Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

Tradolan mod lændesmerter

Amo1961Amo1961
Redigeret 24 februar, 2018, 09:00 i Rygsmerter
Jeg har af min læge fået en recept på Tradolan mod lændesmerter.

Jeg er noget nervøs for bivirkningerne, og det holder mig tilbage for at tage dem.

Hvad er andres erfaring??

Har I fået bivirkninger??

Hvilke bivirkninger??

Hvor hurtig indtrådte bivirkningerne og hvor hurtigt forsvandt de igen??

Andre erfaringer eller tanker I vil dele??

På forhånd tak

Anne
«1

Kommentarer

  • Hej, du behøver ikke være bange for at tage pillerne - den eneste bivirkning jeg har er hård mave som jeg afhjælper med magnesium, mørk chokolade eller banan/svesker. Jeg får fast 150 mg i døgnet og ellers efter behov. Jeg har været igennem to rygoperationer og foreløbig en hofte operation. Skal hofte opereres igen på tirsdag. Derefter skal jeg forhåbentlig til at trappe ud af medicinen. Håber du får bugt med smerterne - held og lykke.
  • Hej Bentes158

    Tusind tak for dit meget brugbare svar.

    Al mulig held og lykke med operationen på tirsdag, jeg håber det vil hjælpe dig til et bedre liv og et liv uden for mange eller slet ingen smerter.

    Jeg har nu prøvet dem og de virker nogenlunde godt, og jeg har ikke bivirkninger i alt fald ikke nu måske kommer det ved det ikke.

    Jeg må gerne gå op i disis så jeg tager dem 4 gange dagligt, men det har jeg ikke prøvet. Ender nok med at tage en midt på dagen, fordi det belaster at passe et fysisk krævende fuldtidsarbejde og samtidig have bøvl med ryggen.

    Ja men igen held og lykke med operationen.

    Med venlig hilsen

    Anne
  • Tak for omsorgen og god weekend!
  • Heller ikke jeg synes om at tage den slags smertestillende med mindre det er absolut nødvendigt, men jeg er faktisk blevet belært af min læge (ja også min tidligere læge), at hvis man HAR smerter, så bør man altså sørge for at dække sig ordentligt ind.

    Så - hvis fire gange dagligt er foreslået, så bør du tage det fire gange dagligt. Det gør faktisk kun ondt værre, at du hver eneste gang venter til smerterne er blevet rigtigt slemme.

    Jeg sætter ganske enkelt et ur til at ringe, så hver fjerde time tager jeg en pille, hvad enten smerterne er slemme eller ej. På den måde kan smerterne holdes nogenlunde i skak.

    På den anden side - har du hårdt fysisk arbejde, bør du i den grad få indarbejdet nogle helt korrekte arbejdsstillinger, så du belaster mindst muligt, for smertestillende eller ej, så vil du ikke få det bedre, hvis du bliver ved med at fejlbelaste din ryg/lænd.

    Har du eventuelt mulighed for at lave noget mere skånsomt til du er blevet helt rask igen?

    Din arbejdsgiver bør være interesseret i at hjælpe dig til at forblive i dit arbejde, fremfor at få en langtidssygemeldt medarbejder.

    Hvis det er en større arbejdsplads har man givet en ergoterapeut tilsluttet, der vil kunne hjælpe med mere hensigtsmæssige arbejdsstillinger. Hvis du er i fagforening, kan du evt spørge din tillidsmand til råds.

    Der er ingen, der skal acceptere et hårdt fysisk arbejde, der ødelægger ens helbred. Det er faktisk meget vigtigt.

    Det kan generelt ikke være meningen, at man skal have smertestillende medicin for at kunne passe sit arbejde.
  • Jeg ville nok også starte med at finde årsagen til smerterne, istedet for bare at stoppe sig med piller og smertestillende medicin.
    Første sted jeg ville starte var at undersøge din arbejdsplads, og sørge for at du har ergonomiske redskaber til rådighed, så som hæve/sænkebord, en god stol som er rigtig indstillet. Og hvis du arbejder på lager eller lignende, hvor du står meget op, så sørg for at få noget aflastning til din ryg, så som ergonomiske måtter. Vi har gode erfaringer med et par billige ergonomiske måtter herfra:
    https://www.profillageret.dk/61-ergonomiske-maatter

    Giver ergonomien dig ikke de ønskede resultater, så kan du ty til medicin.
  • Hek Lotte123

    Tusind tak for din rigtig inspirende gode indlæg.

    Netop jeg har det på samme måde med medicinen som dig, og hvor har du ret, jeg skal tage det lægen foreskriver. Jeg har elles holdt mig til en i døgnet og ellers Panodil for resten, men Panodil tager ikke ret meget af mine smerter.

    Når jeg har smerter så spænder jeg jo også i hele kroppen og jeg bliver fysisk også bare generelt træt og brugt. Jeg kan også få let kvalme af smerterne i sig selv. ja så du har ret jeg skal bare tage imod pillerne og få en god oplevelse med dem.

