Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kolesterol

124»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej MandAarg61

    Jeg har lige siddet og gennemlæst det hele. Du anbefaler cykling, ja den tror jeg på. Min forh. læge er skyld i jeg stoppede med at cykle. Hun hjalp mig ikke med nogle smerter, som, da det endelig blev taget alvorligt, kunne helbredes på en måned.
    Men i det år, der gik holdt jeg op med at cykle. Det er ualmindeligt svært at komme i gang igen. Jeg MÅ altså tage mig sammen.

    Nu er der igen et reklamefremstød for kolesterolmedicin.

    Citat
    Endnu flere har den alvorlige sygdom, forhøjet kolesterol.
    citat slut

    De har da ellers skrevet, det ikke var er sygdom, men hvis det var meget højt kunne det give følgesygdomme. Og det kan cykling forebygge eller hjælpe på.

    Vi er åbenbart for mange der har droppet medicinen, så nu må der reklameres igen.
    Jeg tror på Uffe Ravnskov. hvorfor skulle han ikke være lige så klog som andre læger. Og nu er der jo flere læger, der er begyndt at mene det samme.
    De er da kommet til den slutning at alle ikke skal have medicinen, som de før mente.

    Man kan kigge på historiens forløb og se, hvor mange fejltagelser læger har lavet i tidens løb, det er ikke så få. En af de værste i nyere tid er vuggedøden. Læger anbefalede sidst i tresserne i mange lande, at alle spædbørn skulle sove på maven. Tusindvis af spædbørn døde.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Ud fra hvad jeg læste på text-tv her til morgen, så er det nye, at der er flere, der har denne meget alvorlige arvelige tendens til at få for højt kolesterol – altså flere, end lægerne hidtil har regnet med.

    Før troede lægerne, at 1 ud af 500 danskere havde dette arvelige problem. Nu mener de, at det er 1 ud af 137, svarende til 40.000 mennesker. (Jeg har ikke regnet efter, om det kan passe med antallet af danskere).

    Sådan som jeg har forstået Uffe Raunskov, så mener også han, at det er vigtigt for disse mennesker med den arvelige tendens, at de tager kolesterolsænkende medicin.

    Jeg kender til et tilfælde (en venindes gode ven), der som 32-årig døde af en blodprop. Han havde netop denne arvelige tilbøjelighed til at få højt kolesterol. Det var en frygtelig tragedie.

    Men der er jo langt fra de 40.000 danskere (for hvem det antagelig er livsvigtigt at tage kolesterolsænkende medicin) til de mange hundrede tusinder, som lægerne gerne vil have på statiner, med forringet livskvalitet til følge, især på grund af, at statinerne nedsætter mængden af livsvigtig Q10 i blodet, hvilket medfører hjerteproblemer og smerter.

    Jeg tror, at du og jeg kan fortsætte som vi plejer − uden kolesterolsænkende medicin!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej

    Ja, det tror jeg også er det bedste.

    Min blære fik desværre et skud for boven ved kolesterolmedicinen. Mine smerter og besvær med blæren forsvandt straks jeg stoppede ved de to første gange jeg fik medicinen. Ingen problemer efterfølgende.

    Men tredie gang jeg blev overtalt til at prøve, ja mine smerter forsvandt, men blæren slås jeg stadig med. Det er jo lidt mærkeligt at de to første gange kommer alt i orden, men tredie gang, nej.
    Jeg stoler ikke på deres undersøgelser, jeg tror det er reklame.

    Hvis de praktiserende læger så ville tage det alvorligt, når man retter henvendelse til dem om bivirkninger, men det er min erfaring, det gør de ikke. Det bliver afvist med det er indbildning eller af mindre betydning. De skulle lige prøve det selv. Jeg tror der ændres mening, men så får de kollegerne efter sig.

    Gennem familie har jeg kendskab til, der er mange, mange penge i hele den branche, "under bordet".
    Jeg har læst om det og tvivlet, men havde mulighed for at spørge rette vedkommende og nu ved jeg det er sandt.

    Mange hilsener
  • Indstillinger
    Hej Alle,

    Faldt over dette indlæg og mente at det var stedet hvor jeg kunne dele dette link:

    http://www.helse.dk/helsedebatten/bivir ... orebygges/

    600.000 danskere er i øjeblikket under behandling for forhøjet kolesterol og langt de fleste har problemer med bivirkninger som følge heraf, fx muskelsmerter.

    600.000. Det svarer til 10 % af danmarks befolkning! Det er i min verden aldeles skræmmende, at vi er nået dertil! Derfor er der et øget behov for at få q10, så man kan mindske bivirkningerne.

    Jeg lægger linket op fordi artiklen er god og relevant for dem der spiser statiner.
  • Indstillinger
    Faktisk, så er tallet meget højere. De 600.000 fra et tal der stammer fra 2012, jvf. Staten serum institut. Tallet er er formentlig oppe omkring 650.000.

    Læste om det inde på facebook: https://www.facebook.com/notes/sundhed- ... 0761148622

    Det er vistnok blevet antydet, men statinforbrugere burde tage q10 som tilskud, da det har vist sig at have en god effekt mod nogle af de bivirkninger statiner giver. Sund-forskning skrev om dette i sidste måned, men her får I lige linket: http://www.sund-forskning.dk/artikler/s ... avn-af-q10

    Mvh Martin
  • Indstillinger
    Mit kolesteroltal var helt oppe på 9,5, men altså mest af det gode, og sådan er det endnu, selvom kolesterolen er sænket til under 5.
    Jeg kan ikke ændre det ved kosten, da det altså er det arvelige jeg har.
    Jeg kender en hjertelæge, så jeg tror jeg spørger hende, sådan rent privat, hvad hun siger til det. Jeg er virkelig blevet i vilrede efter de sidste dages oplysninger om statiner.
    Jeg har blodtryk som en ung pige, det har altid været lavt.
    Jeg får også B12 vitaminer som indsprøjtninger, så gad vide om denne mangel også har noget at gøre med statiner.
  • Indstillinger
    Redigeret 9 december, 2023, 16:13

    Kolesterolnedsættende middel - https://lipidcontrolplus.dk Veldig bra produkt!

  • Indstillinger
    HellaHella
    Redigeret 5 marts, 2024 11:42

    Det er mange år siden jeg har skrevet her. Jeg skrev under navnet Persille.
    Jeg hader stadig kolesterolmedicin. Det er mange år siden jeg stoppede med at tage den "medicin".
    Jeg lever endnu skønt lægen sagde jeg ville dø. Min veninde er død, som jeg har fortalt.
    Min lillebror er også død. Så hvad hjalp den kolesterolmedicin dem. Han turde ikke lade være med at begynde på statiner igen. Han fik mange smerter og havde svært ved at gå. Er det godt for hjertet. ??
    Jeg tror det næppe.
    Jeg mener ikke man kan stole på læger. De retter sig kun efter hvad de får oplyst.

    Jeg skrev til netdoktors læger for at få et råd om noget andet. Jeg fik kun den besked: Tal med din læge. Ha, mon ikke jeg har gjort det.

    Undskyld Brugernavn1. Jeg kunne sparke mig selv.

Log in eller Registrér for at kommentere.