Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forpustethed

Hej allesammen

jeg er en mand på snart 36. Sommeren sidst år, 2017, vejede jeg tæt på 90 kg og var overvægtig da jeg kun er 180 høj burde min vægt være mellem 70-73. Siden da har jeg tabt mig meget og vejer nu ca. 74,5 kg. Meget af det er fordi, at jeg dyrker meget crossfit, hvilket jeg har gjort i mange år med nogle lange pauser ind i mellem.

Men i denne omgang af højintensive træninger så oplever jeg at jeg stadig op til 45 minutter efter træning trækker vejret meget dybt og næsten er lidt forpustet. Det skal sige at det er meget hård cardio træning jeg praktiserer, hvilket jeg som sagt har gjort meget tidligere også. Derudover så er den her varme sommer måske også en faktor, hvor der ligesom er en trykkende hede.

Men mit spørgsmål er om mine meget dybe vejrtrækning i så lang tid efter er normalt selvom det er meget hård cardiotræning? Eller om det er udtryk for at der er noget galt?

Tak for hjælpen 😊

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hej du.
    Jeg oplevede lidt af det samme for et år siden.
    Jeg er en meget aktiv tømrer der går på akkord og og hvor der er fladt må der løbes.
    Jeg blev dog mere og mere forpustet indtil jeg knap kunne gå 100 meter i rask tempo uden at være ved at dø ( tæt på sandheden), jeg troede jeg havde kold lungebetændelse og fik min læge med på ideen som startede mig på penicillin.
    Jeg fik en fredag eftermiddag (efter en ekstra hård dag) et hosteanfald der ikke ville stoppe og følte at jeg ikke kunne få vejret selv om jeg hyoerventilerede.
    Vi ringede 1813, men det skulle have været 112 da de mente jeg var ved at få hjertestop.
    Jeg kom afsted med fuld udrykning, men det var stadig kun ved et tilfælde, at en ung læge som tilfældigvis lige var blevet uddannet på ultralyds apparatet (som også bruges til gravide) ville kikke efter en lille blodprop i mine lunger (fordi vi lige havde været ude og flyve), men hun blev dog helt bleg og tilkaldte overlægen der hurtigt sagde "du har et stort myksom".
    Hvad er det spørger jeg så?
    Det er en tumor inden i hjertet...........
    Jeg blev øjeblikkelig indlagt.
    Der gik 6 dage så blev jeg flækket på langs på rigshospitalet.
    Kirurgen kom op på stuen 2 dage efter operationen med et billede af en kæmpe tumor der var 80mmx60 mm og den havde samme massefylde som en tennisbold og var i hjertets venstre forkammer på vågen ind mod højre forkammer.
    Ikke så mærkeligt at jeg ikke kunne få vejret når pumpen kun pumpede med 10% uanset belastning.
    Jeg ved selvfølgelig ikke om det er det du har.
    Da det er ekstremt sjældent og selv der rammer det kun kvinder over 50 år og slet ikke mænd under 40 år.
    Gå til din læge må rådet lyde.
    God dag :o)

Log in eller Registrér for at kommentere.