Hjem Mænd Åben debat for mænd

Heling af omskæring

Redigeret 23 juli, 2016, 11:24 i Åben debat for mænd
Hej alle,

Jeg blev omskåret i mandags, og efter samtlige steder og fra kirurgen selv at have hørt det ikke var så slemt som man havde forventet er jeg ret skuffet over hvor hårdt det har været de efterfølgende dage.

Først blødte jeg en pæn del, så min forbinding satte sig så meget fast at jeg ikke selv kunne få den af. Jeg blev nødt til at tage ind til dem igen, hvor de så fjernede den med saks og en pæn del manuel kraft. Det gjorde ekstremt ondt og begyndte igen at bløde, så jeg fik en ny, men lidt løsere forbinding på.

Hele denne episode gentog sig så, stor ømhed efter jeg fik forbindingen taget af og begyndte at bløde, så den næste forbinding satte sig igen fast, og jeg skulle igen ind. Denne gang gjorde det endnu mere ondt, men fik heldigvis ikke en rigtig forbinding på, men blot nogle voksklude som jeg så godt kunne udskifte selv, så heldigvis stoppede det værste af blødningen denne gang. Jeg blev desuden anbefalet at gå igang med at tage smertestillende 4 gange om dagen, men ellers sagde de at det så ud som det skulle.

Dette beskriver så stort set frem til nu. Jeg har slet ikke sovet fra mandag frem til i nat (3 dage), og i nat faldt jeg så i søvn et par gange og har måske sovet 2 timer i alt. Det har som forventet givet ret store smerter, men jeg er stadig utrolig træt.

Jeg har oplevet at penis begyndte at bløde lidt blot da jeg skulle holde den for at udskifte forbindingen, så jeg forstår slet ikke det kunne være meningen jeg skulle have forbindingen helt af allerede første dag når jeg stadig kan være i den tilstand. Jeg har heller ikke kunne vaske den af samme grund. Jeg går ud fra det bla. har været fordi der var de problemer med de første forbindinger, men stadig...

Er der andre der har haft en lignende oplevelse? Det har virkelig været nogle barske dage, og jeg synes det var ret uventet i forhold til mit indtryk af hvor slemt det er for de fleste. Jeg håber nogen af jer har været i samme situation og kan give nogle råd og evt. hvornår jeg kan forvente at det begynder at blive mere til at leve med. Jeg har været låst fast i sengen siden operationen.

Kommentarer

  • Jeg er ikke selv blevet omskåret, men har fået en henvisning fra lægen pga. for stram forhud og for kort forhudstreng.

    Der er dog forskellige måder at blive omskåret på, og jeg er meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge, især fordi der er mange meninger om hvad der heler bedst: Der er den hvor man skærer hele forhuden af, og så er der den hvor man beholder det inderste og kun fjerner det yderste.

    Ved du hvilke type omskæring du har fået?
  • Jeg er blevet omskåret så arret sider lige under hovedet, som ellers skulle hele lettere end den hvor man efterlader mere indre forhud. Jeg har snakket med urologen og han mener at selve helingsprocessen går rigtig fint, men desværre bliver det nok en uge eller to mere i dette helvede. Det er især frenulumsområdet der irriterer og det begyndte igen i dag at bløde meget efter jeg udskiftede en voksklud, som ellers kun var blevet fanget lidt i en tråd. Det var ellers helt stoppet de sidste par dage.

    Jeg er vist bare en af de uheldige der både er meget overfølsom overfor de smerter i det område, og samtidig bløder meget let generelt, så det har gjort det hele så meget sværere. Det virkede ikke på dem som om de nogensinde havde oplevet nogen have så mange gener. Om min historie skal afskrække dig på nogen måde ved jeg ikke, lige nu fortryder jeg selvfølgelig at jeg har fået det her gjort trods de problemer jeg havde før, men jeg har ikke indtryk af at særlig mange har haft samme oplevelse som jeg.
  • Okay, det lyder ellers slemt. Det er jo nok et af de mest ømme steder på kroppen generelt.

    Jeg har hørt en del forskellige historier omkring heling: nogle siger, at det gik hurtigt og uden store smerter, og at der ikke gik mange uger før det var helet helt. Andre oplever en masse problemer med smerter og hævelser, og er nødt til at besøge kirurgen igen, for at få det tjekket eller rettet.

    Men held og lykke med helingen. Der går nok ikke lang tid, før det ser bedre ud?
  • Fik du fjernet eller opereret på frenulum, eller har kirurgen lade det sidde som før?
  • Det var bestemt ikke en sjov oplevelse. Det har været to af de værste uger jeg kan huske, men det går heldigivis meget bedre nu.

