Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

glemt 2 sidste ppiller. - råd

Redigeret 15 december, 2016, 08:10 i Prævention
Hej. Jeg har et problem. Jeg tog min første pille d. 23 jan, og den sidste .d. 10 feb. Dvs. Jeg har lige opdaget at jeg har glemt at tage 2 ppiller, så er faktisk igang med at holde 7-dages pause. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg tage dem straks, skal jeg starte på en ny pakke efter min pause. Hvad med beskyttelse?
Jeg har altid forlænget min menstruation, men lige denne måned ville jeg have den tidligere end normalt. Jeg opdagede dog her i dag at man faktisk skal tage mindst 21 piller, og 7 dages pause. Jeg har dog fået min menstruation, da der nu er gået 6 dage. Jeg skal tage min ppille her i overmorgen for at holde de 7 dages pause.

Der står følgende i indlægsseddelen :
1 p-pille er glemt i uge 3
Du kan vælge mellem en af følgende muligheder uden at bruge yderligere form for svangerskabsforebyggelse.

1. Tag den glemte tablet, så snart du husker det, også selv om det betyder, at du skal tage 2 p-piller samtidig. Tag de næste p-piller, som om intet var hændt på det sædvanlige tidspunkt. Start straks på den næste blisterpakning uden nogen pause mellem pakningerne. Du får sandsynligvis ingen menstruation før efter den anden blisterpakning. Men du kan få pletblødninger eller gennembrudsblødninger, mens du tager p-pillerne.
Eller
2. Stop med at tage p-pillerne fra din nuværende blisterpakning. Hold en p-pillefri periode på 7 dage eller mindre inkl. den dag, du glemte din p-pille. Fortsæt med den næste blisterpakning. Fordelen ved denne metode er, at du kan starte med den næste blisterpakning på den samme ugedag, som du plejer.
Hvis du har glemt at tage p-piller i en blister- pakning og ikke får din forventede blødning i den p-pillefri periode, er du måske blevet gravid. Kontakt din læge, før du starter på den næste blisterpakning.

Der står ikke noget om, hvis man har glemt 2 ppiller. Håber nogen kan give mig et svar.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej 20aaaaaa

    Hvor er det øv at glemme p-piller!

    Jeg har selv være ude for det mange gange og har defor fundet frem til denne artikel på nettet, som jeg synes er en rigtig god hjælp til, hvad man skal gøre, når man glemmer p-piller i mange forskellige situationer (også hvis man glemmer 2 p-piller):

    https://www.practio.dk/artikler/glemt-p-pille

    I dit tilfælde lyder det ikke til, at du stadig er beskyttet, og derfor først vil være beskyttet igen, når du er startet på en ny blisterpakke og har taget disse piller i 7 dage, men jeg er ikke helt sikker. Tag endelig et kig på artiklen!

    Vh
Log in eller Registrér for at kommentere.