Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

skoliose skæv ryg sidevejs

Redigeret 19 februar, 2016, 15:44 i Rygsmerter
Nyt håb til alle jer der er opgivet af det offentlige og dagligt lever med smerter det ene eller andet sted.

Jeg vil fortælle en lille beretning om min søn.

Han startede som garder ved militæret som 18 årig, og havde aldrig døjet med sin ryg, men til lægeundersøgelsen kommentere lægen der, han han havde en ganske lille skævhed i hans ryg, men den var ubetydelig, og så tog de ham ind!!!!! UDEN YDERLIGERE UNDERSØGELSER ELLER KOMMENTARER TIL OVENNÆVNTE.

Tiden gik, og han sluttede derinde efter et lille år, og startede som natreceptionist på hotel hvor han var et års tid, og ville så i gang med tømreruddannelsen, så det startede han på frisk og frejdig.

Klarede grundforløbet med 12 i snit, så det kunne ikke gøres bedre, og fik læreplads hos en lille mester, hvor han så begyndte at kunne mærke sin ryg, men tog et par piller, når det var værst, og så kørte det igen en tid, alt efter opgaverne på arbejdet.

Da han var færdig ved militæret kom jeg til at se hans ryg, mens han bukkede sig, og jeg blev noget chokeret over at se den var skæv, den ene side var højere end den anden, så jeg bad ham gå til lægen.
Beskeden han fik der, da han fortalte om hans ryg var; den har du haft i mange år, men du kan komme til en scanning. Som sagt, så gjort, han kom til scanning for ca. 1 år siden, og de sagde han havde en skævhed på næsten 30 grader, og så ikke nogen info overhovedet!
Og ja, han var jo godt klar over hans ryg var skæv, det kunne han jo både mærke og se!!!

Så jeg bad ham gå til en fysioterapeut, nogen måtte da for pokker kunne gøre noget, give han nogle øvelser til "den svage side" så balancen i ryggen kunne genoprettes, eller i det mindste give en forklaring på hvorfor han var kommet til at se sådan ud!!! men nej, ingen øvelser eller info, blot massage.

Min søn flyttede så herover til fyn, købte 1 lille hus, han skulle gøre i stand selv (han er jo tømrer) og da lægeskiftet så var på plads, sendte jeg ham afsted igen med ryggen, og denne gang blev han endnu engang sendt til en scanning, men denne gang fik han i det mindste med en forklaring på hvorfor han skulle til scanningen: det er for at se hvor galt det er, og om du måske skal opereres for at rette din ryg.
Dette gik slet ikke op for min søn, han havde det jo fint (som man nu har det med dårlige dage i et hårdt fysisk job) så han tænkte lægen nok var lidt fjollet.
Men i ventetiden på scanningen på OUH havde han haft temmelig ondt i ryggen, og flere havde nævnt Per som afhjælpende mulighed, meeeeen det var dyrt 1200 1. gang og halvdelen hver efterfølgende gang.
Da han så ikke længere kunne stå oprejst med ryggen fik han en sygemelding, hvilket bragte ham til det 1. besøg hos Per. Jeg ringede og fik straks en tid hos Per, og sikken oplevelse.


Det var svært i første omgang at vide om manden var gal eller klog ;););)
Han var i hvert fald anderledes ;) Ikke desto mindre genvandt min søn følelsen i sine tæer som han ikke havde haft i flere år, og kunne i bilen hjem, bare sidde og føle sig "mærkelig" som han sagde.
For første gang i den tid han kunne huske, kunne begge skulderblade nå ryglænet i bilen. Han fik nogle øvelser med hjem han skulle gøre flere gange om dagen, hver dag og som i løbet af få dage har gjort ham smertefri.
Han har været hos ham et par gange siden, og nu oprandt tiden for scanningen på OUH, hvilket blev til følgende.

Årets værste besked blev overgivet min søn på 24 fra en læge på OUH efter scanning af ryggen: Du har en skævhed i ryggen på over 40 % så du er så skæv at operation af ryggen er det der bør foretages!!!

Hva' Fa..... er det for en besked?

Himlen faldt til jorden på en gang.

Så ud til Per Gjeding i Odense og få en snak med ham, og høre om hans mening, og heldigvis findes der ganske få kloge mennesker uden for det etablerede sundhedssystem, som VED hvad de snakker om, så Pers melding er INGEN operation, han kan leve med det og lære at bruge sin krop uden at belaste ryggen, så styrketræning og gymnastik sammen med Per i mange år fremover, og ingen afstivning af ryggen med jernstænger.

Nu her bagefter har det været hver en øre værd, og min søn skal stadig hjælpes og styrkes i at rette hans muskulatur, så ryggen rettes igen med tiden. Jeg er helt tryg, og aldrig har jeg givet så lidt for så meget.

Havde Per ikke været der, ville min søn ende med en rygstivende operation, hvilket jeg IKKE ser som andet end destruktion og konstante smerter med flere operationer til følge, og så iøvrigt et ungt liv ødelagt, inden det rigtigt startede.

Så kan nogle af jer derude bruge dette til noget, så er her et link til Per:

http://www.aktivform.dk/da/44901-Cases

Kommentarer

  • Tusind mange gange tak jeg er 17 år og har altid elsket militæret men her for et par uger siden fik jeg konstateret svær skoliose men har aldrig selv kunne mærke det men jeg gik helt sort fordi at jeg har hørt jeg ikke kan komme ind fordi jeg har det med ryggen så tak for at give mig håbet igen
Log in eller Registrér for at kommentere.