Hjem Hjerne og nervesystem Åben debat om hjernen

Svinger ubevidst med hovedet

Redigeret 22 juni, 2018, 10:39 i Åben debat om hjernen

Jeg har noget jeg har grublet over hele mit liv. Jeg har, faktisk siden fødslen (jeg er i dag 28 år), svinget/dinglet med hovedet, helt ubevidst. Det vil sige at jeg svinger med hovedet, men jeg kan ikke selv mærke, at jeg gør det. Jeg kan heller ikke se mit synsfelt eller brillestel bevæge sig, når jeg gør det, som jeg kan når jeg prøver at gøre det bevidst.
Er der andre, der har, eller kender nogen, der har samme underlige udfordring? Og hvad kan det skyldes? Kan det være en hjerneskade? For jeg tænker umiddelbart, at der må være et sted i min hjerne, der konstant sender signaler til nakkemuskulaturen om at lave disse montome bevægelser, men at det sker "uden om" min bevidsthed, siden jeg på ingen måder registrerer, at jeg gør det. Giver det mening?

Det underlige er også, at hvis jeg f.eks. får fanget mit spejlbillede midt i en bevægelse, så kan jeg kortvarigt se bevægelsen i et splitsekund, hvorefter det stopper med det samme.

Kommentarer

  • Det kunne evt være en form for tics. Min søn gør det med sit hovedet, og han har netop fået konstateret tourette syndrom. Og det er netop ufrivillige bevægelser som skyldes en forstyrrelse i hjernens signalstoffer, som kan være noget man har arvet.

  • ^
    OK, tak for svaret. Jeg havde altid troet, at nogen/de meste tourettes bevægelser var bevidste, men at man blev "tvunget" til det "af sin krop", og man derfor gjorte det. Også fordi, jeg kender en del med tourettes, og de bevægelser de laver, er meget "pludselige", og "anfaldene" er kortvarige (op til maks et par sekunder). Men mine bevægelser er mere "blide", men konstante. De er der hele tiden.
    Men jo, det giver god mening, at mine monotome bevægelser godt kan være tourettes, hvis det sker helt ubevidst for mig :)

  • Min søn har turettes og jeg er på ingen måde i tvivl om det er det du har.
    Det ændre intet ved dig og er i mild form du har det.

  • ^
    Ja, det må være det. Tak for svaret :) Jeg vil forsøge at undersøge min "lidelse" nærmere ad den sti.

Log in eller Registrér for at kommentere.