Hjem Kvinder Overgangsalder

Hormoner - farligt eller ligegyldigt?

123457

Kommentarer

  • Vagifem 10 mikrogram pga. tørhed i skeden. Har lige gennemgået , 2 ugers behandling med 1 stikpille dagligt og er nu på 3. uge med 1 stikpille 2x ugl.

    På medicin.dk oplyses at Vagifem i den dosis ingen systemisk virkning har. På netdoktor. dk oplyses, at der næsten ingen bivirkninger er.

    Jeg har oplevet:
    Voldsomme brystspændinger, kvalme, træthed og spændinger i halspulsårene.


    Kræftens Bekæmpelse råder til, at kvinder med tørhed i skeden først prøver at afhjælpe problemet med Hyaluronsyre i form at stikpiller. Produktet, der ikke indeholder østrogen, er af ikke animalsk oprindelse, det binder væske til slimhinderne i skeden og forbedrer surhedsgraden.

    Mvh.


    Mette
  • For et godt stykke siden fik jeg at vide næste gang vagifem blev udleveret ville dosis være på 10 mikrogram, da det skulle være lige så godt. Men jeg får stadig udleveret 25 mikrogram.
    Det er da noget underligt. Nu må jeg snart må huske at spørge, hvorfor, hvordan og hvorledes.
    Jeg er lidt nysgerrig, hvad får andre udleveret.


    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... 8r-skede-2
  • I følge pilleæskerne og en omregningstabel på Google, så
    får jeg følgende oplysning:

    Indhold af estradiol/estriol pr. pille på de to produkter må være:
    Vagifem 25 mikrogram
    Ovestin 500 mikrogram (=0,5 mg)

    Det vil sige, at Ovestin har 20 gange mere hormon-indhold end Vagifem.

    Hvis jeg har ret, og det tror jeg, så har jeg tabt mælet.
    Er der nogen kommentarer?
  • Nu er det mig, der har startet denne tråd, hvorfor jeg også burde passe den, men jeg må beklageligvis indrømme, at jeg overhovedet ikke har set de to indlæg fra 26.06.14. Nu er der gået ret lang tid – og jeg har ikke noget at byde ind med i forhold til disse indlæg, bortset fra, at jeg håber at Vagifemz12 har forsøgt at finde ud af, hvad der skete ved at holde op med medicinen igen.

    Jeg kan for så vidt heller ikke byde ind med ret meget til det du, Brynhilde1, skriver.

    Jeg kan kun gentage, at hvis man overhovedet har brug for disse hormoner, som jo bare helt kritikløst – og UDEN nogen form for tilbundsgående undersøgelser – bliver kylet efter kvinder, der fejler det, at de har passeret deres 40 års fødselsdag, og derfor pr definition skal medicineres med hormoner – så gælder det da om at man selv – desværre helt selv – skal sikre sig, at man ikke får en større dosis, end der er nødvendig, og selv skal mærke efter, om det nu også ER hormoner, man har brug for.

    Personligt tog jeg disse hormoner i en kort periode, og trappede gradvist ud af dem igen uden lægens vidende. Det er – for mig at se – den eneste måde, hvor man kan finde ud af, om man rent faktisk har behov for disse hormoner, eller om man ikke har. Hvor meget – og om du overhovedet – har brug for dem, får du desværre nok ikke nogen læge til at hjælpe dig med at finde ud af.

    Som du kan se her i debatten, så har Persille taget dem i mange, mange år – og har haft det godt med dem. Efter denne debat startede, forsøgte hun at stoppe med dem og fandt ud af, at de rent faktisk har en god virkning på hende, hvorfor hun startede igen.

    Jeg fik dem – og fik meget hurtigt dybe ubehagelige bivirkninger bl.a. i form af tiltagende migræneanfald. Disse anfald stoppede igen, da jeg holdt op med medicinen, og ved senere undersøgelser – i forbindelse med en operation, jeg skulle have foretaget – begyndte gynækologen godt nok med fortælle mig, at det så fint ud, og det var godt, jeg tog disse hormoner. Der fortalte jeg ham så, at jeg på det tidspunkt ikke havde taget stadset det meste af et år, og derfor måtte han indrømme, at det så ud til, at jeg slet ikke havde brug for dem.

