Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

rygsmerter i mellem skulderblade :(

Redigeret 25 september, 2017, 09:29 i Rygsmerter
hej folkens

der skrives i håb om, at der sidder et individ derude, der har oplevet de samme smerter, som jeg har haft de seneste tre år, som et utal af behandlere, ikke har kunnet komme til livs.

mine problemer ligger i, at jeg har nogle smerter i ryggen, lidt til venstre for rygsøjlen, næsten inde under skulderbladet.

jeg har været mekaniker i 10 år hvor der aldrig har været nogen smerter, har altid dyrket meget sport og i særdelshed styrketræning flere gange om ugen, i 2013 fik jeg et stillesiddende skrivebordsarbejde og derfra er det kommet snigende stille og roligt og fylder den dag i dag, så meget i min hverdag, og jeg har ondt fra jeg står op, til jeg går i seng.

af behandlere har jeg først opsøgt egen læge, som henviste til kiropraktor, efter næsten 20 behandlinger med kiropraktik, ultralyd og elektrochock behandlinger uden den store virkning ud over 20 min. smertelindring, valgte jeg at opsøge egen læge igen, denne gang med henvisning til fysioterapeut, her var jeg 5 gange, hvor jeg har fået forskellige øvelser med hjem, dette har aldrig hjulpet overhovedet.

jeg går regelmæssigt til massør, som hver gang påpeger, at den ene side af min ryg er hævet og helt anspændt, grundet de trækninger jeg går og laver, fordi der er noget der "sidder i klemme" som jeg forsøger at komme af med, det resultere ofte i nakkespændinger og ondt i hovedet til følge :(

jeg har forsøgt mig med alternativ behandling, i form af akupunktur, dette overraskede mig positivt, da jeg var uden smerter i en halv time, jeg var ovenud lykkelig og tænkte det kunne stoppe det med tiden, men da smerterne kom igen, var jeg tilbage til status quo.

til sidst har jeg været ved reumatolog som efter lidt, valgte at sende mig i en MR scanner, hvor man et eller andet sted "håber" de finder noget på billederne, nu har jeg så fået melding i dag om, at der intet er galt :(

hvad gør man så herfra?

smerterne kommer fra jeg står op om morgenen, jeg skal knække min ryg og nakke fra morgenstund, da de ellers ikke er mobile, derfra går resten af dagen med, at jeg ligner en der har "tiks" da jeg sidder og trækker på skulderen for at få det til at sige knæk i ryggen, da det giver få sekunders befrielse, men bliver det samme igen bagefter :(

alle siger det er et musculart problem, men jeg vil betegne mig selv som ok trænet og med en uddannelse som fitnessinstruktør, ved jeg hvordan jeg skal træne min ryg også så kroppen er i balance, ren muskelfordelings set.

håber der sider en med de vise sten og venter på at kunne besvare lignende spørgsmål... alt modtages...

hilsen Benjamin

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg havde en lignende problem i 35 år hvor der var nogle nerver i klemme i ryggen mellem skulderbladene. Jeg kun få det til at "knække" ligesom dig, men det hjalp kun få sekunder. Een eneste behandling med yuen method fjernede disse smerter for flere år siden, og der har ikke været problemer siden.

    http://www.intuitivehealingworldwide.com/
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg ved ikke helt om det er noget der kan bruges, men en kollega havde problemer med skæv ryg.... Han gik også fra et fysisk arbejde til at arbejde her på kontoret.... ved at han havde en ergoterapeut ude for at hjælpe med at finde noget bedre at sidde på foran computere. Han fik en eller anden fancy stol hvor sædet bevæger sig.... Det var vist den her:
    http://www.istol.dk/nietzche-ergonomisk-kontorstol.html

    Det løser med garanti ikke dig problem, men den kan måske være med til at hindre at det ikke bliver værre hvis du nu skal sidde foran en computer?

