Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Magnesium og d vitamin mangel?

Redigeret 4 december, 2016, 05:34 i Vitaminer og mineraler
Hej Alle

Dette er ikke et nyt emne. Har dog brug for at dele min historie og høre fra jer, som nikker genkendende eller ved noget, som kan hjælpe mig.

Jeg er blevet overfaldet på arbejde, fået piskesmæld og 2 prolapser i nakken dec. 2014. Efter lang periode med mange smerter og sygemeldinger, blev jeg opereret i sept. 2015. En svær omgang at komme igennem og nakken blev ikke så god som forventet! Forsøger at genoptage arbejde, uden held, sygemeldes og senere afskediget. Oplever symptomer på stress og det går ned ad bakke.

Får slappet af og holder tempoet lavt. Men jeg er faktisk meget skidt tilpas! Har følelsen af at gå rundt på en båd der gynger, svimmel, sitren i kroppen, overvældende træt, svage muskler, svært ved at bedømme afstande, lysfølsom, lydfølsom, svært ved at huske og koncentrere mig, samt holde fokus på det jeg laver. Nedsat appetit. Øm i kroppen og har et humør der langt fra er på toppen! Ja listen er lang!

Kan se at der er en sammenhæng mellem det hele og symptomer på mangel af magnesium og d vitamin. Er lige startet på magnesium piller 450 mg og d vitamin 2 stk 62,5 ug. Men hvor lang tid går der inden jeg skulle mærke bedring, hvis det er det jeg mangler? Skal til læge i næste uge og vil bede om en undersøgelse også.

Tak fordi I læste med.
Camilla

Kommentarer

  • Hej Camilla

    Det gør mig ondt at læse om dine helbredsproblemer, som er begyndt med et overfald.

    Jeg ved, hvordan det må være: Nu, hvor der er gået noget tid, forventer omgivelserne, at du snart er rask, og de reagerer med utålmodighed på, at det tager så lang tid at komme sig.

    Du skriver, at der er en sammenhæng mellem dine symptomer på den ene side og så mangel på magnesium og D-vitamin på den anden.

    Tjah, det kan godt være. Men hvis jeg var dig, ville jeg få sagen undersøgt. Bestil en tid hos lægen og bed om at blive undersøgt for alle de mangler, som en praktiserende læge kan tjekke for. Det er ikke godt at gå og behandle sig selv, uden at vide klar besked. Magnesium skader bestemt ikke – tværtimod! Man kan vanskeligt få for meget af det. Og D-vitamin mangler de fleste, hvis de ikke tager tilskud elle spiser virkelig meget fisk eller opholder sig virkelig meget i solen.

    Men det kan jo være, at du mangler andet! Nogle af dine symptomer tyder snarere på B12-vitaminmangel eller jernmangel.

    Jeg er klar over, at man i din situation kan være virkelig træt af læger, som sikkert opfører sig på en sådan måde, at du ikke føler dig velkommen hos dem. Jeg kender det, jeg har selv prøvet det!

    Bestil en tid og gå frisk og frejdig ind til lægen. Du er med til at betale lægens løn via din skat! Du har ret til lægehjælp!

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Nå, nu ser jeg, at du faktisk har bestilt en tid hos lægen. Men husk nu at blive tjekket for flere ting end D-vitamin og magnesium. Når lægen i forvejen er ved at tage en blodprøve, kan du lige så godt blive tjekket for så meget som muligt!
  • Hej Kameliadamen

    Mange tak for din hilsen.
    Ja du forstår mig!
    Spørger også til B 12.
    Hvor længe mon der går før jeg mærker fremgang, hvis det er de rigtige tilskud jeg bruger nu?

    Camilla
  • Hej igen

    Hvor lang tid, der går, inden du mærker fremgang? Det afhænger af, hvor stor en mangel du har og af hvad. Så det er ikke til at sige. Og hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg bange for, at det ikke er helt enkelt at blive fuldstændig rask.

