Hjem Øjne Åben debat om øjne

Trætte øjne foran computeren

Hej

Når jeg sidder og arbejder foran computeren bliver mine øjne ofte trætte og irriteret...

Det er i forbindelse med et studie at vi skal lave en masse på computer, så kan desværre ikke rigtigt undgå det. Nogle der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre?

Kommentarer

  • Jeg sidder her også alt for meget. Men det er mere for selskabs skyld.
    Nå, men det korte og lange er, jeg fik ondt i øjnene, som du beskriver.
    På apoteket fik jeg Systane øjendråber. Systane kan holde sig længe, der var også en anden slags, men der var holdbarheden ikke så lang.
    Du kan lige tro de dråber hjalp.
  • Kære John

    Når du sidder længe foran computeren, bliver øjnene trætte, fordi de hele tiden er fæstnet mod skærmen. Jeg foreslår, du bare holder en lille pause indimellem og lukker øjnene en stund. Jeg bruger selv en øjendråbe fra apoteket, der hedder Lipimix. Den gør, at mine øjne ikke føles tørre, selv om min dag også foregår bag computerskærmen. Den er også anbefalelsesværdig. :-) God bedring med øjnene.

    Hilsen

    Hanne
  • Hej alle!

    Jeg har også problemer med øjnene foran skærmen nogle gange - mine kontaktlinser er endda blevet øget i styrken med 0,5 på bare et halvt år, sikkert fordi jeg sidder så meget foran computeren. Har også selv problemer med de tørre øjne... jeg tror, jeg vil forsøge med nogle af de midler, I nævner!

    Tak for info! har I også oplevet, at jeres syn på denne måde er forværret efter megen computerbrug?

    mvh B
  • Nej, at man sidder foran skærmen tror jeg ikke er skyld i, at styrken måtte øges. Øjne kan sagtens ændre sig. Og gør det.
    Men at øjnene bliver tørre, det kan være skærmens skyld, fordi man stirrer for stift. Prøv at lægge mærke til, at man ikke blinker så meget, når man stirrer.
    Venlig hilsen.
  • Jeg bruger Vizcure fra apoteket. De er gode til lige at dryppe med når øjnene bliver trætte efter en lang dag foran computeren.

    hilsen Christina
  • Min søn, der arbejder i mange timer hver dag ved computeren, skulle have nye briller og ville gerne have kontaktlinser. Det blev af optikeren frarådet, netop fordi han er så meget ved computeren.

    Han forsøgte dog en tid, men måtte give optikeren ret - og er nu for længst gået tilbage til brillerne.

    Så kontaktlinser og meget computerbrug er altså ikke en god cocktail.
  • Nu har jeg haft trætte øjne i 3 år, og har prøvet adskillelige øjendråber til røde øjne - efter alle disse år er jeg endelig stødt på "Clear Eyes - Redness Relief".
    Prøv den ! Mine øjne er knald hvide efter blot 5 minutter. Jeg har fx også prøvet Visine, men de hjælper overhovedet ikke, men derimod gøre det værre.

    Så er der jo også Gunnars Glasses, som afslapper øjnene en del foran computeren. De er også en life-saver.

    Til og med sidst er der disse øjenøvelser:
    http://www.segodtud.dk/11073-1/
    Øvelsen hvor man følger fingeren hjælper en del, og når øjnene anstrenger sig, tag en varm klud med vand, og bind det omkring øjnene (der jo slet ikke komme lys igennem) - og vent til de er afslappet.

    Der findes flere tricks, men efter egen erfaring er disse de bedste.

    Forresten, den her "sygdom" hedder Computer Vision Syndrome.
  • Jeg oplever også at få irriterede og tørre øjne, fordi jeg arbejder rigtig mange timer hver dag foran computeren. Dog er jeg ikke glad for at bruge øjendråber hvis det kan undgåes, og jeg har derfor lavet mig nogle vaner der hjælper på det.

    Det er jo ikke kun øjnene der ikke har godt af at sidde stille for meget, men også resten af kroppen. Min løsning har derfor været at tage 10 minutters pause hver eneste time, hvor jeg bruger tiden på noget andet end arbejde foran skærmen. Lav en kop kaffe, tag nogle armbøjninger, gå en kort tur eller lyt til noget musik.

    Dette hjælper også meget på ens koncentration, energi og ens krop & rygs sundhed, da det er vigtigt ikke at sidde i samme position hele dagen. Et par ture i træningscenteret eller i løbeskoene er også med til at man bedre kan holde til en masse IT arbejde - efter min erfaring.

    I mit tilfælde og i de andre tilfælde jeg har hørt om, så har jævnlige pauser(gode vaner) og opmærksomhed på ikke at stirre for meget hjulpet med at undgå tørre og trætte øjne.

    / Søren

    - Jeg håber at det kan hjælpe, og kan kun anbefale andre SEO / IT / administrations arbejdere at få sig nogle gode vaner med træning og pauser!
  • Hej

    Grunden til man kan opleve tørre øjne ved computer arbejde, er at man glemmer at blinke så ofte som man burde.
    Det der sker er at tårefilmen brydes. Derfor er det en god ide at få øjendråber med en smørende olie i. Det vil også hjælpe til at delen af tårevæsken som er af vand i at fordampe lige så hurtigt.

    Mvh.
  • Redigeret 25 april, 2018, 07:15

    Hvis jeg sidder længe foran skærmen og kan mærke, at jeg bliver døsig med tiden, så plejer at lave en kop kaffe og åbne en danskvand, som jeg så drikker sideløbende. Jeg synes det fungerer rigtig godt. Jeg plejer bare at lave noget instant kaffe og åbne en Egekilde, men hvis man har andre præferencer, så er det også muligt. Jeg synes dog, at det virker rigtig godt.

Log in eller Registrér for at kommentere.