. Det må du først når du er blevet 18 år. Så må du også købe alkohol på restauranter og cafeer.

    Er du under 18 år må du nøjes med noget uden promiller når du går på café. Ældre venner eller familie må heller ikke købe en øl til dig, og servere den for dig på en café eller restaurant.
    Dine forældre, eller den voksen der har forældremyndigheden, bestemmer mange ting indtil du bliver 18 år.

    CITAT SLUT

    Mange forældre er alt for sløsede med opsynet. Eller også mener de, det er normalt at børn drikker.

    De skal prøve grænser af, hørte jeg en mor sige. Forældrene glemte bare at sætte en grænse. !!!!
    Hvad det har resulteret i vil jeg ikke fortælle her.

    http://www.netdoktor.dk/stimulanser/unge_alkohol.htm
  • Som mor til 2 teen-agers, så må jeg sige, at det jo ikke er din mor, du snyder. Det er derimod dig selv! Din hjerne tager skade af alkohol, og man kan statistisk se, at jo yngre man er, når man begynder at drikke, jo dummere bliver man som voksen, fordi hjernen ikke udvikler sig lige så meget på alkoholiserede unge som på dem, der ikke drikker.
    Dertil kommer, at utallige unge piger som dig påstår, at de kan styre det. Det kan de også - lige til de får et rygte som ludder og alle de gener det medfører, boller rundt med den første den bedste fyr og bliver gravide og skal have en abort, bliver voldtaget o.s.v.
    Så mine børn har ret klare grænser, og de ved godt, at det er ikke mig, de snyder - det er dem selv, og det er dem selv, der skal leve resten af livet med deres valg.
  • Roooolig nu, at man drikker som 15-årig gør da ikke at man får et rygte som slut. De fleste af mine venner begyndte endda at drikke tidligere, og de klarer sig altså stadig udmærket. Men jeg må nok sige wauv, hvis du allerede kan styre det nu, jeg tror du kommer til at miste den fornemmelse om et par år, men det er da ikke sikkert (; . Altså jeg drak også som 15-årig, men det vidste min mor så også godt, så det var ikke noget med at prøve grænser eller noget som helst i den stil. Jeg synes nok, at det bedste er, at du snakker med dine forældre om det. Det giver også mere tryghed for begge parter, så de ved, hvad du laver, og så du ved, at de kan hente dig hvis du får for meget.
  • Mine forældre vidste godt, at jeg drak alkohol da jeg var 15. Faktisk syntes min mor, at det var godt, at jeg fortalte hende det. Vi har også holdt fester hjemme hos mig.

    Nu lyder det måske sådan lidt uforsvarligt, men det var det faktisk ikke.

    Min mor vidste godt, at jeg ville drikke under alle omstændigheder. Men at vi fik lov at holde festen/sammenkomsten hos mig, betød bare, at hun kunne holde øje med os.

    Jeg har aldrig drukket mig så fuld, at jeg ikke kunne huske noget eller blev syg dagen efter. Jeg holder op når jeg har det sjovt.

    Jeg tror på, at jo mere man prøver at "bestemme" over sine teenagere, jo mere vil de prøve de "forbudte" ting af. Og så bliver det netop under ukontrollerede forhold...

    Det er et spørgsmål om tillid.

    Johanne
  • Jeg er 17 år og jeg har drukket et par år, okay det lyder værre end det bør.
    Men jeg har altid været meget god til at styre mig og det har aldrig været sådan at mine forældre har sagt (som mange andre forældre gør): når du bliver 16 må du drikker.
    Og det har jeg været rigtig glad for mine forældre ikke jeg har gjort. Jeg har sådan i løbet af årenes løb fået lov til at smage lidt af min mors øl og da jeg så begyndte sådan "rigtig" at drikke og gå til fester har nok været i 9. klasse, men jeg har aldrig drukket sådan nogle stærke drikke som "små blå" osv., det er først noget jeg er begyndt på i løbet af i år, hvor jeg også kender mine grænser meget godt!
    Jeg har været rigtig glad for hvordan mine forældre ligesom "introducerede" mig til alkohol, fordi at jeg lærte mine grænser og kende. Flere af mine veninder har, som jeg sagde før, fået at vide af deres forældre at som 16 årige må de drikke og så går de bare hårdt til! Og kender INTET til deres grænser, hvilket så ender op med at os der kan styre os skal babysitte dem.
    Det er utrolig belastende med folk der ikke kender deres grænser til alkohol, fordi flere af dem får det dårligt og andre opfører sig RIGTIG hysterisk og nogle bliver kede af det osv., og det værste er at de gør det til hver fest!
    Jeg er super glad for at jeg kan styre mig indtil at jeg har det sjovt og at jge egentlig også kan gå til fest uden det formål at drikke mig fuld, men bare hygge mig med venner osv. ;D
  • Jeg er selv 14 år og jeg har også været fuld ca 43 gange men min mor giver mig lov så hvis bare din familie giver lov er det vidst ikke et problem de skal bare købe det til dig

  • Da jeg var ung, sådan 13 år, altså omkring 1994 var det slet ikke alle disse aldersgrænser, altså udover at man kun kunne komme på "sodavands-diskotek" ikke alm diskoteker.

    Men altså om du så kun var 7 år, kunne du sagtens købe vodka og smøger i alm butikker.

