Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Råd mht. Rejse-problemer

Hej alle.
Jeg har brug for råd, helst fra flere personer. Jeg er en kvinde på 25, der elsker at opleve anderledes kulturer. Jeg har før rejst til Egypten med to veninder, det er efterhånden 7 år siden. Men problemet var at jeg blev meget syg og blev indlagt i 14 dage. Det var en meget angst provokerende oplevelse for mig. Først troede de det var fugleinfluenza, så jeg blev isoleret. Så kom de frem til hepatitis, men til sidst fandt de ud af det var en sjælden bakterie der havde fået mig ned med nakken. Jeg husker ikke navnet, da den som sagt var sjælden.
Vi drak en cola med isterninger på Mc Donalds i lufthavnen og vi har snakket om, at det måske var synderen. Min ene veninde fik en smule maveproblemer, men intet i forhold til mit. Og min anden veninde mærkede ikke noget.
Det jeg vil høre råd om er, skal jeg være bange for at rejse lignende steder hen igen? Lader det til at jeg er ekstra tilbøjelig til at blive syg af de her bakterier, eller har det bare været et tilfælde? Jeg har ikke rejst langt sidenhen, af frygt for at det samme skulle ske, på den anden side har jeg lyst til at besøge hele verden og jeg er selvfølgelig mest nysgerrig på dem der lever meget anderledes ift. os i DK. Jeg er pt. ret nysgerrig på Indien. Jeg skal måske lige nævne at jeg selvfølgelig havde fået de vacciner der var påkrævet.
Har i nogen råd eller nogen der har oplevet lignende?

Kommentarer

  • Nu skriver du ikke noget om, om du i forvejen har problemer/sygdom i maven – og det skal der naturligvis tages specielt hensyn til.

    Men hvis du som mig ”bare” har en lidt sart mave, er der flere hensyn, du kan tage.

    Jeg har netop været på rejse i Marokko, og jeg gik på apoteket og købte nogle mælkesyrebakterier – jeg husker ikke lige, hvad de hed, men det var nogen, som er bedre end Paraghurt. Man skulle begynde en uges tid før afrejse, og så tage en til to dagligt under rejsen.

    Ligeledes blev jeg rådet til at have Imodium i bagagen – hvis der skulle komme diarre. I det hele taget – tal med apoteket om, hvad der vil være godt for lige netop dig at forholde dig til.

    Derudover: Drik aldrig – ALDRIG – vandet. Brug købevand og drik rigeligt – mere end rigeligt hver eneste dag. Ligeledes aldrig isterninger, der netop oftest er frossen vandhanevand – så den i lufthavnen, du oplevede, kan sagtens være synderen.

    Og – når du køber disse flasker, bør du være opmærksom på, at du selv skal åbne den. Desværre findes der steder, hvor man lige åbner den for dig – og der kan det faktisk godt ske, at det er fordi, den har været brugt før, og sælgeren har fyldt den fra vandhanen. Så afvis den slags, hvis du oplever det. Vi var advaret inden Marokko, men oplevede det heldigvis ikke.

    Vi havde en vandkoger med, så vi selv kunne lave kaffe/te på værelset. Selv om man måske godt kan bruge vandet, når det er kogt, valgte jeg at bruge flaskevand der også – også til tandbørstning.

    Vi boede et sted med en lille fryser, og der havde vi lige taget et par isterningeposer med hjemmefra, så vi selv kunne fryse is, så der var til en kølig drink på værelset, men ellers: Sig nej til det.

    Maden skal være enten stegt, kogt eller med skræl på. Pas må med den lækre salat – ofte er den skyllet under vandhanen.

    Ligeledes var jeg ”hysterisk” med brug af håndsprit og havde også en pakke babyvådservietter i tasken. Og ja – måske ikke specielt høfligt – men hvis jeg følte for det, vaskede jeg både tallerkner og bestik af – især hvis tingene var plettede eller våde. (Og det kan godt gøres diskret) Smil.

    Jeg sprittede hænder hver eneste gang, jeg havde rørt ved noget – gelænder, dørhåndtag, i butikker, i bussen osv.

    Spiser du de lidt ”pænere” steder, er der for det meste ikke problemer med maden, dog kig stadig på servicet, og hold dig til ovennævnte ”regler” for din mad.

    Er du ude i et gadekøkken, så brug din sunde fornuft. Jeg havde ikke lige lyst til en bøf af hakket kød, der lå i disken – og ikke vidste, hvor længe, det havde ligget der i solen. Så – hvis du vil prøve gadekøkken, så køb noget, der i den grad er gennemstegt.

    God rejse
  • Noget tyder på, at du ikke kunne bruge mine tanker til noget.

    Måske du så skal konkretisere lidt bedre, hvad du gerne vil have råd om? Du beder godt nok om forslag fra flere personer, men når du ikke melder ud, om du har fået det råd, du skal bruge eller ej - er der jo ingen grund til at andre også kommer på banen.

    Det her er jo et debatforum - ikke en brevkasse - så en tilbagemelding kunne da være helt rar.
Log in eller Registrér for at kommentere.