Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

7-årig med kløe/svie i tissekonen

Redigeret 29 januar, 2017, 12:58 i Førskole- og små skolebørn
Hej

Vores datter på 7 år har i et par år, døjet med smerter, kløe og svie i tissekonen om natten.

Det er slet ikke hver nat. Det kommer måske 2 gange i løbet af en uge og kommer så først igen efter 1, 2, 3 måneder.

Der er aldrig noget om dagen.

Vi har haft hende med hos vores egen læge for ca. 6-8 måneder siden. Han tog en prøve med en vatpind mellem kønslæberne. Men prøven viste ingenting.

Jeg har prøvet at kigge godt efter når det står på. Der er intet at se. Der er ingen rødme eller udflåd.

Når jeg spørger om det er udenpå eller indeni det gør ondt, svarer hun indeni. Ikke i maven, men lige indenfor i skeden.

Det virker som en slags "anfald". Det starter efter hun har sovet et par timer. Hun begynder at ligge uroligt og klynke i søvne. Så vågner hun og græder og siger det gør ondt. Så holder det lidt op igen og hun falder i søvn. Efter 5-10 minutter starter det forfra.

Sommetider er det helt væk efter 15 minutter andre gange først efter 1 time eller 2 - og så sover hun resten af natten uden problemer.

Hun er i bad 2-3 gange om ugen, men bliver kun vasket med sæbe én gang om ugen, når hun får vasket hår. Sæben er uden parfume og bliver faktisk kun brugt til håret. Resten af kroppen bliver vasket med vand og en vaskeklud (vi er ikke så store tilhængere af at børn skal i bad hele tiden, så vi har altid holdt det på et minimum).

Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i, at hun skal have undersøgt sit underliv indvendigt, hvis det kan undgås. Men det her er altså virkelig synd for hende.

Jeg har tænkt svamp, snavs som fx sand, sæberester - ja, selv en slags vokseværk, har jeg overvejet... Men der er intet at se.

Vi har skyllet med bruseren, vasket med en våd klud og skiftet underbukser for at lindre.

Har nogen forslag til hvad det kunne være, så er jeg åben :)

Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit forslag er, at du får en henvisning til en børnelæge.

    Han/hun er jo uddannet i dels en god spørgeteknik til børn, dels i hvordan din datter evt skal undersøges, så det ikke kommer til at føles alt for ubehageligt eller overgrebsagtigt.

    Nu er det jo kønsdelene hvorfor det er endnu mere tabubelagt, for din datter ville givet også blive skræmt, hvis hun f.eks skal undersøges i halsen eller næsen.

    Derfor vil en børnelæge givet være det bedste for hende.
  • Indstillinger

    Hej Johanne,

    Fandt I nogensinde er svar på problemet med din datter? Min datter på 4 år oplever nemlig præcist det samme.

    dbh Line

  • Indstillinger

    Hej Line.

    Vores datter er nu 10 år. Hun har ikke længere problemer.


    Vi blev henvist til en børnelæge, men hun kunne ikke rigtig finde ud af, hvad det var vores datter mærkede.


    Hun blev scannet med fuld blære og derefter med tømt blære. Intet kunne ses.


    Det gik bare over af sig selv.


    Jeg håber ikke, at din datter skal døje alt for meget.


    Hilsen

    Johanne

Log in eller Registrér for at kommentere.