Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Farligt at droppe kolesterolsænkende medicin

Redigeret 27 oktober, 2017, 12:58 i Blod og blodsygdomme
Kære alle debattører

Hører I mon til de danskere, der har valgt at droppe medicinen mod for højt kolesteroltal, efter der har været rejst kritik af medicinen? Lægemiddelstyrelsen, Hjerteforeningen og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) har netop lavet en fælles udmelding om, at det kan være farligt at droppe medicinen.


Fortsat god debat.

Mange hilsener
Redaktionen
Netdoktor
«1

Kommentarer

  • Hej

    Det er ikke nemt at vide, hvad der er rigtigt. Heldigvis er jeg ikke en af dem, der har højt kolesterol-tal. Tidligere, dengang jeg var meget syg, var mit kolesterol-tal meget lavt, og nu – i takt med, at mit helbred forbedres – stiger kolesterol-tallet, og det er nu ved at nærme sig det normale.

    Læge Uffe Ravnskov er ikke den eneste læge, der kritiserer kolesterolsænkende medicin. Her er en lille artikel, hvor der berettes om et videnskabeligt forsøg, der har vist, at den kolesterolsænkende medicin ødelægger det livsvigtige stof Q10, der findes i kroppen, hvilket tilsyneladende er årsagen til medicinens mange bivirkninger, så som muskelsmerter og træthed.

    http://www.vitalraadet.dk/304+M56105a1b ... ar%5D=2004

    Og her er et citat af læge Carsten Vagn-Hansen:

    ”De kolesterolsæmkende statiner, som i dag bliver ordineret til en meget stor del af befolkningen, øger risikoen for hjertesvigt, kræft, demens og muskelproblemer m. m., og for lavt kolesterol er direkte farligt, især for ældre. Kolesterolmyten er den største svindelaffære, som medicinalindustrien har sat i værk. De har scoret milliarder af dollars på den.” Citatet er hentet fra:

    http://www.vitamindoktor.com/cm339/

    Som en af Netdoktors debattører plejer at skrive: ”Jeg vil hellere være rask uden medicin, indtil jeg dør, end syg af kolesterolsænkende medicin, indtil jeg dør.”

    Det bedste er nok, hvis man kan undgå at komme i den situation, hvor lægen skriver en recept på kolesterolsænkende medicin. Så slipper man for at skulle vælge, hvem man tror, der har ret i denne sag :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tja..jeg kender flere der stoppede på det tidspunkt det kom frem i pressen, hvor farlige de piller er, og de lever da i bedste velgående endnu.
    Så vidt jeg ved, har de kun fået det bedre.

    Måske vil det være fornuftigt at trappe langsomt ud, men det mener jeg ikke de gjorde, som jeg kender til.
  • persille1persille1
    Redigeret 11 april, 2020, 07:52
    Det er længe siden der er skrevet her, men da hjertedebatten nu er forsvundet, hvor folk fortalte om alle de bivirkninger der kunne være, skriver jeg her for at genopfriske det.
    Og hvorfor er den debat nu væk var der mon for meget negativt. ?

    Jeg hader kolesterolmedicin, aldrig har jeg fået værre medicin og ikke 7 vilde heste får mig til at tage det igen. De læger, der er så vilde med kolesterol medicin kan selv indtage den medicin, hvis de tror det er lykken.
    Eller der er måske helt andre grunde. !!

    Jeg har ikke hørt en eneste sige de var glade for kolesterolmedicin, tværtimod, de er stoppet med det. Jeg kender kun en, der tager det og han har sit besvær med den medicin. Føj, hvor er verden ved at blive et uhyggeligt sted at være. Jeg tænker fremtidens mennesker nok bliver tvunget til at indtage deres daglige medicin, sådan "eliten" kan leve godt og flot.

  • Jeg læser dette, som blev skrevet for længe siden. Jeg mener stadig det samme. Min bror, meget alvorlig hjertesyg er stoppet med kolesterolmedicin. Han kan ikke klare det mere, han blev så syg af det. Han har prøvet flere slags, fordi han naturligvis er nervøs, men nu kan han ikke mere siger han. Han orker ikke at være så syg.

    Jeg kender nogle stykker efterhånden, der fik medicinen, for det skal man jo have, men de er alle stoppet nu. En stoppede efter hendes læges råd. Hun ser ikke så syg ud mere.
    En, som trofast tog medicinen er desværre død, hun var ikke særlig gammel. Om det var kolesterolmedicinen, der slog hende ihjel ved jeg naturligvis ikke, men den reddede i hvert fald ikke hendes liv.

    Min rare læge er begyndt at tale om jeg jo skulle have kolesterolmedicin, men mit svar er stadig, nej tak. Jeg husker alt for godt, hvor dårlig jeg var.
  • Man bliver meget, meget syg i slutningen af en hjertesygdom.
    Vi hører ikke så meget om hjertesygdomme, og hvor dårligt man har det i slutstadiet.
    Hvis din bror er meget, meget syg, kan det jo være ligemeget med kolesterol o.s.v.
    Jeg kontaktede hjerteforeningen efter min søns død. Det gjorde jeg, fordi der mangler oplysning om, hvor slemt det er, at dø af hjertesvigt.
    Vi hører altid kun om, at man kan redde folk efter hjertestop, men aldrig om følgerne.
    Min søn overlevede mange hjertestop som følge af blodpropper. Hver eneste gang skades hjertet, men også hjernen er i fare.
  • Rosa, jeg husker du fortalte om din søn og jeg er ganske enig med dig.



    Hellere have det nogenlunde så længe min bror lever end gå og være rigtig dårlig. Han har et apparat i brystkassen, som kan sætte hjertet i gang, hvis det stopper. Det er sket nogle gange, men ellers har han det rimeligt. Hjernen har ikke taget skade.

