Hjem Mænd Åben debat for mænd

Bange for omskæring

Redigeret 28 marts, 2017, 07:17 i Åben debat for mænd
Hej allesammen, jeg er 14 år og skal omskæres d. 30 marts jeg er rigtig nervøs, og er bange for at snakke med min venner om det, og en af mine tætteste venner siger at det er en god ting, men er bange for at pigen jeg skal have sex med senere i mit liv, ikke vil acceptere at jeg er omskåret, og hvis i har nogle råd så skriv dem gerne ned

Kommentarer

  • Du skriver intet om, hvorfor du skal omskæres?

    Hvis det handler om forhudsforsnævring, så er det helt nødvendigt for at du overhovedet vil kunne gennemføre et samleje senere i dit liv. Og der er det da kun yderst sjældent, at der bliver fortaget fuld omskæring. Der vil blive foretaget et snit og en del af forhuden vil blive siddende tilbage, og ingen pige vil overhovedet bemærke det.

    Men – skal du have foretaget en fuld omskæring, så vil det heller ikke blive et problem ved et fremtidigt sexliv. Millioner – milliarder af drenge/mænd verden over er omskårede. En del mænd siger, at det giver en endnu bedre følelse – og for kvinden er det altså ikke noget problem overhovedet.

    Hvis du ”bare” skal omskæres af religiøse eller kulturelle årsager, mener jeg faktisk godt, du kan tillade dig at nægte at få indgrebet foretaget. Jeg tror ikke en dansk læge vil foretage et sådant indgreb, hvis barnet nægter at få det gjort, og det vel at mærke heller ikke er nødvendigt.

    Jeg mener, (og nu er det her jo et debatforum) – at det er det glade vanvid at skære i børns kønsdele, bare fordi, det er noget man ”plejer”.

    Hvis det er religiøse årsager, kan man jo stille spørgsmålet, hvorfor ens Gud har skabt mennesket med dele, som mennesket bare skal skære af?
  • Hej Bertramkj2003 og Netdoktor,

    Hvis der er tale om rituel omskæring f.eks. hvis du har en muslimsk eller jødisk baggrund, så er det rigtigt som Netdoktor skriver, at du har ret til at nægte at få foretaget omskærelsen, og at både lægen og dine forældre skal respektere din beslutning. Hvis du skal omskæres, fordi du har forhudsforsnævring eller en anden sundhedsmæssig grund, så skal du i alle fald tages med på råd og informeres grundigt.

    Prøv engang at se på det her opslag fra foreningen Sex og Samfunds telefonlinje "Privatsnak". Her ringede to brødre på 11 og 13 ind, fordi deres mor havde sagt, at de skulle omskæres. Heller ikke de fortalte klart om der var tale om rituel omskæring, eller om det var på grund af forhudsforsnævring (men mon det ville være det for begge brødre?).

    I alle fald fik de det svar fra Privatsnak, som havde talt med Styrelsen for Patientsikkerhed, at hvis de ikke ville omskæres, så måtte lægen heller ikke gøre det. De skrev, at det måske kunne være strafbart, hvis deres forældre og lægen alligevel gennemførte indgrebet. Så, Bertram, husk at også 14-årige har rettigheder som skal respekteres!

    Jeg selv blev omskåret da jeg kun var en uge gammel, fordi jeg har jødisk baggrund. I dag, hvor jeg er er voksen og har voksne børn, er jeg næstformand i en forening der arbejder for, at det skal være forbudt at omskære børn, både piger og drenge, hvis ikke der er nogen sundhedsmæssig grund til det. Når de er voksne (f.eks. 18 år) kan de så selv beslutte om de vil omskæres. Foreningen hedder Intact Denmark, og du kan finde flere oplysninger om os på Facebook.

    Her er link til svaret fra Privatsnak til de to brødre:
    http://privatsnak.dk/13-15/brevkasse/se-brev/?id=251
  • Bare for god ordens skyld: Jeg er ikke Netdoktor, men en ganske almindelig bruger af debatforum.

    Men - det unge menneske følte øjensynligt aldrig behov for at melde tilbage, om han kunne bruge svaret til noget som helst, så vi får nok aldrig at vide, hvorfor han stillede sit spørgsmål.
Log in eller Registrér for at kommentere.