    Men det er desværre dig – og kun dig – der skal mærke efter, om hormoner er det, du skal have, og desværre givet også dig selv, der skal prøve dig frem med, hvor lidt du har behov for, hvis det er.
  • Må jeg henvise til bogen "Naturlig hormon terapi" af Anette og Jens-Ole Paulin.
  • http://www.sygeforsikring.dk/Default.aspx?ID=1616

    I det første link (se overfor)udstiller Søs Wollesen sin uvidenhed når hun skriver:

    " De hormoner, som læger generelt udskriver, er meget tæt på at være bioidentiske, hvilket betyder, at de har den samme molekylstruktur som dem, kroppen danner."


    Dette er noget vrøvt. De Pseudo progesteroner som lægerne udskriver her i landet kaldet Gestagen - (bla. Provera) er fremmede for kroppen og har alvorlige bivirkninger såsom blindhed, ødemer, migræne, astma og depression. DJohn R. Lee som er pioner indenfor naturlige hormoner skriver endvidere at hunde som fik Provere udviklede ondartede kræftknuder.

    Det kæmpestore forskningsprojekt WHI Undersøgelsen fandt at provera sammen med østrogen udviklede brystkræft, slagtilfælde og hjerteinfarkt.

    Undersøgelser har vist at bioidentisk progesteron ingen bivirkninger har når det tages efter forskrifterne.
  • Jeg er enig med dig i, at denne læge kommer med en udtalelse, der er i strid med bogens opfattelse, og jeg synes også udtalelsen virkede meget skråsikker.

    Nu er det imidlertid en journalist, som har skrevet artiklen og ikke den læge, som kommer med denne udtalelse, og artiklen har en anden indgangsvinkel end lige den bog, jeg henviser til.

    Så artiklen som helhed er stadig interessant i forhold til at få belyst flere synspunkter.

    Det ville være dejligt, hvis man kunne finde en lægefaglig vurdering (forskningsbaseret og forskningskritisk) anmeldelse og vurdering af bogen. Den har godt nok et forord (anbefaling) af en praktiserende sygekasselæge, men det er jo ikke helt det samme.

    Absolut en spændende bog, som giver stof til eftertanke - også omkring f.eks. kostvaner og andre uvaner. Men videnskabeligt baseret diskussion og kritik af bogen ville give et bedre grundlag at bedømme den på.
  • "Nu er det imidlertid en journalist, som har skrevet artiklen og ikke den læge, som kommer med denne udtalelse, og artiklen har en anden indgangsvinkel end lige den bog, jeg henviser til. "

    Ja det har du ret i. Det kom jeg også til at tænke på bagefter.

    Jeg kan iøvrigt anbefale "Hormonbalance med naturlige hormoner" Leif Ims.
    Forfatteren er selv læge.

    http://www.futhark.no/
  • Hej alle jer der er i hormonproblemer.
    Jeg er 57 år og fik blærebetændelse 2 gange inden for et halvt år. Jeg fik ordineret vagifem med en dosis på 0,0025mg. Jeg tog 2 stikpiller på en uge og fik et lavere stofskifte mindre lyst til mad, næseblod og kraftig hoste med en følelse af en generet skjoldbuskirtel.
    Jeg stoppede, men heldigvis var min blærebetændelse væk efter en uge på 2 piller, eller !!! Jeg har fundet ud af at der findes østrogenmad som har en fantastisk virkning. Østrogenmad er blandt andet kværnede hørfrø 2 spiseskeer på din morgenmad derudover er kværnede sesamfrø, græskarkerner og soyaprodukter herunder soyamælk også gode kilder.
    Derudover er der andre ting i kosten der også har en god virkning.
    find evt en ernæringsterapeut og få den præcise rådgivning om dine behov.
    Det er helt sikkert godt givet ud.
    Min blærebetændelse er væk og den skal få hele armen med al den østrogenmad for jeg kan ikke bruge de hormoner.
    Men hele projektet med maden er først startet for alvor idag. Spørg evt. på nettet hvad østrogenmad er.
    God fornøjelse Lisbeth
Log in eller Registrér for at kommentere.