    Hvis jeg var dig, ville jeg – foruden besøget hos lægen – prøve at diskutere situationen med andre, der har prøvet det samme. Det må være muligt at gøre brug af hinandens erfaringer. Der må ligge nogle debatter om piskesmæld her på Netdoktor.

    Jeg ønsker dig al mulig held og fremgang.

    Kameliadamen
  • Ja, det er godt at høre andres erfaringer!
    Det er svært at blive rask, når omgivelserne også presser på.
    Tænker ofte på om jeg gør det der skal til?

    Vigtigt at få det godt, så hverdagen kan overskues og derefter finde et nyt job, som er tilpasset det min krop kan efter skaden. Der er også usikkerhed i det, da jeg har indset at jeg må vælge nye veje!
    Men først og fremmest skal jeg have det godt med/i mig selv.

    Camilla
  • Du skriver også, at du har stress, det bør du reagere på med det samme, find evt. noget homøopatisk medicin, måske Nersin.
    Jeg har selv haft gavn af, at tage Remefemin (mod overgangsalder) i 5 måneder, lige nu holder jeg en pause og er spændt på, om jeg får behov for dem igen.

    Det er vigtigt, at behandle stressen, da stress påvirker vores fordøjelse i en meget negativ retning, det nedsætter produktionen af bugspyt og galde.

    Flere af de symptomer du beskriver passer også på fordøjelsesproblemer.
    Jeg tænker, at de kan være startet p.g.a. overfaldet, men bliver holdt ved lige af stress og fordøjelsesproblemer.
  • Hej Trold

    Tak for dit svar.
    Jeg øver i at holde stressen væk. Det går meget bedre. Får hjælp.
    Har fået circadin til at sove på nogle mdr. Fandt ud af jeg fik mange bivirkninger af det og er stoppet med det. Lidt mere frisk i sindet, men kroppen er svag efter "dvalen" og er igang med genoptræning stille og roligt. Mine arme føles som spaghetti når de er trætte, kommer fra nakken.

    Men ja min mave er ikke i top. Holder mig nær et wc! Der er fart på! Bruger Husk, og håber tiden hjælper på dette.
  • Hvis du får noget magnesium der er let-optageligt, så kan du mærke effekten meget hurtigt.

    Jeg har taget magnesium-tilskud i mange år, og har været meget forvirret, for jeg syntes mange af mine symptomer kunne tyde på magnesiummangel.
    For nylig købte jeg så en anden slags, efter at have læst om det, og denne gang nogen der indeholdt magnesium-citrat, og ikke magnesiumoxid eller -hydroxid.
    Fra jeg tog den første gik der ikke en time før jeg kunne mærke en effekt, der faldt simpelthen ro på, både i mit hoved og min mave.

    http://www.helse.dk/helsedebatten/categ ... magnesium/
    Du skal ca. 1/3 ned på siden, for at læse dette:

    "Nogle magnesiumkilder er bedre
    A propos det at forsvinde ud af kroppen igen, er forbrugere ofte ikke klar over, at det langt fra er alle magnesium-præparater, der optages lige godt i kroppen. For at det aktive stof skal kunne gøre nytte i organismen, hvor det indgår i over 300 forskellige enzymprocesser, skal det kunne optages i fordøjelsen. Nogle magnesiumkilder har vist at have en god optagelighed, magnesiumacetat og magnesiumcarbonat, for eksempel."
  • Kære Camilla

    Det gør mig virkelig ondt at høre om din situation.

    Jeg kan sagtens genkende dine kropsreaktioner på - evt. D-vitaminmangel, men det er vigtigt, at du får bestilt tid hos lægen hurtigst muligt og ved en blodprøve kan konstatere om du har mangler, så du får den rette dosis og balance.

    Hvis det er det, så kan jeg bidrage med nogle erfaringer, hvis du har behov.

    Rigtig god bedring !
Log in eller Registrér for at kommentere.