Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Enlig forsørger

Hejsa

Jeg ville egentlig høre om jeg er forpligtet til at oplyse hvem der er faderen til mit kommende barn? Her tænker jeg på læge, jordmor, kommune mm.

Samtidig tænker jeg at jeg vel altid på et senere tidspunkt kan tilføje faderens navn, hvis han skal være en del af barnets liv eller hvis jeg nu vælger at flytte sammen med ham?

Kommentarer

  • Nej, som sådan kan du vel sagtens bare sige, at du ikke kender faderens identitet, men det handler jo også om underhold til barnet, så hvis du ved hvem, der er far vil det da nok være fornuftigt at oplyse det til myndighederne.

    Det er vel egentligt også hans ansvar, at du overhovedet er blevet gravid, og han har da også nogle rettigheder. Han skal da have lov til at finde ud af, om han vil være en del af barnets liv, og det helst fra starten.

    Du skal i hvert fald tænke meget grundigt over det, hvis ikke du ønsker faderen involveret på nogen måde.

    Det kan godt være, det her og nu kan være det nemmeste for dig, men dit barn har da krav på også at kende sit fædrende ophav.
  • Kære Lotte,
    Jeg ved godt at faderen har ret til at vide, at det er hans barn mm. Det er ikke det jeg vil frem til. Han har givet mig retten til fuld forældremyndighed, da vi også samtidig har et langdistanceforhold. Han er slet ikke indenfor landets grænser, så det er ret begrænset hvad han kan stille op.

    Derfor tænker jeg, hvis jeg nu skriver barnets far som "ukendt, men at jeg på et senere tidspunkt vælger at flytte over til ham, eller han flytter hertil, at jeg så kan ændre "ukendt" og tilføje hans navn.

    Der er en masse personlige ting ind over, derfor denne beslutning..
  • Ja, jeg kan jo kun forholde mig til det, der rent faktisk står. :-)

    Men - nu er det her jo et debatforum, hvor man skriver sine meninger og holdninger, og jeg må tilstå, at jeg faktisk finder det moralsk forkert at skrive "ukendt", når du ikke bare kender barnets far, men at han også vil vedkende sig det, og at du overvejer at flytte sammen med ham på et tidspunkt. Om det så er en langdistanceforhold eller ej bør være sagen uvedkommende.

    Jeg kender dog ikke alle reglerne omkring det, men selv om han bor i udlandet, vil jeg dog stadig mene, at han er forpligtet til at betale børnebidrag - om det så rent praktisk kan betale sig for staten at inddrive pengene i udlandet er en anden sag, men som jeg altså ikke synes, man udnytte til egen økonomisk fordel.

    Jeg synes bare ikke, det er rimeligt, at du skal have ekstra børnebidrag fra staten, når der faktisk findes en far, der da helt klart bør betale det bidrag, han skal.

    Dog - ret skal være ret; du nævner intet om de økonomiske aspekter, men hvis ikke det handler om økonomi, hvorfor så overhovedet overveje at holde dette faderskab hemmeligt?
  • Det er absolut ikke hverken for at holde hans id hemmeligt eller af økonomiske årsager, men fordi han i sin tid har udøvet vold.

    Du påstår du kun kan udtale dig udfra hvad jeg skriver, hvorfor så sådanne antagelser? Jeg behøver vel ikke skrive en roman omkring mit liv, for at få besvaret nogle spørgsmål??
  • Dit første indlæg gav (i hvert fald mig) indtryk af, at du ikke her og nu overhovedet ønsker, at barnets far skal involveres overhovedet.

    Dit andet indlæg fortæller så lidt mere - og derfor skrev jeg som jeg gjorde.

    Det var så heller ikke årsagen til din vægring mod at fortælle myndighederne navnet på faderen.

    Og sådan kan man jo blive ved med at gætte - og gøre folk fornærmede, fordi man ikke har mulighed for at give det svar, man gerne vil have.

    At din kæreste en gang har udøvet vold, er - for mig at se - ikke et argument for at undlade at oplyse hans navn.

    Hvis du skriver "ukendt", gør du da kun ting mere vanskelige for dig selv, hvis du - måske efter at have modtaget ekstra offentligt bidrag i årevis - pludselig kommer i tanker om, hvem faderen er, for så har du jo løjet, og det er faktisk en alvorlig sag - i offentligt regi.

    Men - der kan jo være endnu flere årsager.
Log in eller Registrér for at kommentere.