Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der forskel på udflåd

Redigeret 2 juni, 2016, 09:35 i Åben debat for kvinder
Hej alle.

Jeg er pige på 24 år, som har nogle spørgsmål ang. sekret fra skeden. Da jeg har søgt meget uden held, både her, og andre steder på nettet, håber jeg, at I kan hjælpe mig med at få svar.

Jeg vil gerne vide om man kan mærke forskel på, om udflåden kommer af seksuel ophidselse eller om det bare kommer som det jo gør normalt? Her tænker jeg på konsistensen.

Hvis ja:
Vil jeg også spørge om konsistensen kan variere afhængig af tidspunktet på måneden, og især om udflåden kan være helt den samme i konsistens på et tidspunkt på måneden, som den er ved samleje? (Altså meget slimet/glidende)

Håber meget at I ved noget om dette, eller måske selv har nogle erfaringer, da det er noget min kæreste og jeg ofte og i meget længe har diskuteret.

Venlig hilsen
En pige

Kommentarer

  • Indstillinger
    Den væde, der kommer ved seksuel ophidselse bør være helt klar, og du kan vel tydeligt mærke, du bliver våd ved seksuel stimulans?

    Men ellers skal du da generelt ikke have udflåd; jo, der er jo en helt naturlig fugtighed fra skeden, men det bør ikke være så meget, at det giver dig våde/fugtige trusser.

    Har du mere udflåd er det da noget, du skal have gjort noget ved, da det kan betyde, at du har nogle gener. Jeg undrer mig over, at du øjensynligt mener, at udflåd er noget, man bare har?

    Ofte kan det klares med nogle mælkesyrekapsler, som du kan købe på apoteket - og jo, i den periode, du tager dem, vil der naturligvis komme noget hvidt udflåd, men det er kapslerne, der bliver opløst. Jeg har f.eks. haft glæde af Vivax - du kan evt. google det og læse om det.

    Hvis ikke udflådet forsvinder efter den kur, som er ca. en uge, bør du gå til lægen, så det kan blive undersøgt, hvorfor du har udflåd.

    Man kan også få forøget udflåd af for stramme trusser - især dem, der kun kan vaskes ved 40 gr. Trusser bør altid kunne vaskes ved mindst 60 gr. da der kan være bakterier, der ikke forsvinder ved koldere vask, hvorfor man bliver ved med at "smitte" sig selv med disse bakterier.

    Ligeledes bør du tænke på, hvilket vaskemiddel, du bruger - det skal helst være et uden nogen former for tilsætningsstoffer, da det også kan give gener i form af udflåd, der jo er det synlige tegn på, at det er noget, der ikke er, som det skal være.
  • Indstillinger
    Ens udflåd varierer meget an på hvor en kvinde befinder sig i sin cyklus. Udflåd er helt naturligt der det er med til at beskytte og holde skeden fugtig.

    I løbet af en cyklus kan ens udflåd ændre sig. Man har ofte mere udflåd omkring æggeløsning hvor det har en konsistens som æggehvider, og så omkring forventet menstruation.

    Tit ved fysisk aktivitet og sexuel ophidselse kan udflådet blive mere vandigt eller slimmet. Normalt udflåd varierer fra mælkehvidt og klæbrigt til klart og vandigt.

    Det er først når der kommer gener i form af ubehag, kløe og svie hvor ens udflåd ændre sig i farve og lugt, at man snakker om unormalt udflåd, men virker det bestemt ikke som om du har :)
  • Indstillinger
    Er det egentlig normalt at man skal gå med trusseindlæg hver dag, for at undgå gule pletter i trusserne?
  • Indstillinger
    Man skal altid undgå trusseindlæg, det kan være med til at give ubalance, så hellere skifte trusser i løbet af dagen :) Gult udflåd kan sagtens være normalt, da hvidt udflåd skifter til en gullig farve i ens trusser.

    Har du kløe og svie, og har det ændret sig i lugten ?
  • Indstillinger
    Tak for svar SANONYM123

    Jeg benytter trusseindlæg med duft, så jeg synes ikke at jeg har kunne lugte noget grimt.

    Det kan kløe indimellem, men det skyldes vel varmen? Dog ingen svie
  • Indstillinger
    Selvfølgelig skal vi have en vis fugtighed i skeden, men altså aldrig så meget, at det løber ned i trusserne.

    Det er muligt, man i løbet af sin cyklus kan have lidt ekstra, der dog stadig burde kunne fjernes med papir i forbindelse med toiletbesøg.

    Udflåd ud over det bør man faktisk lige være opmærksom på.

    Det er ikke meningen, man skal have fugtige/våde trusser overhovedet.

    Man skal aldrig bruge de der trusseindlæg, da de er fabrikeret til at suge, og hvis ikke der er noget væde at suge, vil de suge af den naturlige fugtighed, hvilket betyder, at der så sendes "signal" om, at der skal produceres mere fugtighed, så det at bruge trusseindlæg betyder bare, at man selv forværrer sit problem.

    Og til Ella: Oven i købet bruger du nogle trusseindlæg med duft - altså kemikalier som kun gør det endnu værre.

    Tidligere i denne debat har jeg beskrevet, at problemet også kan skyldes for stramme eller forkerte trusser. det kan du f.eks. lige læse.
  • Indstillinger
    Jeg har fået af vide af min gynækolog at man skal holde sig helt fra trusseindlæg og helt sikkert dem med dufte i som Lotte123 skriver - det er noget fanden har skabt :)

    Dit underliv kan sagtens kløe pga varme og indlukkelse pga trusseindlæg så den ikke får luft.

    Det er en god ide at holde øje med udflådets farve og konsistent. Ved svamp er det kløe frem for svie, oftes i området ved skedeindgangen og oppe i. Udflådet bliver tykt og Hvidt med en konsistens som hytteost. Man behøver ikke at have øget udflåd, man har mere en tørhedsfornemmelse. Ved katar er der øget vandigt udflåd der kan have en fiskeagtig lugt.

    Hvis det bliver ved med at klø, så kig et smut forbi lægen, men tror du har noget irritation som kan afhjælpes ved brug af mælkesyrebakterier vaginalt :)
Log in eller Registrér for at kommentere.