Hjem Smerte Åben debat om smerter

Smerter i fod, ankel og skinneben

Redigeret 30 december, 2016, 08:57 i Åben debat om smerter
Jeg har igennem nogen tid oplevet smerter fra midt på oversiden af foden over anklen og et godt stykke op i skinnebenet.
Det gør mest ondt når jeg går, og forsvinder så langsomt når jeg sidder stille. Det gør mest ondt når jeg "vrikker" anklen og peger foden opad, som man f.eks. gør når man sætter sig på hug eller går.
Min læge har givet mig Ibumetin/Ibuprofen (min læge er desværre -meget- glad for at udskrive piller) men det har ikke hjulpet noget (har taget dem i over en måned nu).
Jeg har også prøvet diverse gel (Ipren, Voltaren etc.) også uden virkning.
Professionel massage har ligeledes været forgæves.
Der er taget blodprøver, men uden at der er noget, der har stukket ud som unormalt.
På arbejde er min dag delt i en tredjedel gå/stå, en tredjedel elhest/stabler (stå med sidevers belastning) og en tredjedel sidde. Sikkerhedssko er påkrævet, men det lader ikke umiddelbart til at gøre nogen forskel hvilke sko jeg har på (arbejdssko/sneakers/bare fødder). Jeg har struktureret min arbejdsdag så jeg sidder oftere, men lige så snart jeg rejser mig igen, er smerterne tilbage.

Nogen der kender til lignende og evt. har forslag til videre forsøg/forløb?
Jeg lider af socialfobi (social-relateret angst) så det der med at tage til lægen og slå i bordet er ikke ligefrem let, men det ville bestemt være lettere hvis jeg havde nogle forslag til hvad der kunne forårsage smerterne.

På forhånd tak

Kommentarer

  • Kan være urinsyregigt prøv at få en recept hos lægen.
    Lider selv af det samme til tider og får diclon rapid 50 mg og det hjælper
  • Helt uenig.

    Man skal da ikke bare prøve at få en recept for noget, man tror, man måske fejler.

    Nej - men man skal forlange at blive ordentligt undersøgt, så der kan blive stillet en korrekt diagnose, og det er ud fra den, man skal behandles - da aldrig ud fra noget, man lige gætter.
  • du har helt ret .... var bare et forslag
  • Tak for forslaget (og bekymringen :) ).

    Jeg har siddet og tjekket lidt op på urinsyregigt, og umiddelbart er der flere faktorer, der ikke helt passer i forløbet:
    1) der var intet at se i blodprøverne.
    2) anti-inflammatoriske midler (ibuprofen mm) gør intet.
    3) anklen er hverken hævet, varm eller rød.

    Jeg kunne selvfølgelig aldrig drømme om at bede om en recept uden at få tingene undersøgt til bunds, men det er lettere at bede om at blive undersøgt for noget specifikt end en bredspektret undersøgelse.
    En kollega har givet mig et glas med noget grønt stads, hun har haft med hjem Thailand (hun er selv Thai). Det lugter voldsomt af tigerbalsam, og der skal kun smøres en lille smule på, som så masseres ind i huden (ligesom f.eks Voltaren Gel). Det føles som om det varmer og køler på samme tid, og giver, indtil videre, lindring nok til at jeg lettere falder i søvn om morgenen (jeg arbejder nathold) og faktisk kan sove 100% igennem indtil omkring middag.

    Jeg modtager selvfølgelig gerne fortsat forslag, problemet skal jo løses så det forsvinder helt og ikke kommer igen.
  • Det er meget vanskeligt - for ikke at sige umuligt - at selv skulle søge efter diverse diagnoser, man så kan tage med til lægen.

    Jeg ved desværre godt, at mange læger har så travlt, at de ikke giver sig tid til at undersøge deres patienter og netop bare spiser dem af med en recept på noget smertestillende i stedet for at få tingene undersøgt. Især for dig, der i forvejen har nogle psykiske problemer, der ikke gør tingene nemmere for dig.

    De der gel - Voltaren osv - har jeg også set i reklamerne, hvor en person har ondt, smører dette på, og Vupti så er huset malet, og man pisker rundt med børnene.... Og, nej det er ikke bare misvisende, det er faktisk en helt katastrofal reklame, som burde forbydes.

    Disse midler er fine til noget akut, der lige kan bedøve, men slet, slet ikke som en decideret behandling, da det helt 100% bare vil gøre ting mange gange værre, hvis ikke man tager hensyn til den skade, man nu har.

    Jeg bemærker, at du har et arbejde, hvor du en god del af tiden skal arbejde med en skæv belastning, og det kan faktisk sagtens være der, dit problem befinder sig.

    Nu ved jeg jo ikke, hvor stor din arbejdsplads er, men hvis den har en vis størrelse, så har I sikkert en ergoterapeut tilsluttet, som er ansat til at sikre medarbejdernes arbejdsstillinger, så jeg foreslår, du prøver at henvende dig til enten denne ergoterapeut, hvis I har en sådan, eller også til din chef, hvor du spørger, om der måske kan være en mulighed for, at der kan blive set på det her, for hvad enten det er der, dit problem befinder sig eller ej, så er det helt klart noget, der skal gøres noget ved, da det på længere sigt kan gøre stor skade på kroppen, ikke bare din, men også de kolleger, der har samme skæve arbejdsstilling.

    Men - selv om det er svært for dig - så synes jeg, du skal gå til læge igen, fortælle, at det smertestillende altså overhovedet ikke løser dit problem, og at du nu har behov for at få det her mere grundigt undersøgt.
  • Urinsyregigt er normalt meget smertefuldt i nogle dage så går det pludseligt væk igen.

    Måske er det perifer karsygdom. Det er naturligvis bare et gæt.

    http://dfir.dk/patient-information/pvd-karsygdomme
  • Jeg vil også råde dig til at blive ordentligt undersøgt. Incl. Et røntgenbillede af din fod og underben.
    Jeg har lign. Smerter og det er slidgigt. Men det kan kun en røntgen undersøgelse fortælle dig.
  • Jeg har fået taget et røngten og det viser sig, at der er et lille brud på ydersiden af foden lige ved svangen.
    Jeg har fået en skinne, som jeg skal gå med. Så er det bare en skam, at den ikke passer så godt i mine arbejdssko. Hurra for vabel-plaster :P.

    Stor tak til alle jer, der har svaret og kommet med løsningsforslag. Det var det, der fik mig til lægen endnu en gang. Tak.
    Godt, og sikkert, nytår til alle :)
  • Hej Jeg har smerter i leddene mest udpræget i benene og fødderne, for et par år siden fik jeg Pinex comp der hjalp mig der var 30 mg kodein i. Så kom reglen med kørsel og denne slags medicin, hvilket man så indstiller sig på. Så får man ny praktiserende læge og problemerne starter disse piler må jeg ikke tage mere hvis jeg kører bil og er i behandling- drejer sig om 2 om morgenen bilen kører jeg i to gange om ugen men først ved 18:00 tiden, jeg træner nogen fodboldspillere, jeg vil så tage to mere når jeg går i seng. og bil kører jeg faktisk kun til træning ! nu spørgsmålet, hvorfor vil min læge have at jeg skal aflevere kørekortet ? og har hun bemyndigelse til dette ( jeg har ikke afleveret det jeg tager ikke disse piller mere men har smerter ) ? og jeg har prøvet andet er bare ikke så effektivt, jeg mener at pillerne er ude af kroppen efter 6 timer så derfor er jeg ikke til nogen fare i trafikken!

Log in eller Registrér for at kommentere.