Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Kan en hård Bideskinne om natten give tandkødsbetændelse ?

Jeg er nu lige rundet de 50 år og har altid gået til tandlæge.

Her for ca 3-4 mdl siden, fik jeg af vide, at jeg åbenbart skærer tænder om natten. Hun viste mig med et spejl og jeg kunne godt se at mine fortænder
var blevet slidt. Det var også det eneste symptom jeg havde.

Jeg fik også af vide at jeg nu var begyndt at få begynderne paradentose, jeg har ellers aldrig haft tandkødsbetændelse. Alligevel syntes De ikke at jeg skulle komme til eftersyn hver f.eks 3 mdl, men blot hver ½ år som jeg plejede, skulle dog være mere fokuseret på at bruge tandtråd og børste.

Nu bruger jeg flere gange dagligt Crest Glide Floss Picks tandtråd, Ekulf 0,6 mm mellemrumstandbørste, GUM 0,8 mm mellemrumstandbørste samt den almindelige buede tandtråd hvor tråden sidder på en bue.

Nå, fik så den Refleksfrigørende bideskinne (hård model, sidder i hele overmunden og fra Refleksfrigørende bideskinne fra www.dd-dental.dk til næsten 3000,- kr) og er begyndt at bruge den,
men nu er mit tandkød/gummer begyndt at blive mere ømt og lidt hævet og det flere steder i munden både i over og underkæbe.

Jeg spurgte min tandlæge sidst, men hun sagde at det ikke havde noget med bideskinnen at gøre. Men hvorfor at disse symptomer i form af ømme tandgummer så begyndt at komme nu.

Jeg mener at have læst et sted, at en kan bideskinne kan fremskynde tandkødsbetændelse og derefter paradentose

Har nogen her hørt eller ved om det er korrekt ?

Jeg vil da hellere have lidt slidte fortænder, end at skulle døje med den ømhed og smerter jeg har nu når jeg skal spise, ved at skippe den bideskinne hver nat, som i øvrigt også gør at jeg ikke sover igennem som jeg plejer.

Mvh Kio

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.