Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

Kan en god stol afhjælpe mine problemer, eller hvad gør jeg?

Redigeret 18 august, 2017, 10:27 i Rygsmerter
Jeg står i en lidt pudsig situation. Jeg er begyndt at få store smerter i lænden og omkring højre skulder. Jeg er ret sikker på, at smerterne skyldes, at jeg bruger rigtig mange timer foran computerskærmen.

Jeg er nemlig profesionel gamer. Jeg kan endnu ikke leve af det, men det er da klart min ambition, at jeg inden for et par år, er fuldtidsgamer, og min klare holdning er, jeg kun forbedrer mig, hvis jeg øver mig mange timer dagligt, hvorfor jeg ikke har lyst til at skære ned på mit tidsforbrug foran skærmen.

I gennemsnit spiller jeg vel omkring fire timer dagligt, og det er klart, at jeg ikke sidder i den mest optimale stilling for kroppen.

Jeg har en fin kontorstol, men den har en del år på bagen, så den er måske delvis skyld i mine smerter. Tror I, at jeg vil kunne løse problemet ved at udskifte den med en gamer-stol af ekstraordinært høj kvalitet, eller vil det ikke gøre den store forskel?

Jeg får sommetider massage af min kæreste, og det hjælper da lidt, men det får ikke smerterne til at forsvinde. Vil det være tåbeligt at indtage smertestillende? Jeg tænker, at det måske løser problemerne her og nu, men at de stadigvæk vil være tilbagevendende?

Alle gode råd modtages med kyshånd!

Kommentarer

  • Er det en decideret gamerstol, du har? For ellers vil jeg da kraftigt anbefale, at du investerer i en sådan stol, når du bruger så meget tid foran skærmen. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt udskiftning af din kontorstol til en nyere og bedre gamerstol kan afhjælpe dine problemer, men personligt døjer jeg i hvert fald slet ikke med problemer eller smerter, og jeg sidder over syv timer foran skærmen dagligt.

    Jeg har en E-Blue Auroza Gaming Chair, og den er helt ekstrem behagelig at sidde i. Den kan fås flere steder, blandt andet her: https://uniprint.dk/kontorstole.

    Tag eventuelt ud til en fysisk forhandler, der sælger den, og prøv den. Jeg garanterer dig, at du bliver imponeret! Den støtter hele ryggen og nakken med, og jeg døjer, som sagt, aldrig med spændinger i hverken ryggen eller nakken.

    Det skal dog samtidig siges, at jeg er i fysisk god form. Jeg træner fire gange i ugen, og jeg har aldrig døjet med ømme led og muskler. Det kunne måske også være en mulighed dig? Altså at træne og røre sig en hel masse? Nu ved jeg ikke, hvor meget du i forvejen bevæger dig, så du skal ikke tage det som en anklage, men det er vigtigt at holde leddene vedlige via fysisk aktivitet og lignende :)
  • Det er en almindelig kontorstol, jeg har. Kan godt være, at jeg skal prøve at købe sådan en der. Den er bare ikke helt billig :o, men tak for tippet i hvert fald.

    Jeg vil ikke sige, at jeg inaktiv, men jeg kunne da godt røre mig mere. Giver det et skud de næste uger, så må jeg se, om det ændrer noget. Har ikke tænkt over, at det har løsnet op førhen i hvert fald, men lad mig da prøve :)
  • Fra en Jonas til en anden; stolen er utrolig vigtig for dig, specielt når du sidder så længe som du gør.

    Jeg antager, at du sidder lænet en smule fremad når du spiller, det gør de fleste af os næsten. Når man sidder på den måde, kommer der et hårdt pres på skuldrene, nakken og ryggen. Det pres kan medføre ubalance, der giver smerter i nakke og skulder. Det kan være det, du er ude i.

    En af fordele ved såkaldte gamerstole er, at de er designet på en måde, så det er behageligere at sidde mere korrekt. Blandt andet ved nakkestøtte,, skulderpuder og en rigtig vigtig detalje på nogen af de lidt dyrere stole; lumbarpuder. Det er de puder, der sidder nederst ved ryglænet.

    Fordelen ved den er, at du får et korrekt svej i ryggen og slapper derved mere af. Selv sidder jeg med en lignende pude, bare ikke så kraftig, trykket ned ved ryggen.

    Til slut vil jeg give dig et link til en artikel jeg har skrevet, da det er ganske relevant for dig, da junglen med gamerstole kan være vanskelig at navigere rundt i.

    http://grejboxen.dk/guide-bedste-gamerstol/

    Det kan give dig noget inspiration til, hvad du skal lede efter. Personligt er jeg selv ved at spare op til en Alpha Gamer Vega, da den har alle de ting, der definerer en gamerstol og gør den behagelig at sidde længe i, men samtidig koster den ikke meget mere end en kontorstol fra Ikea.

    Og husk så lige at rejs dig fem minutter hver time, lav lidt strækøvelser, ikke noget voldsomt. Din krop vil elske dig for det. Det bør du godt kunne i mellem en CS:GO kamp, Overwatch eller hvad du nu spiller. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.