Hjem Rusmidler Rusmidler

Min lillebror er misbruger, men vil ikke erkende det

Redigeret 9 maj, 2013, 09:30 i Rusmidler
Jeg skriver her, fordi jeg ikke ved, hvad jeg ellers skal gøre. Min lillebror på 19 har et hashmisbrug. Han har røget i mange år, men for 2 år siden eskalerede forbruget og blev til misbrug. Han ryger næsten hver dag, og når vores mor ikke er på døgnvagt, har han mange venner herhjemme - de bruger vores hjem som rygersted, virker det som.

Vores mor er godt klar over misbruget, men hun aner ikke, hvad hun skal stille op (hvilket jeg jo heller ikke gør). Han går allerede et år om på skolen, og nu må han - med alt sit fravær - være tæt på en risiko for at blive smidt ud.

Jeg kender ham ikke længere. Hvad skal jeg gøre?

Kommentarer

  • jeg forstår godt at du er fortvivlet over din broder har et misbrug ---men når han ikke selv vil erkende det ---er det svært for dig at ---at få ham til afvænning ---prøv at tale med jeres læge om han kan give dig et råd ---
  • Du kunne prøve om der muligvis kunne være hjælp at hente her. Jeg siger med det samme, jeg har ikke noget kendskab til det, jeg fandt det på nettet. Der sker jo ikke noget ved at ringe og spørge.

    http://www.lfhn.dk/Artikler_fra_bladet/ ... ugere.html
  • Som udgangspunkt er din lillebror voksen, han bestemmer selv og ingen kan få ham til afvænning.
    Jeg ved, af erfaring, at pårørende gerne vil hjælpe, men misbrugeren mener jo ikke at have behov for hjælp.
    Brug den rådgivning du fik link til. Jeg kender ikke foreningen, men jeg tror, at du kan få hjælp til at frigøre dig for tanken om, at du kan eller vil hjælpe din bror.
    Det er stort set det, det handler om for pårørende.
    Det er svært at være vidne til, men du kan ikke hjælpe ham.
  • For at være helt ærlig, selv om det lyder brutalt, så skal din mor se at få smidt din bror ud af sit hjem! Inden længe vil politiet også vide, at de sidder der og ryger, og de vil komme og ransage din mors hjem igen og igen og igen. Derudover vare det sikkert ikke længe, før din bror begynder at stjæle. Hvis han bliver smidt ud af skolen og ikke vil eller kan tage et arbejde, er det mere end tvivlsomt, om han er berettiget til kontanthjælp og selv om han er, så er den for hans aldersgruppe omkring 5000 kr. om mdr. før skat. Så der vil ikke være penge til at betale for et misbrug.
    Man kan i sidste ende kun hjælpe dem, der vil hjælpes, og det vil han åbenbart ikke, fordi han ikke selv kan se, at han har et misbrug. Hvilket er helt typisk for narkomaner og andre misbrugere. Men du kan passe på dig selv og beskytte dig selv mod alle de svigt og tyverier, han med garanti vil berige dig med.
    Din bror er en voksen mand, og derfor har han i sidste ende selv ansvaret for dit liv og de valg, han træffer for sig selv.
  • Det der er sandt i et hvis omfang jeg tager amf for mit ADHD da lægerne ikk tror jeg har damp men da jeg siger det er ADD indre uro siger de det er noget 3-4 så nu selv medicinere mig selv jeg tager 4 steger hver dag og bor stadig hjemme og før røg jeg hash det er jeg så stoppet men som mod argumenter har jeg hverken stjålet noget haft politiet til at komme eller lavet andet kriminelt så man kan sagtens være et ordenligt menneske selv om man ryger hash/amf jeg røg i ca 8 år fra jeg var 14-21! Har været stoppet med det i 2år og har ikke Lyst til at ryge igen men grunden var jeg havde uro og ikke kunne finde ro hvis jeg ikke røg og piller koncerta Rita og det blev jeg ikke beroligt af dengang så det blev til hash indtil jeg lærte og styre mine anfald og tanker mere og mere... jeg kan så sige en ting jeg er ked af det er jeg kom aldrig videre og det jeg kunne have fået i stedet for at ryge kunne jeg have brugt idag... nu skal jeg derimod slås med min 9 klasse og tage mig sammen virkelig for det bliver ikke nemmere med tiden og så efter det kan jeg så gå igang med adgangskravene det kræver for bare lidt af det jeg vil idag skal du bruge en eksame og vis du fx elektriker ja der skal jeg bruge 3år så kan jeg komme igang med det og så fire år på den flot så er jeg 29-30 år og færdig udlært hvis sket ikke havde været så bedøvet af hash kunne jeg huske de fleste ting fra skolen men fulgte med men det var kun lige det man var god til og som ikke krævede så meget tænkning der blev lavet så mangler alt det med former og ligninger - 9klasses matematik det er det der kommer ud af at ryge hash pas dine ting og ryg med mode og kom ud i byen gå en tur og ryg i stedet for at sede inden for mod nogle piger ellers til sidst glemmer man hvordan det er ar have en kæreste trust me få ham til at forstå at sede inde og ryge kommer der intet ud af og at holde det skole Messige velige er noget af det vigste selv om man ikke kan se det når man kun går i skole men nørden er ofte ham der har pengene i sidste ende og ikke den seje han har nul og niks

  • Redigeret 6 august, 2018, 13:03

    Jeg har hørt om rigtig mange, der er kommet hashmisbruget til livs ved at tage CBD olie.

    Har du overvejet at prøve det i en periode?

    Held og lykke!

Log in eller Registrér for at kommentere.