Hjem Øvrige debatter Spørg Netdoktors brugere

Hedeture ( ikke overgangsalderen) 21 år

Redigeret 12 april, 2016, 14:13 i Spørg Netdoktors brugere
hej jeg er en pige på 21 år som lider af hedeture. jeg har kontaktet læge flere gange men har bare fået af vide at der ikke er noget at gøre. hedeturene er opstået af at jeg i en periode har været på antidepressiv, men er fortsat efter at jeg har været stoppet med antidepressiv i over 1 1/2 år. Det værste er at jeg ikke har en ordentlig nattesøvn fordi jeg sveder som jeg gør, og det er meget underlig da jeg normalt er en person der fryser meget.
håber at der er nogen med samme problem, som har fundet en løsning, eller nogen med hedeture af andre årsager, der har en løsning.

Kommentarer

  • Du har været medicineret, og nogle medicintyper tager en "krig" at få ud af kroppen, så jeg gætter, at din krop stadig er under påvirkning.

    Mit forslag er, at du opsøger en dygtig biopat og får målt vitaminer og mineraler, så det kan vurderes, om du har en mangel, det skal rettes op på.

    Jeg kan også foreslå dig Rødkløverblomst te, som jeg finder ret effektivt mod hedeture i overgangsalderen, så det er da et forsøg værd. Jeg ved ikke, om Matas forhandler det, men helsekostbutikker har det, og en stor pose koster under 40 kr. Jeg er dog kommet frem til, at der skal mere te i end der anbefales. Jeg laver ½ l to gange dagligt - tager et tefilter, som jeg putter tre store teskefulde i, snører den til med sytråd, og den dropper jeg ned i kanden, og lader den bliver der, lade den trække mindst 10 min før jeg tager den første tår.

    Tager du nogen form for medicin - herunder f.eks. p-piller - nu? Det kan også have en betydning, og ja - jeg ved godt, at lægeverdenen totalt frifinder hormoner for at have bivirkninger, men helt rigtigt er det nu ikke, hvad flere og flere finder ud af, når de holder op med at indtage det. Men også anden form for medicin kan have betydning.
  • Hej :)

    Min mand svedte utroligt meget om natten, dynen var plask våd hver morgen.

    Jeg læste så et sted, at D-vitamin-mangel kunne være årsagen.

    Han begyndte at tage D-vitamin, D 3 (1400 i.e. ) 2 om dagen, i begyndelsen, og i løbet af få dage, svedte han ikke mere om natten.

    Det er nok et års tid siden nu, og han tager kun en pille om dagen, og sveder aldrig om natten mere.
  • Hej
    Jeg vil meget gerne høre om du, JanniMaria (eller andre) fandt ud af hvad der forårsagede dine hedeture. Jeg er en kvinde på 50, der gennem 5 år har været på antidepressiver, men som nu...efter at jeg er trappet helt ud af medicinen..oplever de samme hedeture som du beskriver. Virkeligt ubehageligt...nogle dage er der næsten intet og andre gange er det rigtigt slemt...har fx måttet tage bad og skifte nattøj flere gange om natten. Varmen starter som regel i ansigtet og breder sig derefter til hele kroppen. Det er nu ca 1 1/2 måned siden jeg helt ophørte med at tage antidepressiver. I dag tager jeg kun en alm multivitaminpille og kalktabletter med D-vitamin.
    Håber der er nogle, der kan hjælpe.
  • OBS. Det skal lige siges, at det ikke er overgangshedeture jeg lider af, da lægen allerede har forsøgt med hormontilskud, hvilket desværre ikke hjalp.
  • Hej

    Prøv evt. at få målt ved en spyttest om du mangler naturligt progesteron da det kan give hedeture. Er du nu sikker på at du ikke er i overgangsalderen - inden menopausen ?Hvis din læge gav dig østradiol og evt. gastrogen så vil det ofte ikke hjælpe på hedeture.
  • Hej Optimist
    Tusind tak for tippet..vil få lavet en spyttest hurtigst. Som hormontilskud fik jeg estradiol 2 mg.
  • Er du blevet undersøgt for diabetes. Hvis ikke burde du blive det. Det kunne måske være tegn på sukkersyge. Bare en ide, som jo også bør kontrolleres.
  • Hej Persille
    Tak for dit svar. Nej er ikke undersøgt for diabetes, men har hverken stor tørst, hyppige toiletbesøg og lider heller ikke af træthed.
  • Desværre ved lægerne ikke så meget om naturligt progesteron. En blodtest er ikke så retvisende som en spyttest som du kan få lavet her. Mit gæt er at du har østrogendominans.

    http://naturligehormoner.blogspot.com/p ... moner.html

    Her er mere info om progesteron

    http://www.helseurt.com/naturlig-hormon-terapi/
Log in eller Registrér for at kommentere.