Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Kæmpe problemer med mavesyre

Louka565Louka565
Redigeret 12 marts, 2018, 11:05 i Åben debat om mave-tarmproblemer
Jeg har i et par år været voldsomt generet af for meget mavesyre, det viser sig ved, at det trykker og brænder i midten mellem brysterne. Det er rigtig slemt, når jeg spiser, det gør simpelthen så ondt at synke maden fordi det trykker og brænder. Men det er også blevet rigtig slemt om natten, jeg vågner flere gange og det gør hamrende ondt.

Jeg brugte i en længere periode balancid. Så fik jeg recept på pantoprazol tror jeg det hedder. Det skal jeg tage 2 gange dagligt cirka 1 time inden et måltid, men problemet er, at jeg glemmer det inden mine måltider. Jeg har glemt dem det sidste stykke tid, og nu er det virkelig blevet slemt med mavesyren igen. Ellers virker det faktisk ret fint, hvis jeg bare husker at tage det til punkt og prikke.

Min læge trykkede mig på maven, og det gjorde ret ondt, da hun trykkede ved min mavesæk. Hun henviste mig til en kikkertundersøgelse, men jeg har været så bange for den undersøgelse, fordi jeg har rigtig nemt ved at kaste op, og har angst for at blive kvalt/ikke kunne få luft, og generelt ting som involverer min hals. Jeg tror henvisningen er udløbet nu, men jeg er kommet i tvivl, om jeg bør bede om en ny henvisning og så virkelig tage mig sammen og få det gjort.

Plejer de overhovedet at finde noget på de undersøgelser? Og er behandlingen for det meste ikke bare det medicin jeg i forvejen får? Jeg vil ikke sætte mig igennem en så skrækslagen undersøgelse for mig, hvis jeg alligevel bare skal fortsætte med det samme medicin. Der skal virkelig være en grund til at gennemføre undersøgelsen. Jeg er bare lidt bekymret, fordi jeg har hørt noget om for meget mavesyre og celleforandringer og kræft.

Kommentarer

  • Jeg vil anbefale dig at gøre som jeg har gjort. Jeg havde voldsom refluks, brok på spiserøret, som blev konstateret ved gastroskopi (det er ikke behageligt, hvis det gøres gennem munden, noget mindre hvis det gøres gennem næsen). Jeg fik Esomeprazol uden at det hjalp særlig meget.
    Min akupunktør kunne hjælpe mig, hun kan aktivere musklerne i mavemunden. Desuden tager jeg efter behov naturproduktet Gastro Gel, som indholder dolomitkalk, der neutraliserer mavesyren, og pektin, der lægger sig som en skum mellem mavesæk og spiserør. Hvis det er nødvendigt, så gør jeg brug af, at jeg har en elevationsseng, hvor hovedgærdet kan hæves. Der er dog kun nødvendigt at hæve det en lille smule, hvor jeg før næsten skulle sidde op og sove. Gastro Gel koster 94.- for 60 tabletter i Matas, 73.40 ved netbutikken “natur og helse”. Esomeprazol er jeg heldigvis fri for, det meste af min kraftige halsbrand også, og den natlige hoste den forårsagede. En skam at lægerne ikke kender Gastro Gel, som er helt ufarligt og uden bivirkninger! Og en dygtig akupunktør kan ofte noget, som læger ikke kan! Held og lykke!
  • Jeg er enig med Eva, kender dog ikke den medicin, men at søge hjælp via en dygtig akupunktør er en rigtig god ide.

    Dog synes jeg, du skal få foretaget den undersøgelse, og nej, den er ikke rar, men hurtigt overstået. Det er den eneste måde at få undersøgt, om der er noget galt.

    Jeg fik konstateret en smule irritation, og så gjorde man ikke mere i lægeverdenen, og jeg blev ved med at døje med den voldsomme halsbrand, som jeg bare fik Pantoprazol for - hvilket ikke hjalp mig.

    Så fik jeg læst om mandler - og nu har jeg hver eneste aften før sengetid i snart flere måneder spist - tygget rigtigt grundigt - 12 mandler, og mit problem er helt forsvundet - jeg tør dog ikke stoppe med mandlerne.

    Det er et værre "cirkus" at rense tænderne grundigt bagefter - men også det er nu blevet en rutine. Jeg bruger nogle små "flaskerenser-tandrensere", fås på apoteket i forskellige størrelser, før tandbørstningen.

    Men det bedste - mine natlige anfald af halsbrand er helt væk.

    Mandlerne kan naturligvis også spises i løbet af dagen, og de 12, jeg tager er beregnet ud fra mit behov.
  • Kranio Sakral Terapi kan måske også være en mulig hjælp. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg læste forleden, at det skulle være med til at få maven i balance. Ved ikke hvor meget det præcis påvirker mavesyren, men du kan evt. prøve at høre ad. Jeg læste det her: https://www.lishauge.dk/

    Ellers findes der piller mod problemer med for meget eller for lidt mavesyre. Begge dele kan føles som det samme problem. :-)

    Frøskaller kan muligvis og være med til at hjælpe.
  • Hej Louka, det lyder ikke spor sjovt. Udover de gode råd, som allerede er blevet givet, vil jeg også anbefale dig, at kigge på dine kostvaner. Du kan overveje at spise flere basiske fødevarer, da det i mange tilfælde rigtigt effektivt til at modvirke problemer med mavesyre. Hvis du mangler nogle gode råd kan du finde en masse god inspiration på mave-problemer.dk De har nogle ret gode artikler om mavesyre.

Log in eller Registrér for at kommentere.