Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Uendelige problemer med tænderne

Redigeret 27 september, 2016, 11:39 i Åben debat om tænder og mund
Jeg skriver nærmest med et terapeutisk håb og måske en lille forhåbning om (nej, jeg håber det egentlig ikke for nogen), at høre om flere der er kommet igennem et tandhelvede.
Det er helt umuligt at opstille noget kronologisk, om end kedeligt, forløb om min tandhistorisk bare indenfor det sidste år. Men jeg kan sige at der har været og er et sandt helvede.
Jeg har dårlige tænder, og har altid haft det. I hvert fald er de store fyldninger der med årene er lavet blevet til den ene nervebetændelse efter den anden. Tandpiner der har erstattet og overdøvet hinanden.
Jeg har fået lavet 3 rodbehandlinger ved tandlægen over et par år. Den ene tand fandt man så ud af ikke blev lavet ordenligt, den blev opereret, men jeg mærker at den stadig ikke er god. De to andre er gået helt dårligt og især i den ene har jeg haft ulidelige smerter. Det endte med at der så blev påbegyndt en ny rodbehandling i en fjerde tand og i sidste uge fik jeg så revet de 2 dårlige rodbehandlinger ud, da selve tanden bare var blevet smertefuld i selve dens skal. Jeg kan ikke forklare det, og tandlægerne heller ej.
Nu mangler jeg så to tænder, og har smerter i de to resterende rodbehandlede tænder hvor opereration er sidste håb hvis de skal beholdes.
Så tror man jo det er løgn, at dagen efter jeg fik revet den seneste tand ud (kindtand i overmund) gør det ondt i tanden ved siden af. Min veninde, der mangler tand magen til, beroligede mig med at det godt kunne føles som smerte i nabotanden efterfølgende mens det ligesom helede. Men nu er der altså gået en uge og jeg synes ikke det aftager. Hvis den også skal rodbehandles og det heller ikke går kan jeg stå der manglede to tænder lige ved siden af hinanden (og altså 3 i alt). I dag gjorde det så ondt i min ene fortand, og tandlægen sagde, at den var død! Jeg styrtede direkete på fortænderne for nogle år siden på cykel. De mener det er derfor. Så den skal OGSÅ rodbehandles.
Jeg ORKER IKKE MERE!
Jeg synes det er så hårdt at det er skruen uden ende, økonimisk ruinerende og gældsættende (jeg er studernede et år endnu) og ikke mindst er det virkelig psykisk hårdt at have været til tandlæge ca 30 gange indenfor et år!!!
Angsten for pludselig at mangle halvdelen af sine tænder. Åh, den tanke er jo forfærdelig.
Hvis andre, har oplevet lignede forløb, så vil jeg gerne høre om hvordan de klarede det.

:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har en lignende lidelseshistorie men den strækker sig over længere tid end din. F.eks. havde jeg konstant hovedpine i 3 år pga. 2 tænder der trykkede på nerver. Har også fået fjernet en tand som sad nede i kæben. Har fået behandlet tænder som senere måtte trækkes ud osv. osv.

    Når man får rodbehandlet en tand, prøver tandlægen efter bedste evne at afskære den normale cirkulation af bakterier gennem tanden, for at gøre den døde tand permanent steril. Uheldigvis fungerer det aldrig – det er bevist, at det er umuligt i praksis.

    Tanden bliver et dødt stykke knogle i kæben. Bakterier som muterer til anaerobiske, dvs. som ikke behøver ilt, finder vej til rodkanalen via dens struktur. Enhver rodkanal uden undtagelse har disse mikrober.

    Mikrober i Tandrodskanaler kan forårsage massiv tilstedeværelse af infektioner i munden. Mikroberne udskiller affaldsstoffer som er 1000 giftigere end andre bakterier.

    Desuden kan infektionerne i munden sprede sig til leveren, som er en stor udklækningscentral for mikrober. Derved spreder infektioner sig til brysterne både fra munden og leveren. Disse mikrober er ikke kun skyld i cancer, men de fleste kroniske sygdomme som hjertesygdomme, multipel Sklerose, leddegigt m.fl.

    Jeg har heldigvis fået rykket næsten alle mine rodbehandlede tænder og fået en delprotese. Det er pissedyrt og den holder kun 5-10 år men jeg er sluppet for en masse indkapslede bakterier.
  • Indstillinger
    Jamen dog!
    Siger du til mig, at rodbehandlinger ALDRIG virker??
    :O

    Jeg kender altså en del, hvor det har virket, i hvert fald har der endnu ikke været problemer nogle år efter.

    Økonomisk er det svært at overskue at tænke på at skulle bruge penge på 3 nye tænder. Særligt en fortand.
  • Indstillinger
    Jo de kan godt virke så man ikke går ondt i tanden. Jeg har selv nogle rodbehandlede tilbage som jeg ikke har ondt i. I USA er der specialtandlæger som er dygtige til at få alle bakterier ud ved rodbehandlinger. Disse er der kun få tandlæger af her i DK.
  • Indstillinger
    Åh, gudskelov. Der gjorde du mig lige lidt nervøs!
    Eller af egen erfaring kan jeg jo også kun sige, at der ikke er én rodbehandling der er gået godt.
    Det håber jeg virkelig fortanden gør!

    Må jeg spørge, om du fik noget støtte til delproteserne?
    Jeg har svært ved at finde ud af, om det på nogen som helst måde er muligt at finde støtte..
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg kan ikke huske om jeg fik nogen støtte. Det afhænger nok af om man er medlem af "Danmark", hvilket nok vil være en god ide for folk med dårlige tænder .
Log in eller Registrér for at kommentere.