    Der findes også de der gymnastikbolde man kan sidde på som ikke belaster ryggen så meget. Til 80kr er de da værd at prøve :)
    http://www.harald-nyborg.dk/p11190/pila ... -graa-75cm
  • Indstillinger
    Jeg er desværre også en af dem der ligeledes har haft enorme rygsmerter via mit arbejde hvor jeg sidder i en kontorstol hele dagen. Efter et par besøg hos en fysioterapeut kunne vi konkludere at kontorstolen var årsagen. Jeg har i mellemtiden skiftet min kontorstol ud med en ergonomisk kontorstol fra https://www.dankontorstole.dk/12-alle-kontorstole og jeg kunne mærke forskel fra det ene dag til den anden. Jeg vil derfor anbefale at kigge mod en ergonomisk kontorstol, der passer netop dig.
  • Indstillinger
    tak for jeres anbefalinger og historier...

    jeg vil helst sikkert prøve at kigge på stolen, jeg har selv haft den i tankerne, da jeg ved, at jeg sidder "forkert" men har bare ikke fået gjort noget ved det :(

    smerterne bliver ikke værre (heldigvis) de er kommet gradvist over 2-3 år og er på sit max lige nu.

    det samme gælder, når jeg kører bil...

    da jeg er meget aktiv i fitness miljøet, troede jeg, at jeg kunne slå det hen med træning, men dette virker faktisk næsten omvendt :(

    jeg tager fat i en ergoterapeut og skriver her igen, hvis der er en mærkbar ændring...

    tak :)
  • Indstillinger
    Jeg tror du skal være obs på syre- base balancen, da for meget syre i kroppen netop kan give problemer i venstre side af den øverste del af ryggen. Dertil kan det også give problemer ud i højre ben.
    For meget syre i kroppen kan komme af, at du spiser forkert, altså ting der giver syre i kroppen, men det kan også komme af for lidt mavesyre, som gør, at man ikke optager bl.a. kalcium og magnesium (og dermed også kalium) ordentligt.

    Du kan læse lidt om det her, og evt. selv google videre: http://www.syreogbase.dk/405020944

    Der er nogle interessante betragtninger her: http://www.sund-viden.dk/78300768
  • Indstillinger
    Jeg læser lige med på sidelinjen her da jeg har lidt af de samme problemer efter mange års arbejde. Nu sidder jeg også ned hele dagen og bliver mere og mere øm.
  • Indstillinger
    Som Fysioterapeut møder jeg mange med disse problemer
    jeg ser det oftest med en muskulær ubalance, dvs. du eksempelvis overbelaster din lænd. eller andre har stramme brystmuskler grundet dårlig holdning (f.eks.)

    så hvis en massør ikke kan få bugt med det vil jeg prøve at gå til en fysioterapeut der kan hjælpe dig med at undersøge dig og om muligt finde den træningsform der passer til dig.

    Dette er en skadesform jeg mener ALLE fysioterapeuter burde kunne hjælpe med at finde årssagen.

    du ønskes alt held og lykke og god bedring
  • Indstillinger
    MadsPed12MadsPed12
    Redigeret 26 juni, 2018, 08:33

    En kombination af træning og en rygstøtte har hjulpet mig. Jeg har bl.a. brugt nogle øvelser som disse https://www.youtube.com/watch?v=CqTtScFQ5-c - men jeg ved ikke, om vi har samme problemer med ryggen. Det kan dog godt anbefales at tjekke YouTube igennem.

  • Indstillinger

    Hej du.

    Jeg har også selv haft ondt i ryggen. Smerten kan beskrives som stikkende og var placere mellem skulderbladene til højre.
    Jeg opsøgte min læge og blev henvist til en fysioterapeut, som fortalte mig, at det blot var min ene muskel som var svag. Besynderligt, fordi jeg styrketræner ofte,men han gav mig nogle øvelse og det har hjulpet!

  • Indstillinger
    arsilanarsilan
    Redigeret 25 november, 2020, 07:46

    Har hørt en del har fået gavn af varme muskel creme, kan anbefale www.Sportscreme.dk


    Udover det hjælper en ergonomisk kontorstol da kroppen ikke belastes så meget. En person har en ergonomisk kontorstol på dit arbejde og får faktisk slet ikke ondt af at sidde i flere timer, den har sædevip. Hvilket faktisk kan fås i Canadian ergo som er ikke er så dyr her [link fjernet af redaktionen].

Log in eller Registrér for at kommentere.