Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller og udeblivelse af mens

Redigeret 15 september, 2016, 12:17 i PMS og menstruation
Okay så for godt en måned siden var jeg på p-piller, men havde glemt at købe en ny pakke til når jeg skulle starte igen, så jeg har haft 1 måneds pause fra mine p-piller. Jeg vil selvfølgelig gerne begynde på mine p-piller igen, bl.a. fordi jeg nu også har fået mig en kæreste. Mit problem ligger dog i at det ser ud til at min mens udebliver, jeg skulle gerne have fået den her d. 13 juli. Jeg er godt klar over at den kan være forsinket, især fordi jeg også stresser over at den ikke er kommet, og fordi at kroppen skal finde sin naturlige cyklus igen. Så mit spørgsmål er hvis jeg nu ikke får min mens i den her måned, kan jeg så godt bare starte på p-piller og så beskytte mig de første 14 dage?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Svaret er måske lidt sent, men jeg håber alligevel, du kan bruge det - om ikke andet ved femtidige tvivlsspørgsmål :)

    Du kan begynde på dine p-piller når som helst i din cyklus. Hvis du begynder mellem 1. og 5. blødningsdag i din menstruation vil du være beskyttet mod graviditet fra første dag.
    Du kan dog sagtens begynde på andre tidspunkter i din cyklus - så er du bare først beskyttet efter 7 dage og skal derfor bruge kondom indtil da.

    Læs mere om hvordan og hvornår p-piller skal tages i denne artikel:
    http://doctr.dk/artikler/hvornar-virker-p-piller/

    Husk at det generelt ikke er en god idé at holde pause med dine p-piller. Holder du længere pauser med p-pillerne vil din risiko for blodpropper være øget, når du begynder igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.