Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i venstre skulder, arm, pegefinger og venstre øje

Redigeret 22 oktober, 2017, 06:25 i Åben debat om smerter
Hjælp, jeg er ved at gå ud af mit gode skind :-(

Jeg har nu igennem snart 6 måneder haft konstante smerter i venstre side af kroppen. Smerterne er i skulderen, ned i overarmen til albuen og ud i pegefingeren. Pegefingeren siger desuden ofte knæk når jeg bøjer den. Derudover er der ligesom spændinger i venstre øje - da det var værst var det helt inde bag ved øjet hvor det føltes som om jeg fik nåle eller knive i øjet. Højre side af kroppen er ikke påvirket.

Foruden disse konstante smerter oplever jeg også med jævne mellemrum spændinger/smerter i kæben/øret. Herudover også en slags krampe/spænding i venstrefod ud i lilletåen og en smule op i underbenet. Begge disse ting er igen kun i venstre side af kroppen.

Smerterne er ikke ekstreme, men giver et konstant ubehag og ofte en kvalmeagtig fornemmelse. Af og til kan det dog gøre virkelig ondt og nærmest føles som om at der er noget der sidder fast.

Jeg er efterhånden blevet undersøgt for en masse ting, men indtil videre har man ikke kunne finde noget "galt" med mig. MR-scanninger, EKG og diverse blodprøver har udelukket sklerose, gigt, stofskifte, sukkersyge, borelia og diskusprolapser.

Det eneste man kan komme frem til er at det er muskelspændinger, men de vil simpelthen ikke gå væk - så jeg kan ikke forstå at der ikke er noget bagvedliggende der forårsager dem.

Massage, kiropraktor og fysioterapi hjælper lidt kortvarigt, men smerterne kommer altid tilbage kort tid efter. Jeg kan også få dem til at forsvinde/blive mindre af at dyrke lidt sport eller sidde i et varmt karbad, men igen er det kun midlertidigt.

Jeg er en mand sidst i 30erne i relativt god form og før jeg blev ramt af dette var jeg meget aktiv. Der har muligvis været noget stress/angst indover i starten af forløbet, som måske kan have skabt nogle muskelspændinger, men jeg har ikke følt mig hverken stresset eller angst længe - ud over den stress og irritation der selvfølgelig følger af konstante smerter. Jeg har igennem et par år drukket en 4-5 genstande dagligt, men det stoppede jeg med for snart 5 måneder siden og får nu højst et par genstande i weekenden.

Jeg vil bare have mit liv tilbage - det er efterhånden invaliderende at rende rundt sådan her :-(

Er der nogen der har oplevet noget lignende eller har en idé om hvad smerterne kan skyldes og hvordan man kan behandle dem?

Jeg vil være taknemmelig for nogle råd :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har desværre præcis de samme problemstillinger og samme (næsten) anamnese som du beskriver. Jeg håber der kommer et svar :)
  • Indstillinger
    Hej Stronghold
    Ked af at du går igennem det samme - jeg ville godt nok ikke ønske det her forløb for min værste fjende.

    Har du prøvet noget medicin i dit forløb? Jeg overvejer at prøve nogle lykkepiller, mest af alt for at se om det virkelig "bare" er angst. Jeg føler mig ikke specielt angst/stresset, men man bliver selvfølgelig lidt angst/stresset over at have disse symptomer hele tiden. Det er nærmest en ond cirkel. Ifølge lægen skulle lykkepiller også virke imod angst/stress og ikke kun imod depression.

    Jeg vil dog allerhelst undgå "hjerne"-medicin, men hvis det hjælper så er jeg snart villig til at prøve alt.
  • Indstillinger
    Hej JJ :)
    Jeg har ikke prøvet medicinsk behandling. Der lyder - for mig - rigtigt meget som om at du mistænker det er psykosomatisk, og så er samtale (kognitiv) eventuelt understøttet af mild medicinering mod angst eller som beroligende, eventuelt som PN (Pro necessitate, efter behov).

    Hvad siger din læge? Hvad er det du er bange for med "hjerne-medicin"?

    Har du prøvet at grounde dig selv (gå en lang tur og når du får en "dum" tanke, tramp ekstra hårdt i jorden/underlaget)? Motion er jo altid godt, men hvis dine somatiske oplevelser er af psykisk karakter, så er motionen "kun" en måde til at få din sindstilstand ned på et kognitivt niveau hvor du er modtagelig for støtte, hjælpe, forståelse og personlig indsigt - blot min femøre :)

    Har du ikke en rigtig god ven/kæreste du kan tale med? Eventuelt en tur i svømmehallen efterfulgt af en kop kaffe eller fire og en lidt dybere samtale bagefter?
  • Indstillinger
    De smerter i øjet føles de lidt ligesom hvis man holder på et "ko hegn" og du får stød og hvornår er de værst, hva med fod skifter den farve til lilla når du står på den?
  • Indstillinger
    Hej Stronghold
    Mht. "hjerne-medicin" så er jeg bange for at jeg bliver mærkelig, at jeg får bivirkninger og at jeg aldrig kommer af det igen. Derudover bryder jeg mig ikke om tanken om at noget medicin skal gå ind og påvirke min hjerne.

    Hej Joshua
    Det i øjet er nærmere et konstant træk, som om musklerne omkring øjet er enten spændte eller bedøvede. Desuden synes jeg at jeg blinker/twitcher med venstre øje hele tiden. Det er ikke stød agtige smerter. Det er ikke så slemt som det har været, det har ligesom ændret sig fra at være helt hovedpine-agtig og hård smerte bag øjet til nu at være den her mærkelige muskelfølelse rundt om øjet. Det trækker også af og til ned i kæben/øret.

    Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det med foden. Den bliver hvid hvis jeg træder på den med den anden fod.

    Tak for hjælpen begge to :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.