    Problemet var at selve huden hvor der var blevet skåret havde sat sig helt fast til hovedet, sikkert netop fordi jeg var forbundet "helt" længere end normalt, og det at jeg samtidig havde så mange smerter gjorde at jeg ikke sov (så jeg fik ikke de rejsninger der skulle forhindre det i at ske).

    Jeg er lidt skuffet over de bare sendte mig hjem efter jeg havde brokket mig over alle de smerter jeg havde. De sagde det så helt perfekt ud mens huden havde sat sig fast, så jeg troede selvfølgelig der var noget galt da den løsrev sig. Det viste sig så at være den primære grund til alle de smerter jeg fik, og det fandt jeg desværre først ud af ret sent, men foretrak klart at få det løsnet når jeg var vågen. Det ville dog nok have været nemmere at vide det fra starten og få det løst med noget creme i stedet for alle de dage uden søvn. Jeg føler i hvert fald det jeg skulle igennem kunne være undgået.

    Siden denne weekend har jeg kunne sove helt normalt, og jeg har egentlig ingen smerter nu. Jeg har også været forbi flere gange siden jeg blev omskåret. Til gengæld er der dannet sig noget arvæv under huden på oversiden lige ved hovedet, muligvis fra da forbindingen skulle fri (hvor de brugte en saks, og ikke helt så forsigtigt som jeg kunne have håbet...), men det sagde de også ville forsvinde i løbet af nogle måneder. Det er lidt hævet og ret hårdt, men ellers generer det ikke.

    Frenulum er "fjernet", dvs. selve strengen, men han sagde at frenulum var selve området, som ikke blev kan fjernes. Jeg ved faktisk ikke præcis hvad han gjorde, det lignede at han havde et eller andet redskab der udglattede den eller noget i den stil. Så vidt jeg kan se er der i hvert fald intet tilbage, andet end de tråde der meget gerne snart må falde ud!
  • Jeg blev omskåret for nogle år siden, også på grund af forhudsforsnævring. Jeg havde det allerede som dreng, men fik det først foretaget som voksen.

    Ved indgrebet fortalte kirurgen at man ville bevare noget hud, så at huden med tiden, ville falde ned over glans. Det skete desværre aldrig - har faktisk for nyligt overvejet at kontakte en kirurg og høre om man kan gøre noget for at 'sætte' huden på plads.

    Jeg kan jeg kun tilslutte mig det; ugen efter indgrebet var en af de mest smertefulde uger i mit liv. Spiste en del smertestillende, det hjalp selvfølgelig lidt. Men jeg tror bare at jeg har en meget nervefølsom forbindelse til penis, så det var aldrig på noget tidspunkt særligt rart.

    Jeg kan ikke umiddelbart huske helingstiden, men jeg mener 'kun' der gik en 3-4 dage med rigtig store smerter, især fjernelsen af plasteret var en husker.

    Hvordan gik selve operationen, var den smertefri og forløb som den skulle?
  • Jeg har også altid haft det. Det er meget underligt pludselig at se hovedet for første gang. Jeg fik ikke at vide at huden ville vokse ud over glans, men jeg bad også decideret om en "fuld" omskæring, da jeg egentlig bare ville undgå der kunne ske problemer senere og havde læst mig frem til at mange blev utilfredse med de mindre operationer.

    Jeg er dog, som man nok kan høre, ret utilfreds med forløbet. Arret er desuden blevet skævt, det havde nærmest rullet sig tilbage i den ene side, men han sagde at det ikke ville blive skævt af den grund. Nu må jeg se hvor slemt det ser ud når det er helet helt, jeg ved heller ikke om jeg skal stole på ham mht. huller fra trådene. Ellers kan jeg jo blive nødt til at finde en kirurg der kan ordne det senere, forhåbentligt som et meget mindre indgreb.

    Du kan evt. undersøge "foreskin restoration", det har jeg stødt på mange gange i takt med jeg har prøvet at blive klogere omkring hele operationen. Det kan vist tage lidt tid og effort, men så behøver du i hvert fald ikke nogen operation.

    Selve operationen var sådan set fin nok, bortset fra jeg skulle have hurtigvirkende smertestillende i sidste øjeblik fordi den de havde givet mig til at starte med åbenbart ikke havde været nok. Jeg er dog ret bekymret for både arret og arvævet, da de tydeligvis før bare har benægtet at der har været nogle problemer, så hvem ved om de også den her gang bare siger det for at slippe for at skulle løse problemet.
Log in eller Registrér for at kommentere.