Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Forstuvet lilletå!:(

Redigeret 22 august, 2017, 05:36 i Fod- og knæskader
Hej! Jeg har idag slået min lilletå, og mistænker den for at være forstuvet.. Den er blå og hævet og gør ondt, men kan godt bevæge den. Problemet er at jeg sidder i Thailand og har planlagt en 3 dages trekking tur fra i overmorgen af.. Jeg vil SINDSYGT gerne afsted, og vil derfor høre om det er muligt at den kommer sig så meget på 2 dage at jeg kan gå uden de store problemer? Og hvad jeg eventuelt kan gøre for at der sker en forbedring hurtigst muligt?
Håber der er nogen der kan hjælpe - tak :-))

Kommentarer

  • Det lyder nu mere som om den desværre kan være brækket.

    Hvis du tager fat om lilletåen og presser ind mod lilletå-roden og det gør ondt, så er den næsten 100% sikkert brækket. Men der kan godt være en revne i knoglen selvom det ikke gør ondt. SÅ hvis du har mulighed for det må du tage til et hospital hvor du kan få et røngtenbillede.

    Hvis du har et sår på lilletåen SKAL du tage til et hospital, også selv om det er et lille et, for det skal vurderes af en læge om der er risiko for at det kan blive indgang for en infektion i knoglen eller i leddet hvis tåen også er brækket.

    Den trecking tur må desværre blive en anden gang, du har meget mere brug for at du ikke får kroniske smerter i din lilletå som vil gøre det meget svært for dig at gå -lilletåen er vigtig for hele balancen i foden.

    Du skal fluks gå ud og købe et par lukkede træsko med hælkappe, det er behandlingen de næste 4-6 uger (eller til smertefri hvis den er forstuvet) uanset om den er brækket eller ej. Kun i meget meget uheldige og sjældne tilfælde kan der blive tale om at du skal have en DonJoy. Læg en ispose omviklet et viskestykke på 3-4 gange dagligt i max 15 min og hold så vidt muligt foden hævet og i hvile. Undgå at støtte på den så vidt muligt.

    Det er meget surt at du ikke kan komme med på den tur som ellers lyder fantastisk, men der er desværre ikke så meget at gøre ved.

    Fortsat god ferie -trods alt. Her regner det, så så helt uheldig er du da ikke ;-)
  • Nu skal man aldrig male fanden på væggen:-) jeg tror nemlig ikke din tå er brækket, men som du selv skriver forstuvet.

    Du skriver, at du kan bevæge den og se det er gode tegn. Hvis du har en rummelig sko og det ikke gør meget ondt når du går, så slap du nu af, og se hvad de næste to dage bringer.

    Læg kolde omslag med is på, du kan tro at det kan gøre en forskel. Har prøvet det nogle gange, når man med bare tæer knalder en tå ind i et eller andet, der lige stof i vejen:-)

    Hilsen Sofie
  • Jeg skrev kun at den kunne være brækket ikke at den var det, men at det skal undersøges. Man skal være lidt ekstra varsom når det sker under eksotiske himmelstrøg, fordi bakteriefloraen og resistensproblemerne er anderledes end i DK. Så jeg kan kun anbefale at få det røngtenbillede. At man kan bevæge tåen er ingen garanti for noget som helst, men peger da hen imod et mindre slemt brud, hvis der er et brud.

    Det er bestemt ikke at male fanden på væggen, det er at være fornuftig.

    Var det sket i Skandinavien kunne sagen stille sig lidt anderledes, men et røngtenbillede er stadig at foretrække.
  • mange tak for jeres svar! :-)
    jeg besluttede at droppe trekking-turen.. der gik lige omkring halvanden uge før jeg kunne gå uden de store problemer, og nu er den helt rask!
  • hej har får to dage siden slået min lilletå kan ikke bøje den og gør ondt hele tiden kan ikke have sko på det gør for undt hvil bare høre om den er brækket hvis jeg ikke kan bøje den og hvad kan man gøre ved de
  • Hej

    Det er nok en god ide at lade lægen se på tåen for at vurdere om den er brækket. Så vil han/hun også fortælle dig hvordan du skal forholde dig i ro osv.

    Til at lindre slag, buler og forstuvninger og til at opnå en hurtigere
    heling, findes der et vel afprøvet homøopatisk lægemiddel,
    Arnica D6

    Dette lægemiddel virker
    på tre måder:
    1. Det styrker nervesystemet.
    2. Det styrker kredsløb og hjerte.
    3. Det optrapper blodforsyningen til
    det skadede område, så en hurtigere
    heling kan fi nde sted.

    Det er vigtigt, at behandle hurtigt når skaden er opstået, så vil virkningen
    indfinde sig tilsvarende hurtigt.

    Arnica D6 anvendes indvortes i akut dosering:
    10 dråber i lidt vand, 6 gange den dag man er kommet
    til skade (børn 3 dråber 6 gange).

    Derefter vejledende dosering:
    10 dråber (børn 2-7 dråber) 3 x dagligt. Hvis huden ikke er blevet
    skadet så meget, at det bløder, smøres nogle få dråber Arnica D6
    direkte på huden, evt. flere gange med 1 times mellemrum.

    Find dråberne online fra helsekost evt. matas

    Kilde
    http://www.alma-info.com/sites/default/ ... apotek.pdf
Log in eller Registrér for at kommentere.