Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

blodprop i benet

Redigeret 27 november, 2017, 14:57 i Blod og blodsygdomme
jeg gik til lægen efter endt ferie i østen med lidt smerter i lægmusklen. han sagde det var en overfladisk blodprop man ikke gjorde noget ved det. der gik 3 måneder og stadig smerter og henvist til en veneklinik. en blodprop på 12 cm i den dybe vene (ud af de 3 ) desværre kom jeg for sent så den kan ikke fjernes...ej heller medecinsk. ? så er sat på alm børnemagnyl og kolesterolsænkene. og så skulle benet selv genere sig sagde overlægen. og garanterede den ikke kan rive sig løs så lang tid efter ?? nogle der har erfaringer med det .....

Kommentarer

  • Her tror jeg, du bør stole på lægen.

    Min mand har en blodprop i sit ben, og den har han haft siddende i næsten 30 år.

    Det har dog medført - her de senere år - at blodtilførslen til foden ikke er så god, så han bruger nu støttestrømpe, der har afhjulpet problemet fint.

    Vi har spurgt lægen - en absolut autoritet på området - om den blodprop da ikke "bare" kunne fjernes, og svaret var at, jo, det kunne man da sagtens, men der var en ret så stor risiko for, at man ikke kunne få det hele med - hvis bare en lille mikroskopisk del ikke kom med ud, så kunne denne del begynde at vandre, og vandre ud i de helt små blodkar i hjernen, og så sætte sig fast der - og udvikle sig til en langt mere alvorlig blodprob i hjernen.

    Derfor mener lægen, at den sidder bedst, hvor den sidder.
  • For ca. 13 år siden fik jeg konstateret først årebetændelse i overfladisk vene i det ene ben, behandling med creme. 1 1/2 måned senere en morgen kunne jeg næsten ikke støtte på benet, voldsomt hævet og helt blåviolet. Min læge, som aldrig havde set så voldsom en reaktion på en veneblodprop, indlagde mig straks. 1 døgn på byens sygehus med blodfortyndende behandling, derefter hurtig overførsel til sygehus med speciale, fordi man ud fra scanning var bekymret for om der var nogen blodgennemstrømning til min fod.
    Sygehus med speciale "pumpede" mig med flere slags blodfortyndende medicin i 4 dage, satte et kateder op i min knæhase. Efter et par dage blev der lagt en stent op i min bughule gennem katederet. De 4 dage denne behandling stod på skulle jeg ligge fuldstændig fladt på ryggen i sengen, ikke vende mig, sidde op, stå op. Når jeg skulle spise fik jeg lov til at få hovedet hævet en smule.
    Efterfølgende ca. 1 1/2 år på blodfortyndende medicin og støttestrømpe. Herefter kun støttestrømpe. For ca. 3 1/2 år siden fik jeg "brændt" den døde vene med laserbehandling. Nu kun yderst sjældent støttestrømpe. Stort set ingen men.
  • takker for jeres svar . kan nikke genkendene til af lægen svarede det var farligt af fjerne den , når man havde gået med den i 4 mdr. og han sagde desuden den ville lave en ny blodbane indenfor 3 år. og man kunne beskade nerverne ved så sen operativ indgreb.
  • jeg ved godt det er forskelligt men har man med jævne mellemrum smerter fra blodproppen i benet (som de ikke har fjernet ) . det er jo svært af skelne mellem en ny og bare smerter fra den gamle.
Log in eller Registrér for at kommentere.