    Jeg håber for ham, når det skal ske at det går hurtigt. Vores far havde en forfærdelig død med frygtelige smerter. Han mistede desværre ikke bevidstheden med det samme.


    Min bror er meget træt og så den kolesterolmedicin, som var skyld i han dårligt kunne gå gjorde det jo meget værre. Det kan da heller ikke være sundt, at han ikke rører sig.
    Men han er/har været bange og lægen har sagt han burde tage det, så der er prøvet flere gange. Sidst med noget nyt medicin, som også gjorde ham mere syg. Nu har han sagt til mig, han vil IKKE have det mere.
    Jeg tror heller ikke på det hjælper overhovedet.

    Jeg kendte en dame, som tog det flittigt i nogle år, hun er død, så hvad hjalp det, intet.
  • Ja, Persille, det er en frygtelig måde at dø på. Min søn døde faktisk i august måned. De gav ham hjertemassage i mere end en time, fik åbnet blodkarret, lagde ham i koma og hjertelungemaskine i tre uger. Da de tog ham ud af koma, jamen, jamen, nej det var forfærdeligt. Han fik yderligere 7 eller 8 hjertestop, i koma og hjertepumpe igen. Kom til bevidsthed igen. Med store smerter og mangel på luft, hans hjerte pumpede med 5 %, nyrerne var stået af, så han skulle også have dialyse.
    Da han så efter tre måneder, nåede dagen hvor han døde, var han ved bevidsthed indtil 1 time før. Han fulgte med i sin egen dødsproces. Han havde store smerter.
    Dette er noget jeg ikke sådan har skrevet om før.
    Nej, jeg syntes man nogen gange skal lade naturen gå sin gang.
    For min søns vedkommende, var han kendt på hospitalet på grund af sit meget dårlige hjerte, mange hjertestop og blodpropper, ballonudvidelser o.s.v.
    Som sagt kontaktede jeg hjerteforeningen, fordi man altid kun hører om, hvordan man redder liv o.s.v. Så længe det handler om mindre skader i hjertet, kan det gå an. Men når hjertet er blevet så dårligt, så nej til alt det her behandling.
    Jeg synes stadigvæk det var mishandling af min søn. Det var så meningsløst.
  • Kære Rosa

    Det gør mig så inderlig ondt du skulle miste din søn på den måde. Det må have været ganske forfærdeligt både for dig og din søn. Jeg vil ikke ønske det for nogen.

    Jeg er meget enig, det er meningsløst og nærmest tortur af et menneske. Man skal ikke holde nogen levende, hvor det er alligevel er håbløst.

    Jeg husker en meget gammel dame, som bare lå i sin seng og intet som helst kunne. Hun blev holdt kunstigt i live. Når alt håb alligevel er ude skal folk have lov til at dø i fred.
    Hvis det var mig ville jeg bare ønske at dø, derfor har jeg underskrevet et livstestamente. Det håber jeg bliver respekteret, hvis jeg skulle afslutte mit liv på den måde.
  • For nogle år siden fik jeg også ordineret kolesterol-medicin og mærkede ret hurtigt bivirkninger i form af hukommelsessvigt ligesom min ansigtsfarve blev mere og mere gustenbleg, og min tarmfunktion ændrede sig fuldstændigt. Afføringen blev nærmest sort og tynd, nogle gange næsten flydende. Det var som om kroppen opfattede medicinen som gift og ville skille sig af med det. Jeg holdt op med at tage medicinen - og indberettede mine symptomer til Lægemiddelstyrelsen. Fik det herefter gradvist bedre samtidig med at jeg begyndte at få akupunkturbehandlinger.
    Jeg fandt ud af, at der er mange læger, især i udlandet, der er uenige i simvastatinens gavnlige effekt overhovedet. Jeg kan anbefale andre at læse bogen "Sund skepsis og sund fornuft" (forlaget Hovedland). Bogen indeholder artikler om forskellige sundhedsemner og er skrevet af læger i et letlæst sprog. Artiklen om statiner er skrevet af Uffe Ravnskov, som er meget kritisk overfor den udbredte brug af statiner. Hans navn kan googles, hvis man vil læse nogle af hans artikler, og hans foredrag kan findes på Youtube. En anden bog, jeg har haft gavn af, er Søren Ballegaards "Helbred dit hjerte". Den indeholder afsnit om undersøgelser, der både taler for og imod brugen af statiner. Han omtaler bl.a. det "franske paradoks", som handler om, at man nogle steder i Frankrig spiser mere fedtholdig mad end herhjemme - og alligevel er udbredelsen af hjertekar sygdomme langt mindre end i Danmark. Så der må være andre ting på spil end fedt alene.
    Meget tyder på, at anbefalingerne om den udbredte brug af statiner både herhjemme og i udlandet kan føres tilbage til medicinalindustriens kraftige brug af markedsføring og manipulering af undersøgelser. Professor v/Kbh.s Universitet og Rigshospitalet Peter C. Gøtzsche giver eksempler herpå i sin bog "Dødelig medicin og organiseret kriminalitet". Det er ret chokerende læsning.
  • har lige stoppet med atovastamin. aldrig har jeg haft så meget nakke smerter hovedpine muskelsmerter.dårlig fungerende mave. hukommelsen ....nu har min læge sagt prøv crestor lille dosis 5 mg...umidlbart nej tak ...jeres erfaring med crestor ? og hvor lang tid går der før alle de bivirkninger fra atovastamin forsvinder ? lægen sagde 2 uger ..apoteket minium 2 mdr. !!
Log in eller Registrér for at kommentere.