    Og det gjorde i så. Jeg boede så ude på landet hvor der stort set ikke var nogen aktiviteter (som halbal eller lign) for unge under 18, udover førnævnte sodavandsdiskotek, men det ophørte med at eksistere.

    Derfor var vi 3-4 "småbyer" i Cykelafstand. Og efter første gang blev det helt til voksenalderen stort ser hver eneste weekend der var en privatfest. Nu var det jo meget forskelligt hvordan folk boede, og om forældrene gav dem lov til at holde fester.

    Men dem det måtte skiftedes så til dette. Det var meget forskelligt hvor fulde folk blev, nogle drak bare 2 øl og det var fint (typisk pigerne men ikke alle pigerne), hvor drengene mere drak om kap ligefrem - div drukspil osv.

    Jeg fik dog lov at holde en enkelt fest på min 16-års fødselsdag ;)

    Da de fleste i "omgangskredsen" var 1-2 år yngre end mig selv, blev jeg derfor pludselig voldsomt populær da jeg som den første flyttede hjemmefra. Så kunne vi jo rigtigt feste igennem, uden nogen forældre til at holde øje.

    Men de andre steder vi holdt fester, var forældrene nu ikke strenge - som oftest drak de med, og lige så meget som de unge gjorde.

    Og nej jeg fik ingen grænser af mine forældre overhovedet. Hverken i form af hvor meget der måtte drikkes, eller fx en "være hjemme-tid". Oftest vidste de ikke engang HVOR jeg var til fest. Og jeg behøvede ikke ringe hjem hvis jeg overnattede et sted, enten til en fest eller hjemme hos en pige fx.

    Transporten mellem de her 3-4 byer kunne nemlig godt være problematisk midt om natten. Kun de 3 af dem var forbundne med tog, som ikke kører om natten, taxa havde man ikke råd til (hvis man overhovedet kunne få en), og hvis man er møgfuld kan det være svært at styre den cykel man typisk var ankommet på ;)

    En del havde dog forældre som gladeligt hentede en del når de havde "fået nok" og var man heldig kunne disse lokkes til at tage en med, hvis de altså tilfældigvis skulle til ens hjemby alligevel, ellers sov man der bare til næste dag ;) Og hvis i går var fredag, var det ikke usædvanligt at man blev der hele lørdagen også ;)

    Så 13 år er en fin alder at begynde i. Er dog enig i at man ikke bør starte med de stærke sager som Vodka, Gajolshots og den slags.

  • Er 13 år en fin alder at begynde i. ???
    Det må så være årsagen til mange unge mennesker ikke kan opføre sig ordentligt. Godt det ikke er mine børn.

  • Persille1 hvor gammel var du da selv da du første gang var til en fest - altså hvor en masse unge indtog en masse alkohol. Kan da også huske at ved det nævnte sodavands-diskotek var der primært en masse 12-15 årige. Som 16-årig kunne man nemlig komme ind på "voksen"-diskoteket.

    Enten fik man et særligt stempel på hånden, så man kun kunne få serveret non-alkoholiske drikke derinde, eller man lånte en vens eller storebrors sygesikringskort der viste at man var 18 år.

    Men altså vi opførte os altså ordenligt selvom der var gang i den. I alle mine teenage-år mindes jeg kun en enkelt gang at ambulance/politiet måtte tilkaldes.

    Jeg ved egenligt ikke helt hvad der skete da jeg var på toilettet da det skete (var en af mine fester), men det endte i al fald med at en person smadrede en sprutflaske i hovedet på en anden.

    Denne person var naturligvis uvelkommen til fremtidige fester.

    Men ellers var der aldrig klager, hverken fra naboer over støj eller noget som helst.

    Nu var det også en anelse ironisk ment at "13 år er en fin alder at starte i". Så kan man jo også ligeså godt ryge. Hvis altså pengene fra ens avisrute rækker så langt ;)

    Men hvis de sætter fx som de snakker om nu, aldersgrænsen på ALT alkohol op til 18 år, så ville jeg skulle have taget et ekstra sabbat-år, og bo hjemme endnu et år, da alt det pant folk efterlod efter disse fester var en stor del af min økonomi.

    Man får jo ikke hverken kontanthjælp eller SU når man er under 18 år. Der skal ens forældre jo forsørger en. Det mente mine forældre så var svarende til børnecheken hver 3. måned, eller 1000 kr pr måned. Alene min husleje var 1800 kr, såee der skal rages penge ind på anden vis til alt det andet jo ;)

    Men et er at de helt unge er fulde en gang imellem, så er jeg mere bekymret for dem i 10. klasse, og 1 år af deres ungdomsuddannelse, finder det nødvendigt i deres spisepause i skolen, at gå til den lokale kiosk, og drikke elefantbajere, inden de sidste par lektioner.

    Så begynder der et sidespor, som ikke blot er "sådan er ungdommen nu en gang.".

    PS. Ved godt det er en gammel tråd, men den er lige så relevant nu som den var for 9 år siden ;)

  • persille1persille1
    Redigeret 10 september, 2020, 07:55

    fuerzzz . Hvis du gerne vil vide det var jeg 16 år, da jeg var til min første fest. Der blev ikke drukket.
    Jeg har aldrig været til en fest, hvor unge drak. Jeg finder det meget forkert at børn drikker. Og det er så min mening.

Log in eller Registrér for at kommentere.