Hjem Sind og psyke Studerende og unge

Eksamen og stress

Redigeret 10 marts, 2018, 12:15 i Studerende og unge
Hej, jeg er en dreng på 19 år og jeg har nogle problemer jeg håber nogen kan identificere sig med og muligvis give nogle tips til rådighed. Jeg går på HF og er på mit andet år. Allerede fra første uge af mit andet skoleår begyndte jeg at få angstanfald angående eksamen. Jeg har aldrig været et skole engageret menneske og har rigtig svært ved faglige opgaver. Simpelthen fordi jeg ingen motivation har og intet skole relateret har nogen interesse. Dog så føler jeg at jeg er nødt til at få min eksamen gennemført, men det virker som en umulig opgave. Jeg er småryger og det er simpelthen grundet stress. Det er værst når jeg er alene og mine kammerater er i byen eller bare uden for kontakt. Stort set hver eneste aften står jeg udenfor for mig selv, får angstanfald for ikke at komme igennem eksamen og kan ikke rumme noget i mit hoved. Jeg har ingen forståelse for noget stof som gennemgås i skolen og uanset hvor hårdt jeg prøver at huske ting fra skolen får jeg intet resultat. Jeg kæmper mig igennem skoledagene og lige så snart jeg kommer hjem tager jeg i fitness for at rive tankerne ud af hovedet og så kommer jeg hjem hvor jeg overvejer at droppe ud fordi stresset er for mig alt for ekstrem. Jeg kan ikke få mig selv til det fordi jeg føler jeg intet er værd hvis jeg gør, og er bange for at skuffe min familie. Jeg har ingen idé om hvordan jeg kan rette det her eftersom at hvis jeg prøver, får jeg det mentalt dårligt. Jeg har svært nok ved at stå ud af sengen om morgenen netop grundet frygt for at fejle. I alle 24 timer af døgnet aner jeg ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Nogen som kan relatere eller som har nogle råd til hvad jeg kan bedrive mig ud i?

Kommentarer

  • Hej
    Det lyder virkelig ubehageligt for dig. Det må være ekstra hårdt, fordi du ser, det at gøre din uddannelse færdig som tegn på, om du er noget værd eller ej. Som menneske er du jo en masse værd - med eller uden uddannelse. Men det er hårdt at have eksamensangst, og det kan man få hjælp til at håndtere. Du skriver, at du går på HF, og jeg ved, at alle på ungdomsuddannelser har mulighed for at snakke med en studievejleder. Hun kan så hjælpe dig eller evt. sende dig videre til psykolog. Mange store ungdomsuddannelsessteder har tilknyttet en psykolog. Men jeg tænker, at det bedste for dig vil være at tale med studievejlederen først. Jeg håber, det lykkes for dig at få den rigtige hjælp.
    Alt det bedste
    Alice
  • Mange tak for dit hurtige svar. Jeg synes det er rigtig hårdt lige præcis fordi der skal intet til før jeg ikke engang kan være inde i mit hoved, og det hjælper overhovedet ikke at eksamen er halvanden måned væk. Jeg vil tage dine råd til brug og snakke med min studievejleder og håbe han kan hjælpe mig af med mine problemer fordi jeg er ved at være godt træt af at ikke kunne fungere over halvdelen af hver eneste dag. Tak igen for dit svar!
  • Jeg "pipper" lige med, selv om jeg er fuldstændigt enig med Alice. Det er rigtigt dejligt, at du tager hendes gode råd til dig.

    Det slog også mig, at du kun føler dig noget værd, hvis du tager en sådan uddannelse, og at du gør det for at glæde din familie.

    Jeg er ret sikker på, at din familie ville blive meget gladere, hvis du tog en uddannelse, der gør DIG glad og som DU føler dig tilfreds med. Jo - i første omgang vil de måske blive lidt skuffede, men hvis du - med hjælp fra studievejlederen - kan forklare dem, at det altså handler om DIG og DINE drømme/ønsker og hvor dårligt, du egentligt har det med det, du gør lige nu.

    Der findes mange erhvervsfaglige uddannelser, og der bliver mere og mere mangel på f.eks. gode håndværkere, så du skal ikke være bange for, at en sådan retning vil gøre dig arbejdsløs og fattig.

    Så - skyld dig at få en god snak med studievejlederen, så du kan få hjælp til at gå i den retning, der passer til DIG.

    Så skal din familie som nok blive glade igen, hvis det virkelig er så vigtigt for dig. Det må da være mere vigtigt, at DU er glad.
  • Hej Mathias,

    Jeg håber for dig og din fremtid, at eksamen gik godt og at du fik styr på det. - Jeg vælger dog at skrive og give et råd mere med på vejen, incase du nu har valgt at læse videre, og ikke er kommet af med eksamensangsten. Jeg har selv haft samme problem og relaterer utroligt tæt til dig. Da jeg stod i din situation, fik jeg af min UU-vejleder vist en ekstern underviser fra Studiecoachen, hvor jeg i dialog med min kontaktperson, hurtigt fik diagnosticeret (ikke officielt naturligvis) eksamensangst. Jeg er kommet helt i gennem det - Og hver gang jeg er til eksamen, nævner jeg kort "Jeg har lidt af eksamensangst, men har fået hjælp imod det", for at "springe" boblen. Jeg aner som sagt ikke hvor du er nu, men hvis du læser det her, og stadig bøvler med eksamensangsten, så overvej kraftigt og tag kontakt til dem.

    Held og lykke med fremtiden! :)

    //Hønsefar

Log in eller Registrér for at kommentere.