Hjem Ældre Åben debat for ældre

Rollatorer - Godt eller skidt ?

Morten90Morten90
Redigeret 3 marts, 2018, 04:29 i Åben debat for ældre
Jeg har i længere tid overvejet om min mor på 75, skal til at bruge rollator, da hun er virkelig dårligt gående. Men efter at have læst denne artikel http://www.dr.dk/nyheder/indland/laege- ... or-epidemi er jeg blevet meget i tvivl, på trods af artiklens alder.

Som jeg ser det er det enten træn og kæmp for at holde dig oprejst, eller giv op og lad musklerne svinde ligeså stille. Og uanset valget så bliver det et ikke tilfredsstillende resultat, for træning i sådan en alder - er meget besværligt og ikke uden risiko.

Så hvad er jeres synspunkt på dette?

Lægger jeg for meget i rollatorens bivirkninger, for ved selvfølgelig godt at rigtigt mange er glade for dem. Og har da allerede kigget på en her http://nettomedical.dk/shop/91-rollator , men jeg er selvfølgelig mest interesseret i at min mor har det godt og er velgående.

Håber på i vil dele jeres mening, uanset i hvilken ende af skalaen i befinder jer i.

Kommentarer

  • Jeg ville foreslå din mor, at hun kontaktede sin læge for at få afklaret, hvorfor hun er dårligt gående.
    Jeg er selv dårligt gående, er 74 år og skal gennem en større operation til oktober.
    Jeg går til varmtvandstræning og styrketræner hos fysioterapeut.
    Vamtvandstræning er rigtig godt og samtidig er det en dejlig oplevelse.
    Man vil operere min ryg for at forbedre min gangfunktion.
    Der er flere tilstande bl.a. min som ikke forbedres ved træning, men som vedligeholder musklerne.
    Din mor skal ikke affinde sig med en dårlig gangfunktion, hun må få afklaret hvad årsagen er.
    Prøv at søg på f.eks. spinalstenose.
  • Tak for svar

    Varmtvandstræning lyder som en rigtig god ide, og er noget jeg helt sikkert vil undersøge muligheden for.
    Har Googlet spinalstenose, og det kunne umiddelbart godt være en del af problemet, men vi har nu kontaktet hendes læge også.

    Tusind tak for de gode råd :)
  • Det lyder godt. I må ikke give op. Spinalstenose konstateres ved scanning. Det tager tid, at komme igennem systemet. Der kan være andre årsager. For mit vedkommende er det spinalstenose og nogle flere ting, hvor man går ind og stivgør ryggen. Det er tredje gang, denne gang gør de det radikalt.
    Din mor skal gøre noget selv. Lægen, fysioterapi, styrketræning og evt. varmtvandstræning. Det er vigtigt hun er i så god form som muligt, af hensyn til operationen. Det jeg skal igennem denne gang, er en større historie hvor narkosetid alene er 8-9 timer. For at komme godt igennem forløbet, som tager lang tid bagefter, er det vigtigt, at gøre alt hvad man kan.
    Jeg håber din mor forstår, at for sin egen skyld, må hun samarbejde med lægen, fysser mv, for at forbedre sin situation.
  • Jeg håber I har fået afklaret grunden til din moders dårlige gangfunktion.
    Jeg ville være totalt isoleret uden min rollator. Jeg er stor. Jeg falder pga sclerose. Kunne ikke gå ret langt med stok - turde ikke uden. Kan nu gå langt, dog med pauser - med min rollator. Jeg har en Carl Oskar med pedal. Den en offroader ☺ let at manøvrere og med faste hjul, da jeg punkterede med de luftfyldte. Pedalen gør det let at komme over kantsten m.m. flere andre mærker kan også få pedal på, spørg om det, hvis I har brug for det. Kh
  • Redigeret 15 maj, 2019, 09:17

    På (link fjernet, redaktionen) er det vores opfattelse, at rigtigt mange ældre er godt hjulpet med en rollator. Det handler ikke alene om af afhjælpe eventuelle fysiske udfordringer, men i lige så høj grad frygten for at miste balancen og falde. Denne frygt kan afholde mange fra at forlade hjemmet i lange perioder, hvilket er uheldigt af flere årsager; dels medvirker det til en yderligere svækkelse af fysikken, når man ikke kommer ud og bevæger sig, men ligeså vigtigt er det, at det går ud over den sociale berøringsflade. Det er derfor vores opfattelse, at hvis man vælger at bruge rollator så kan det både være medvirkende til, at man holder sig fysisk igang og samtidig kan holde fast i sin sociale berøringsflade, hvilket er en vigtig faktor, da mange ældre føler sig isolerede i dagligdagen.

Log in eller Registrér for at kommentere.