Hjem Øjne Åben debat om øjne

Grå stær symptomer??

Hej Gruppe

Jeg har fået konstateret Grå stær ved optiker for 1½ år siden de sagde der var 50% på venstre og 30% på højre. Ved øjenlæge fik jeg at vide det ikke var nok til operation og det generer som sådan heller ikke.

Jeg har dog på det seneste oplevet følgende. Vågner jeg om natten har jeg ondt i mine øjne og de virker tørre og løber i vand, sådan er det også når jeg vågner om morgenen. Der skal mine øjne lige vænne sig til at være åbne og synet er lidt mere sløret end når jeg har haft dem åbne i nogen tid.

Til enhver tid er det lindrende at lukke øjnene.

Er der noget andet jeg kan gøre der lindre, da det jo ikke er gangbart at have lukket øjne om dagen :-).

Jeg oplever at jeg generelt set har en følelse af der er creme i mine øjne altså let sløret syn men det er ve min Grå stær jeg her fornemmer??

På forhånd tak for svar.

MVH

Anne

Kommentarer

  • Jeg har også grå stær og genkender dine symptomer. Jeg bruger Systane Ultra øjendråber, købt på apoteket, de hjælper lidt. Mine øjne føles også tørre og løber i vand. Det er så irriterende med det slørede syn. Jeg er spændt på hvad øjenlægen siger, når jeg igen kommer til kontrol. Alle jeg har talt med, der er blevet opereret, siger det ikke er noget at tale om og at synet bliver meget bedre efterfølgende.

  • Tusind tak for svar Persille1.

    Det lyder som en god ide med øjendråberne.

    Nej så du er også nervøs for operationen??

  • Jeg har også grå stær, men ikke nok til en operation. Jeg oplever det generende når jeg læser eller når jeg sidder med håndarbejde. Jeg var indlagt i 7 uger efter en stor operation og efterfølgende infektion. I sig selv var jeg træt og udmattet. De spurgte tit om jeg ikke havde nogen interesser.
    Det har jeg da, men læse er ikke optimalt og slet ikke i sengen, høreproblemer har jeg også. Så min måde at slå de problemer ned, er at slappe af, tage det stille og roligt. Men det har man opfattet forkert, kan jeg se i journalnotaterne. Nu er jeg oppe i årene, og så bliver man genstand for sådan noget. Har lige købt nye briller og briller jeg kan bruge når jeg laver håndarbejde. Men det hjælper mig ikke. Synet slører og bogstaver bliver en grå masse, hvor jeg ikke kan se hverken ord eller linjer. I begyndelsen er det fint, men jeg tror, at øjnene bliver trætte, når de skal se gennem et dække af grå stær.
    Jeg bliver mere og mere isoleret fra omverdenen på grund af dette. Optikeren sagde, at man opererer ikke før synet er 50% nedsat. Så længe man ved optikeren kan få 100% syn, så opererer man ikke. Men synet hos optikeren, skyldes jo skarpt lys og tydelige bogstaver. Mange steder er man gået over til at bruge grå farve f.eks. i fakturaer og samtidig meget små bogstaver. Jeg påtalte det ved en indkaldelse til sygehuset. Jeg kunne simpelthen ikke finde tlfnr. Det stod med småt oppe i højre hjørne. Jeg kunne ikke læse det uden at bruge forstørrelsesglas.

Log in eller Registrér for at kommentere.