    Det var godt du skrev dine erfaringer.

    God ide med uret, så er det sat i system.

    Det er lidt vanskeligt med mit arbejde jeg er pædagog i en indsatsgruppe i en børnehave, og der sker jo mere uforudsigelige ting end i en "normal" børnegruppe. Jeg gør hvad jeg kan men der er meget der belaster. Jeg vil heller ikke "pive", så jeg siger ikke ret meget til mine kolleger,r men de er søde til indimellem at bytte opgaver så jeg belaster min ryg mindst mulig. Jeg tager mig tid til lige at ligge og strække ryggen ud. Det er ellers lidt vanskeligt fordi vi har meget travlt, så det er igen det med at tage hensyn, men jeg gør hvad jeg kan.

    Vi har tilknyttet en fysioterapeut, men det er ikke så tit hun kommer.

    Nej du har ret man skal ikke have et arbejde der belaster mere end godt er, men ja ved ikke hvad der mere kan gøres.

    Tusind tak igen for dit flotte indlæg.

    MVH

    Anne
  • Hej Jesper 35

    Tak for dit indlæg.

    Årsagen til mine specifikke smerter er faktisk et fald, jeg har nu i forvejen en lidt svag lænd, men har kunne holde det i ave selv med øvelser og omtanke.

    Generelt set kan jeg kun give dig ret i at man skal finde årsagen og arbejde ud derfra.

    MVH

    Anne
  • Dejligt du kunne bruge mit indlæg - og især dejligt med tilbagemelding. Det er beklageligvis ikke "normalt" mere her på Netdoktor, så man føler jo ofte, at man står og "flagrer i vinden" med sit input. Så - tusind tak skal du have.

    En tilbagemelding kan i øvrigt medføre, at man kan uddybe og - måske - komme med flere input.

    Du skriver, at I har en fysioterapeut tilknyttet. Jeg vil bestemt foreslå dig, at kontakte denne og bede om at få hjælp til nogle arbejdsstillinger til lige lige netop din situation. Jeg kan sagtens følge, at du i det arbejde, kan være udsat for pludselige bevægelser, men hvis du med korrekte stillinger kan nedbringe antallet af forkerte og ekstra belastende "vrid", vil det kun være godt for dig.

    Jo, jeg kender også til det med at blive svimmel af smerter, men naturligvis skal du ikke fortsætte dit liv med at være konstant smertedækket - det er selvfølgelig meget vigtigt, at du jævnligt får fundet ud af, hvor meget lige præcis du vil have brug for.

    Måske du kan finde ud af, at i din fritid vil du ikke have brug for helt så meget, og så skal du naturligvis ikke tage så meget der. Det skal naturligvis foregå i samarbejde med din læge. Dog - skal du nok ikke starte med at trappe ned - få nu noget ro på først, så kan du siden trappe langsomt ned.

    Det er da også vigtigt, at du - selv om du har travlt, kan få indført nogle pauser, hvor du lige kan ligge nogle minutter. F.eks. kan du undvære nogle minutter af din frokostpause, for at bruge disse minutter på et andet tidspunkt. Selvfølgelig afhængig af, hvor meget "milimeterdemokrati" der er på din arbejdsplads - for naturligvis vil dine kolleger blive trætte af, at skulle knokle mere end dig konstant, men i en periode vil de fleste sagtens kunne magte at tage et ekstra hensyn.

    Min mand var for nogle år siden ret syg, (dog ikke med smerter - noget andet), men det var vigtigt for ham at passe sit arbejde. Han havde nogle helt fantastiske kolleger, der flere gange i løbet af dagen kom hen til ham og sagde "Tag lige en pause, du ser ud til at trænge til det. Jeg passer lige dine opgaver i mens." Det betød jo reelt, at han var i stand til at passe sit arbejde - og ikke sygemelde sig så tit; så på den måde vandt de alle på det. Og nej - den model kan jo naturligvis ikke gå i årevis, men en periode vil de fleste jo netop gerne have en kollega på arbejde - fremfor en, der er sygemeldt, og vil derfor gerne hjælpe. heller ikke I får vel uden videre en vikar.

    Gode tanker...
  • Hej lotte123

    Meget enig, jeg har før (under et andet brugernavn) brugt den her hjemmeside, og der har været en god tone, mange der har skrevet sammen og mange gode ting man kunne bruge. Det er jo noget helt andet herinde end bare at gå til lægen.

    For mig er det kun en selvfølge man svarer og kan have en dialog, det er jo det der gør en forskel og noget af det fineste ved internettet hvis man kan støtte hjælpe og give sin tid. Nå det var et sidespring.

    Tak godt skrevet, ja du har ret jeg skal kontakte vores fysioterapeut og hører om hun kan guide mig. jeg prøvede den massage stol vi har på arbejde, men det var meget ubehageligt og ikke godt for ryggen, så jeg klarer mig med at lave nogle øvelser, dog kun stående, kan ikke lave gulvøvelser endnu.

