Hjem Sind og psyke Angst

Angst for at rødme

12346»

Kommentarer

  • Filur123

    Ja indtil videre går det fint, og det er ca over 1 år siden.

    Ved ikke hvordan jeg blev opereret, det var på et privathospital i jylland, ikke århus (ka ik lige huske hvor det er, men har papirene på det et sted )


    ´Kan nikke genkendene til Alberte´s gennemgang af operationen.
    ´Ventede bla også i 7 timer på Rigshospitalet....
  • Jeg er rigtig glad for at hører der også findes tilfredse personer. For det gør der heldigvis..
    Jeg kan dog også lige tilføje at kvinder generelt har en større tilfredshed grad end mænd statistisk. Da de har færre bivirkninger. Af hvilken grund vides ikke præcis. Men de har typisk mindste alvorlig kompenserende sved end mænd.

    Jeg ville dog ønske at også personer der har levet med denne operation i minimum 5 år også kom tilbage og fortalte om de stadig er tilfredse. For det er de rigtige "anbefalinger" uden at jeg vil fornærme nogen.
    For næsten alle er tilfredse indenfor 1 år efter operationen, for den virker jo til at fjerne rødmen som den skal. Man har bare på det tidspunkt ikke "oplevet" at leve med de nye bivirkninger.

    Jeg står lidt med en fod i hver lejr for vil ikke skræmme nogen. Men omvendt vil jeg fortælle nye potentielle patienter at det først er i fremtiden efter at man har levet med det i flere år at folk begynder at klage deres nød og oplever en forværring af bivirkninger. Typisk kompenserende sved og Gustatory sved som de mest almindelige, men listen er lang.

    De 42% tilfredshed efter 7 år er et klokke klart bevis på at denne operation oftest "fejler" over tid mere end den er en "Succes" (5-10 År).

    Jeg tog selv 4 år med overvejelser omkring operationen. Og vidste godt nogle var utilfredse. Men tænkte egentlig bare at de var nogle hypokonder eller bare havde haft en dårlig læge. Eller at jeg var "speciel". Ingen af delene var korrekt. Nu er jeg selv en af "hypokonderne" som advarer andre (da jeg nu har en helt anden viden end da jeg selv gik ind til det. Selv om jeg synes jeg var forberedt).

    Operationen for rødmen blev opfundet i Sverige. Men den er idag ulovlig i Sverige pga folk fik alvorlige bivirkninger med tiden.

    Man er selvfølgelig velkommen til at gøre som man vil.
    Jeg kan dog kun opfordre til at prøve ALT medicin først, og overvej grundig om rødmen er alvorlig nok til at man vil tage chancen og være blandt de 42% der er tilfredse. Lad være med at tage en hurtig beslutning, tænkt det grundig igennem. Jeg vil også sige man bør være over 23-25år for at overveje den.
    Fordi for mange mennesker går rødmen i sig selv efter skolen og problemet forsvinder af sig selv.

    Når alt dette er sagt har denne operation også hjulpet mange mennesker på den lange bane, uden alvorlige bivirkninger.
    Men det er desværre bare et mindretal.
  • Jeg kan så lige tilføje at jeg er en mand :-) jeg ville ikke tage piller resten af mit liv mod det - jeg er den overbevisning at jeg holder mig fra piller, for man ved ikke hvad det er man propper i munden

    Min rødmen begyndte i skolen og blev langsomt værre med tiden jo ældre jeg blev.
    Man høre ellers altid at man "vokser" fra det, men det gjorde jeg ikke.

    Jeg holder opdateret fremover., jeg blev også opereret i Mølholm i Vejle, dejligt sted!.
  • "jeg er den overbevisning at jeg holder mig fra piller, for man ved ikke hvad det er man propper i munden"

    Det er sjældent et godt argument, da det ville svarer til at tage heroin fordi man syntes alkohol er usundt.

    Pillerne kan man holde med igen hvis de har bivirkninger, det kan man altså ikke hvis man fortryder en operation hvor nerven er brændt/klippet over.
    Det er for resten af livet uanset om det er et godt eller skidt resultat!!
    Hvilket er væsentlig at ha med i sine overvejelser.

