Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sukkervand

Redigeret 26 september, 2016, 04:40 i Små børn
nogen der ved om sukkervand og kamillete er godt for spædbørn.
min søn er 5 uger og har kilok og synes det virker på ham. Men jeg er ikke sikker på om det er godt at fortsætte med.?

izabell

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du søger på
    spædbørn sukker
    får du en masse artikler.
    Det samme hvis du søger på
    spædbørn kamillete

    Fælles for de artikler jeg har læst er, at det understreges at det drejer sig om meget små mængden man skal give den lille, fordi det ikke må mætte så den lille ikke har plads til modermælken.


    Her er nogle tip mod kolik baseret på undersøgelser.
    http://www.farmorogborn.dk/artikler/artikel.asp?id=28

    Moren skal holde sig fra mælkeprodukter og cigaretter inklusiv passiv rygning.

    Mht. sukkervand står der:
    "Sukkervandet består af et stykke hugget sukker, som man opløser i 20 milliliter kogt vand. Vandet kan stå i køleskabet i et døgn. Når børnene skriger, og man ikke kan trøste dem, så kan man tilbyde dem en teskefuld af sukkervandet."


    Her er der en der spørger om kamillete til en på 5 uger:
    http://www.netsundhedsplejerske.dk/brev ... aes&id=278
    Du skal klikke på "Læs Helens svar" for at komme til siden med svaret.


    Til sidst vil jeg opfordre dig til ikke at give den lille noget du er i tvivl om om kan være skadeligt.
  • Indstillinger
    Hej

    Siden kolik er grunden til dit spørgsmål, så prøv at trykke på et punkt som er personens (dit barns) tre fingers bredder på begge sider af navlen.

    Det virker i hvert fald at trykke på de andre punkter: Ved tynd mave tre fingers bredder over navlen, ved hård mave tre fingers bredder under navlen.
    Meld gerne tilbage om det virker. God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Hej ja sukkervand til babyer hjælper beroligende og de sover tit bedre på sukker, samme efekt har kammilethe. det virker også beroligende , så det virker faktisk dobbelt det du giver ham, synes du skal tale med din sundheds plejeske i morgen og høre hvordan du bedst hjælper barnet, og måske finde grunden til kolik , er det bare luft der er kommet i maven, skal du have luften op af maven så det ikke klemmer i maven , som helle skriver med fingeren ved navlen , men hvor du drejer hånden blødt rundt på maven, i modsat retning end normalt i mod uret. og forforsigtigt får ham op på dine skulder og med armen under ham hopper op og ned så luften kommer op hør efter han bøvser eller gylper , Når han kan holde hovedet selv. kan du sætte ham på dit knæ. og hoppe med benet til han får bøvset af og intet klemmer, hvis det bliver ved , med kolik og han gylper meget så få tjekket for åbenstående mavemund det kan gøre de har meget kolik. der er også kolik børn der har en hinde i endetarmen, der gør ondt. den bryder lægen ved at trænge en finger i endetarmen. hvis sundheds plejesken bare siger at det er dig som mor der er noget galt med , går du til din praktiserende læge, sukker skal man ikke blive ved at bruge, da man med alderen kan reagere meget krartigt med sukker ikke at tåle det, samt børn med alderen bliver hyperaktive med slik og sukker. jeg brugte kun opløst sukker når mit barn var syg og ikke kunne sove. Jeg tænker du skal bruge natur måden at få barnet til at sove , knap en skjorte op , ligge din baby , op på din mave , og med hans hoved på dit hjerte, så han bliver rolig og tryg og falder i søvn, hvis du skal have ham flyttet, over i sin lift , så kan liften stå i din seng hvis i flytter sengen til en væg , og så længe han er så lille er det vigtigt han kan mærke dig og om vendt du ved hvor han er. lig en bluse fra dig i liften, som du har brugt. og trille ham langsom over i lifter , så han ikke vågner og vent med at flytte ham i sin egen seng før han er blevet vant til at sove i liften til han er vokset en del. og du er parart at tænke han er stor nok til sin seng , inde i sovværelset. hvis han gylper meget er det en dog ide at ligge en lille pude under liftens madras , så hovedet ligger højre , hvis han gylper meget, så han altid kan få luft. tryghed er den bedste medicin , du må stole på dine beslutninger. hvis du bliver bange, så ring en gang mere til lægen eller sundhedsplejeske. det er vigtigt det går godt i starten. og i begge er trygge. hvis han mærker du eller din mand er bange , bliver han også meget bange, nogle gange er vi bange, men må prøve ar tage det roligt så godt vi kan, så barnet ikke mærker så meget. men det er naturligt at blive bange, og nervøs i disse situationer. Kamile the bruges normal ved sygdom og forkøelse og er en slags naturmedicin, så skal ikke bruges som saftervand. som mange tror. Hvis du giver han meget the, tager han ikke nok på i vægt nu hvor det er vigtigt han tager godt på i vægt. mælk tager han på af . og får stillet sin tørst så længe han er så lille. dit mælk består af mange typer mælk , noget er sukkeragtig vandigt , andet er sødmælk, og andet som en slags fløde , så han får det han skal bruge ved dig hvis du ammer. og antistoffer, så han ikke bliver syg af at komme hjem til jeres hjem. der findes en plastik sut der kan sættes direkte på brystet hvis barnet sluger meget luft. men er du kommet fra syghuset allerede, hvis det er dit første barn. jeg tænker på hvis han ikke sutter godt nok hos dig vil han sluge en masse luft, som giver kolik. det er ikke alle der er gode til at lære fra sig på syghuset. du skal tage fast i det løse skind oven over brystvorten med tommelfinger og pegefinger, så bryst vorten stritter , når han åbner munden for at sutte sørger du for at han får din brystvorte helt op i hans gane og han har brystet helt inde i munden lukket helt tæt om , så han ikke sluger falsk luft. vær ikke bange for han ikke kan få luft. babyer trækker vejret igennem næsen når de sutter, men kan nogle gange få mælken galt i halsen for det løber for stærk. så hold en pause til han er klar igen , indtil han er mæt og tømmer dit ene bryst først så du ikke får bryst betændelse. have noget varmt på brysterne for at undgå betændelse , uld mm. held og lykke
  • Indstillinger
    Det hjalp mig enormt meget at læse om andre forældres bekymringer, sorger, glæder og overraskelser som nybagte forlældre her:
    http://www.borneliv.dk/viden-om-b%C3%B8 ... ne-f%C3%A5
Log in eller Registrér for at kommentere.