Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Zink og maveproblemer ..

pigen65pigen65
Redigeret 24 november, 2016, 16:40 i Vitaminer og mineraler
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg havde zinkmangel, og efter jeg er begyndt at tage zink-tilskud, er symptomerne også forsvundet.

Jeg har dog haft problemer med min mave, i den tid, jeg har taget zink.

Jeg har læst, at det kan være bivirkninger, jeg har urolig støjende mave - luft og til tider smerter.. oppustet.

Jeg er lidt bange for, at stoppe med zink, men er der nogen herinde, der har erfaring med flydende zink, og om det er bedre for maven ?

Kommentarer

  • Hej

    Du kan evt. tjekke med et testsæt om du stadig har zinkmangel.

    http://www.helsam.dk/hus-og-fritid/udst ... t?id=16701

    Hvis du får problemer med dit zink tilskud så prøve et anden mærke. Der er forkel på hvor godt de bliver optaget. Du kan også benytte produktet som zinktilskud.


    Zinkmangel er svær at påvise i laboratoriet, da det meste zink findes inde i cellerne. Man kan i stedet benytte en simpel smagstest i form af en zinkopløsning.

    Gustin er et zinkafhængigt polypeptid, der er nødvendigt for at opretholde normal smagssans. Zink Talley er en blandt flere zinkopløsninger beregnet på at teste zinkmangel i kroppen. Produktet blev optaget i den britiske farmakopé i 1988 som en god måde at teste sin zinkstatus på.

    Testvæsken fremstilles ved at titrere den rette koncentration. Flaskerne skal være helt fri for bakterier, hvorfor de autoklaveres, idet bakterievækst vil ændre smagen.

    Indholdet er en 0,1% opløsning af zinksulfat-heptahydrat (ZnSo4 7H20) i destilleret vand. Det giver et zinkindhold på 15 mg. pr. 120 ml. og det er kun den koncentration, der virker.

    Dyreforsøg med rotter har vist, at det heler sår på få timer, mens svagere og stærkere opløsninger ingen effekt havde.

    Zinktesten
    udføres som følger: Man må ikke have spist, drukket eller røget en time forinden. Man tager så, hvad der svarer til at snapseglas af væsken og skyller det rundt i munden i 5-10 sekunder hvorefter det kan synkes eller spyttes ud. Man skelner nu mellem 4 smagsvarianter:

    Ingen smag - eller "som vand" = udpræget zinkmangel.
    Til at begynde med ingen smag, men senere en reaktion, der beskrives som enten "tør", "lodden", "mineralsk", "som bagepulver", eller"sød" = zinkmangel.
    En kraftig, men ikke nødvendigvis særlig ubehagelig smag registreres øjeblikkelig og tiltager efterhånden = ingen zinkmangel.
    En ubehagelig smag registreres øjeblikkelig. Personen skærer ansigter og ønsker at skylle munden med vand = ingen zinkmangel, god zinkstatus.

    Man kan godt tage sit zinktilskud på denne måde. Det er en god idé at give anoreksipatienter deres zink på denne vis. Man skal kunne smage zinken i løbet af 3 uger. I modsat fald bør man få undersøgt sin mavesyrekoncentration, som kan være for lav.

    Zinktabletter kan også benyttes sideløbende.

    Bemærk
    I tilfælde, hvor testpersonen har amalgamfyldninger i munden, som afgiver en del kviksølv, kan zinktesten være mindre præcis. Zinkvæsken kan forårsage en grim, metallisk smag i munden på trods af zinkmangel i kroppen.
  • Tak for svar :)

    Jeg har prøvet 2 forskellige mærker zink, indenfor et halvt års tid.

    Jeg er ikke i tvivl om, at jeg havde fået zinkmangel, og at det har hjulpet mig, at tage zink - det kom efter en svær tid, hvor der skete så meget i mit liv, jeg havde en stor sorg.

    Men åbenbart er min mave følsom overfor zink.

    Jeg tabte f.eks, meget hår - blev meget tyndhåret, og nu kan jeg se, der gror nyt hår ud, blandt mit lange hår - små "strittere" :)

    Jeg havde dårlig ånde, og mine negle var skøre.

    Det har også hjulpet.

    Jeg har tænkt at prøve Silica - for hår og negle, og holde en pause med zink.

    Endnu engang tak for svar.
  • Hvis du oplevede hårtab, ondt i maven, skøre negle og usædvanlig dårlig imens du tog zink-tilskuddet, vil jeg helt klart anbefale at du holder en pause. Lige så let som det er at mange de vigtige mineraler i kroppen, kan man også skade den alvorligt ved at fylde den med udefrakommende mineralpiller.
    Mvh Karsten
  • Nogle zink-tabletter kan indeholde det hvide farvestof titan-dioxid, som nogle mennesker reagerer negativt på.
    Andre problematiske tilsætningsstoffer kan være Povidon (et andet ord for plastik).
  • Citat:

    "Hvis du oplevede hårtab, ondt i maven, skøre negle og usædvanlig dårlig imens du tog zink-tilskuddet,"

    Citat slut

    Nej, det var årsagen til, at jeg begyndte at tage zink-tilskud - bortset fra bivirkningen - ondt i maven.

    Jeg fandt en løsning, jeg tager zink i depot, og det har jeg det godt med.
Log in eller Registrér for at kommentere.