    Derudover skal man lige huske på den detalje med at man på ingen måde kan svede fra brystet og op.. Det kan godt lyde fristende lige umildbart.
    Men det er akavet til f.eks en spinnings time eller fodboldkamp eller andet sport. Hvor kroppen er drivvåd, men ens hår og pande er uden en dråbe sved.!
    Det kan godt blive lidt svært at "forklare" andre.
  • Jeg er her ikke for at diskutere om heroin eller alkohol er sundt, men for at dele MINE erfaringer

    JEG rører ikke piller med mindre der ikke er andre udveje


    Og det er ikke "svært" og forklare andre at man ikke sveder i ansigtet, man kan f.eks sige "det er fordi jeg er opereret for rødmen" eller "sådan er jeg bygget" eller andet, op til ens egen fantasi





    Og forsat god dag filur :-)
  • Medicin mod rødme.

    Jeg faldt lige over denne, som nok kan være til gavn for rigtig mange herinde.
    Han har dog skrevet på engelsk, men han har fat i noget helt rigtigt. En kombination af medicin der kan nedsætte rødmen til et acceptabel/ligegyldigt niveau.
    http://esfbchannel.invisionzone.com/ind ... -blushing/


    no1red1
    Ja vi er jo alle forskellige... Jeg vil gerne undgå kirurgi hvis det kan løses med medicin.
    Det er godt du ikke ser det som et problem med ikke at svede fra hovedet.
    Men vores sved mængde var nok heller ikke helt ens kunne jeg forstille mig.! Som tidligere nævnt steg det for mig til langt over et acceptabel niveau.
    Min tshirt eller skjorte kunne ha store svedpletter mens mit hoved var knastør på en halv varm sommerdag (25-27c). Altså en dag hvor man ikke burde svede, men bare nyde varmen.
    Jeg er ikke interesseret i at andre skal vide jeg har taget en operation mod rødme. Men fedt du taler åbent om det.
  • 25-27 graders varme er nu meget :-) og jeg siger ikke, at man absolut SKAL opereres.


    JEG taler IKKE åbent om det, men er ikke bange for og sige de ting jeg skrev før, hvis siatuationen sku opstå



    ´Må lige fortælle da jeg kom på privathospitalet lige inden jeg sku opereres, snakkede vi først lidt, og jeg husker dengang han sagde : "af en eller anden grund bliver nogen rød i hovedet"


    Den bemærkning bed jeg mærke i, og det blev forstærket af jeg langt senere så et tv-program om det:


    Siden det tv-program, har jeg fundet ud af at jeg MÅSKE har lidt(?) ADD, jeg vil dog ikke gøre noget ved det da der er ulemper og fordele ved det.


    Jeg har altid haft lavt selvtillid, endda selv om jeg kan en masse ting og får ros, er også perfektionist.

    Jeg har altid holdt mig for mig selv, og nyder og være alene (savner lidt 2-somhed en sjælden gang imellem, men det er også det, mærker det egentlig kun når jeg er arb.løs)


    Det var bare et råd til andre, om en MULIG baggrund for det.
  • no1red1

    Ja, 25-27 grader er meget..
    Men burde stadig ikke få en til at svede konstant.

    Jeg sidder nu på mit kontor hvor der er 25.1 C. Det er dog intet problem idag, da den overdrevet sved næsten er forsvundet. Hvilket jeg er lykkelig for.

    Men for snart 2 år siden, så havde min mave været våd og ligeledes min ryg og mit skridt hvis jeg havde siddet i de samme 25C....! Det er den kontinuerlige sved der er problemet, og det bliver et kæmpe irritations moment.!
    Det er heller ikke sjovt at konstant skulle undgå direkte sollys fordi du sveder hvis du står i det. Samt ha extra tøj med i bilen overalt.
    Som tidligere nævnt kunne jeg ikke engang ligge i ske med kæresten uden at svede, det forventer de færreste vist at skulle blive en "bytte handel" for at undgå rødmen.

    Det kan blive et stort problem. Ikke sikkert at det gør.
    Jeg har også set tilfælde hvor det først bliver et problem efter 9 år hvor det bliver ulidelig. Andres forbedres med tiden hvis det er et problem i starten. Det er umuligt at forudse.

    Men det er bare vigtig man indstiller sig på at ens temperatur tolerance ikke er den samme efter operationen. Alle er forskellige, men for mig blev det et stort problem.
  • Nu er det ved at være mange år siden, at den sidste bruger skrev herinde.

    Jeg er 19 år og går med store overvejelser omkring operationen. Jeg vil rigtig gerne høre folks erfaringer med den! Gerne hvor der er gået en del år.

    Er super nervøs for bivirkningerne, men rødmen plager mig også utrolig meget:/

Log in eller Registrér for at kommentere.