Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Brystkræft som 14 årig?

Redigeret 19 november, 2016, 16:33 i Brystkræft
Hej er en dreng på 14 år, her for en lille uge siden opdaget jeg en form for knude i midt bryst, det gør lidt ond når jeg rører ved knuden eller hvad det er. Er pisse bange for at jeg har kræft.. Har hellere ikke Lyst til at miste midt ene bryst. Tænker næsten ikke på andet end den knude, og tører ikke ar gå til min far da jeg er bange for han ikke tror mig.. Men håber i snarest svare

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ingen på en debat kan desværre sige dig hvad det er, men du er nervøs og det forstår jeg godt. Måske kan dette berolige dig.

    CITAT :

    Nogle drenge får også knuder bag brystvorterne, som er skabt af de hormonelle ændringer, der sker i kroppen i de første pubertetsår. Knuderne er ikke farlige, og de forsvinder af sig selv i løbet af et års tid – sommetider går der kun nogle måneder. Selvom knuderne ikke er farlige, er det alligevel vigtigt, at man går til sin læge og bliver undersøgt, så man er sikker på, at det ikke er noget andet.

    Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er lidt mærkeligt eller måske grænseoverskridende at skulle gå til lægen med det, men det er meget vigtigt at få det undersøgt, og det er faktisk helt op til 40 pct. af alle drenge - næsten halvdelen af alle drenge, der får de små brystknuder, når de kommer i puberteten. Så din læge har helt sikkert både set, hørt og undersøgt sådan noget før.
  • Indstillinger
    Jeg er enig i, at det er ret usandsynligt, men når du er nervøs og bange, så skal det helt bestemt undersøges, for som Persille skriver; sådan noget kan man ikke vide i et debatforum.

    Jeg synes, det er trist, at du ikke tror, din far vil hjælpe dig, når du nu er utryg.

    Jeg synes derfor, du alligevel skal sige til ham, at du er noget utryg ved det her, da du ikke ved, hvad det kan være, og så skal du spørge ham, om han ikke vil hjælpe dig.

    Det er faktisk sådan noget, man har forældre til, og jeg er ret sikker på, at han vil tage dig seriøst, men skulle det være, at han ikke vil (jeg kender ham jo ikke), vil jeg foreslå, at du spørger en af dine lærere på skolen til råds - f.eks. din idrætslærer, hvor du spørger, hvad det kan være for noget, du har fået der.

    Din lærer vil forhåbentligt "gribe bolden" og informere både dig og dine kammerater om sådanne ting.

    Det vigtigste er, at du får ro i sjælen - og kan komme videre med at nyde din ungdom.
  • Indstillinger
    kære ven--du skal tale med en læge --du vil ikke gå til din Far ---har du ikke andre du kan tale med om det ---skole sygeplejerske----bedsteforældre
    hvor er Mor henne ---prøv lige og hør hvad far siger ----det er dumt at være så nærvøs--hvis det bare er en muskel knude ---skriv igen
  • Indstillinger
    Jeg accepterer at tale med lægen. Giv opdatering
Log in eller Registrér for at kommentere.