    Netop det er mest de der pludselige bevægelser når et barn trækker i en, smider sig på gulvet osv, alt det man ikke kan forberede sig på.

    Da det er grundet et fald, håber og tror jeg på at tiden arbejder med mig, men i bund og grund skal jeg jo være opmærksom på om jeg har fået en skade der kræver nærmere undersøgelse.

    Så rigtigt og faktisk noget jeg i dag har valgt, altså ikke at tage Tradolan før i aften fordi jeg ikke har så ondt som på hverdage. Godt du skriver det, fordi jeg er noget usikker også på mine beslutninger.

    Jeg tror ikke jeg går helt op på de 4 piller, men jeg vil se om jeg kan klarer mig for mindre måske en morgen og en aften. Jeg må prøve og se det an.

    Godt skrevet, ja bruge lidt af min pause på at ligge ned og hvile ryggen, jeg kan jo mærke det er godt, gik jeg kunne få et par små pauser hver dag men det er jo ikke til. Det vil jeg gøre og det tror jeg er helt fint for de andre.

    Hvor fint skrevet omkring din mand, jeg håber han er frisk igen. Det er jo noget der har betydning når hans kolleger tog det hensyn kunne jeg forestille mig.

    Måske skal jeg være lidt mere ærlig overfor de andre omkring min ryg og at jeg har ondt og ikke prøve at skjule det så meget som muligt. Vil jo bare ikke ligge til last.

    Gode hilsner

    Anne
  • Hej Anne,
    Selvfølgelig er det afgørende vigtigt, at du grundigt bliver udredt for, hvilke skader, du har – og hvad der kan gøres ved det – det troede jeg faktisk var sket. Men ja, jeg ved godt, der findes (også for mange) læger der bare udskriver smertestillende symptombehandling, i stedet for at sørge for, at tingene blive ordentligt udredt.

    Du har helt ret i, at når man har smerter, så stivner man mere – og belaster derved også mere, og mere forkert - også i fritiden. Så – generelt bør du ikke ”frygte” at bruge det smertestillende.

    Jeg kan selvfølgelig ikke vurdere dine smerter, men for din egen skyld bør du ikke være sej – for det er kun dig selv, det vil gå ud over. Og ja, den har jeg selv lært på den hårde måde. Smil.

    Jeg er i øvrigt ikke på smertestillende mere – det ligger heldigvis nogle år tilbage, men det slår mig lige, at det, jeg blev rådet til var: 1 Tradolan + 2 Panodil om morgenen – eller for dig ca 30-45 før du skal møde på arbejde – og så hver fjerde time efter et ur. Panodilerne er rigtigt gode til fastholde virkningen. Det er meget vigtigt, at du på den måde slet ikke ryger helt ud med smerter, men netop holder dem nede konstant.

    Jeg finder det også afgørende vigtigt, at du holder dine kolleger orienterede. Jeg gætter, at der nok ikke lige pr automatik kommer en vikar, hvis en af jer bliver sygemeldt – sådan er tilværelsen nu om dage godt nok ikke mange steder – jeg er ret sikker på, at dine kolleger hellere vil støtte dig, end helt undvære en kollega, så også de skal vide, hvad de er oppe mod.

    Nej, for min mand handlede det om, at det var meget vigtigt at kunne holde til han blev 62 og (den gang) kunne gå på efterløn; han ville egentligt godt have været fortsat et par år mere, men alle læger rådede ham til at stoppe. Heldigvis har han dog aldrig fortrudt beslutningen, men han er da ked af, at det var helbred, der tvang ham. Hans kolleger var simpelt hen fantastiske. Jeg kan huske, at en af dem en gang fortalte mig, at de jo kunne se at han kæmpede og nogle gange nærmest slæbte sig på arbejde. Ja, - de var nærmest skrækslagne for, om han pludselig dejsede omkuld, så det var måske også med til, at de var så ivrige efter at hjælpe ham gennem arbejdsdagene. Smil. De gange, han måtte sygemelde sig, var når jeg ret kontant krævede det. Hehe.

    Nu er han blevet ”rigtig” pensionist, og har det godt – lykkelig for, at han stoppede i tide.

    Jeg gætter på, at du slet, slet ikke er der endnu, hvor det er tanker, du kan bruge – du er givet alt for ung, men derfor er det også afgørende vigtigt for dig, at du ikke får ødelagt dit helbred, for nu om dage, er der beklageligvis ikke megen hjælp at hente, så helt klart: Kræv at blive ordentligt udredt – og ud fra den diagnose, bør du – helt og aldeles for din egen skyld og dit helbred tænke over, om du har et arbejde, du kan magte hele dit arbejdsliv, eller om der dog ikke findes en linje inden for dit fag, der ikke kræver dig helt så meget fysisk.

    Ja, jeg sidder i disse dage med en ”halv”influenza og ”skvatter”, så jeg har tid nok til at finde på en god undskyldning for at sidde her og hænge ud ved tastaturet. Smil.
Log in eller Registrér for at kommentere.