Hjem Mænd Åben debat for mænd

Er der forskel på barberknive?

Redigeret 14 oktober, 2016, 15:28 i Åben debat for mænd
Hej
Er der forskel på hvilken type barberkniv man bruger? Jeg har brugt Gilette det meste af mit voksenliv, men har nu fået en klassisk barberkniv i 50 års fødselsdagsgave (Se eventuelt et eksemplar her https://www.trendhim.dk/barbering/rageknive-c.html).
Barberingen bliver markant bedre i forhold til stubbe og huden føles blødere. Vi har et vennepar, hvor den ene er sygeplejerske, hvor hun siger, at denne type barbering er hårdere for huden. Er det korrekt? Vi huden ikke blive "anstrengt" uanset hvilken type barberkniv, der bliver brugt?

På forhånd tak
mvh
Karsten

Kommentarer

  • Når huden føles blødere pga. barbering, så er det fordi at dele af det øverste lag af huden fjernes og nye hudceller får lov at komme til overfladen. De nye hudceller er spændstige og fugtige, modsat de gamle, der er tørre og let smuldrer, og denne process med nye og gamle hudceller er en der kører hele livet igennem for både mænd og kvinder.

    Jo ældre vi bliver, jo dårligere bliver huden dog til selv at skille sig af med de gamle, døde hudceller i det øverste hudlag, hvorfor mange dermatologer anbefaler at man exfolierer huden enten manuelt eller ved brug af en svag syre. Denne exfoliering sker manuelt ved skrubbe med en børste eller lignende, men det sker selvfølgelig også under barbering, der hvor bladet skraber huden.

    Selvfølgelig kan man også over-exfoliere, og dette genkendes meget nemt ved at din hud føles irriteret og ser rød ud, og den vil også være mere følsom overfor UV-stråler, kold luft, osv.

    Så det du primært skal holde øje med, er om din hud ser rød ud og føles irriteret. Hvis den ikke gør det, kan du roligt fortsætte med at barbere med dit nye grej.
  • Tak for hurtigt svar.
    Jeg synes ikke, at jeg ser rødmen eller andre gener, når jeg bruger skraber eller klassisk barberkniv.
    (Tværtimod bliver min hud rød når jeg bruger barbermaskine)
    Blot så jeg forstår svaret helt korrekt: Så længe der ikke er nogen form for irritation, så er der ikke forskel på, om man bruger barberskraber eller barberkniv?

    (Endnu en gang tag for hurtigt svar)
  • Din hud kan hverken se eller mærke om du bruger det ene eller det andet, den reagerer kun på hvor mange hudceller der bliver fjernet eller ej.

    Du kan opleve rødmen og irritation med alle former for barbering, kniv, skraber, maskine m.m., men det sker kun hvis du barber dig for ofte, eller hvis du trykker bladet for hårdt ind imod huden. Mange oplever at sløve barberblade giver mere irritation, fordi man skal presse bladet hårdere imod skægstubbene for at få dem af, og dermed skraber en masse af den øverste hud af på samme tid.

    Men hvis du ikke oplever rødmen og irritation med din kniv, og er tilfreds med din barbering, så skal du bare fortsætte.

    P.S. Generelt er vedvarende rød hud en tegn på irritation, som følge af f.eks. solskoldning, aggressiv barbering, parfume i cremer, lange ophold udenfor i koldt vejr, osv.
Log in eller Registrér for at kommentere.